رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش تجاری ایران و عراق در بغداد مطرح شد

مشکلات بانکی و حمل‌ونقل، دو مانع عمده توسعه تجارت ایران و عراق

همایش تجاری ایران و عراق با حضور هیات تجاری اتاق ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی به عراق سفر کرده است، بعدازظهر امروز در هتل کریستال شرایتون بغداد برگزار شد.

16 اسفند 1396
کد خبر : 12600
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 همایش تجاری ایران و عراق با حضور هیات تجاری اتاق ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی به عراق سفر کرده است، بعدازظهر امروز در هتل کریستال شرایتون بغداد برگزار شد.

هیات تجاری ایران متشکل از  روسای اتاق های هم‌مرز با عراق، تشکل‌های بخش خصوصی فعال در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، دارویی و تجهیزات پزشکی، پیمانکاری نفت گاز و پتروشیمی صنعت سیمان، صنایع غذایی و گردشگری سلامت و شرکای تجاری با فعالان اقتصادی عراقی است.

رئیس اتاق ایران در این همایش گفت: وجود برخی مشکلات مانع دستیابی به سطح مطلوب مناسبات اقتصادی در حد انتظار شده است.

غلامحسین شافعی مشکلات بانکی و حمل‌و‌نقلی را عمده موانع موجود دانست و گفت: انتظار می‌رود با رفع این موانع و تسهیل تردد تجار، شفاف‌سازی و یکسان سازی تعرفه های گمرکی در مرزهای دو کشور، زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم شود.

شافعی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از بزرگترین قطب های پزشکی منطقه خاورمیانه به دلیل کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان، از دیرباز مورد توجه بسیاری از اتباع کشورهای همسایه بوده است. بخش خصوصی ایران آماده است به منظور تقویت همکاری در زمینه گردشگری سلامت و صنعت خدمات پزشکی با طرف عراقی یادداشت تفاهم همکاری امضا کند.

رئیس اتاق ایران افزود: با توجه به تجارب و توانمندی های شرکت های ایرانی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، دو طرف می‌توانند همکاری‌های جدی و پرثمری را در زمینه مشارکت در پروژه‌های زیرساختی و بازسازی عراق پی‌ریزی کنند.پیشنهاد ما این است که کمیته مشترک بررسی پروژه‌های خدمات فنی مهندسی بین دو کشور تشکیل شود.

شافعی افزود: بخش خصوصی ایران همچنین دارای تجارب ارزشمندی در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی است و آمادگی دارد تجربه خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهد.

 غلامحسین شافعی گفت انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی یا آزاد میان دو کشور، برقراری سریع روابط کارگزاری بانکی و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عراق و تشکیل شرکت های حمل و نقل مشترک، راهگشای توسعه مراودات اقتصادی فیمابین خواهد بود؛ به همین منظور از دولتمردان دو کشورخواستاریم با ایجاد بسترهای لازم، راه را برای تحقق سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترکی بخش های خصوصی دو کشور، به ویژه در زمینه های مختلف عمرانی از جمله بخش های ساخت و ساز، فرودگاه، جاده سازی، انرژی و پتروشیمی، کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی هموار کنند.

 رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد صنعتکاران دو کشور با تشکیل کمیته‌های کاری در قالب اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن بررسی امکانات و توانمندی های صنعتی ۲ طرف، با شناسایی مشکلات موجود نسبت به تهیه یک طرح عملیاتی برای سرمایه‌گذاری مشترک در صنایعی که دارای مزیت نسبی در ایران و عراق هستند اقدام کنند.

تلاش برای توسعه تجارت میان ایران و عراق

رئیس اتحادیه فدراسیون‌های اتاق‌های بازرگانی عراق هم در این همایش ضمن خوش‌آمدگویی به هیات ایرانی افزود: بعد از پیروزی بر داعش فرصت طلایی در عراق فراهم شده که نگاه بسیاری از کشورهای دنیا را به خود معطوف کرده است.

 جعفر الحمدانی با اشاره به اینکه ما با ایرانی‌ها روابط دینی و مشترکات زیادی داریم و آنها در تمام مراحل در کنار ما بوده‌اند گفت: حجم مبادلات ما با ایران ۱۲ میلیارد دلار است که بعد از پیروزی بر داعش و برقراری امنیت نسبی خواستار افزایش این حجم مبادلات هستیم.

رئیس اتحادیه فدراسیون اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: ما نمی‌خواهیم تنها واردکننده باشیم و قصد داریم با همکاری مشترک ایرانی ها در صنعت و کشاورزی، خودمان را برای صادرات هم آماده کنیم.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این همایش بر ضرورت توجه به الزامات همکاری‌های بلندمدت میان دو کشور تاکید و گفت: دولت‌ها خواستار حضور تمام‌قد بخش خصوصی دو کشور در عرصه همکاری های اقتصادی هستند در صورتی که هنوز کارهای زیربنایی زیادی باقی مانده است که بایستی با کمک دولت های دو کشور مرتفع شود.

 عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم در بخش پنل معرفی فرصت‌های همکاری تجاری، با اشاره به مشترکات دو کشور گفت: اشتراکات دینی مذهبی و فرهنگی و هم مرزی می‌تواند ما را سهل تر به مقاصدمان برساند.

کیوان کاشفی ایجاد شرکت های حمل و نقل مشترک را در ارسال مستقیم کالا به بازار موثر دانست و گفت: ایران آماده است زمینه‌های لازم برای تشکیل چنین شرکت‌هایی را فراهم کند

کاشفی افزود: ایران در زمینه گردشگری سلامت توانایی بالایی دارد که در این باره باید از پشتیبانی شما مطلع باشیم. ایران و عراق با همکاری هم می‌توانند بخش مهمی از بازار سوریه را در آینده نزدیک در اختیار بگیرند.

 رئیس اتاق اهواز هم در این پنل با اشاره به اهمیت نیروهای جوان موجود در دو کشور گفت: باید آموزش آنها را در اولویت قرار دهیم.  شهلا عموری گفت: ما خواستار افزایش سهم ایران در بازار عراق هستیم اما اکنون با توجه به ساخت و سازها در عراق، سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است.

 وی تفاوت تعرفه در مرزها، نداشتن برنامه مدون، نرخ ترخیص کالا، مشکلات در صدور روادید در کنسولگری‌ها و ممنوعیت ورود برخی کالاها را از جمله موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور دانست و افزود: هم شما و هم ما بایستی از بازار یکدیگر برای ارتباط تجاری گسترده اطلاع داشته باشیم.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق هم به عنوان آخرین سخنران این پنل تخصصی، اصرار برای برگزاری این همایش در بغداد را عدم شناخت تجار بزرگ این شهر از همکاری و پتانسیل های ایرانی‌ها دانست و گفت: به زودی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ایرانی در بغداد و بصره ایجاد خواهد شد.

 سیدحمید حسینی گفت: آمادگی داریم با همکاری هم کالاهایی را تولید و روانه بازار عراق کنیم. وی ظرفیت‌های سیاسی فرهنگی و امنیتی را از جمله نکات مثبتی دانست که می‌تواند به فعال شدن اتاق های مشترک ایران و عمان عراق کمک کنند.

در پایان این همایش تجار دو کشور در مذاکرات رو در رو زمینه‌های توسعه همکاری‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

موضوعات :
در همین رابطه