رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با قائم مقام وزیر بازرگانی و برنامه ریزی عراق

بخش خصوصی ایران نگاه ویژه‌ای به روابط اقتصادی با عراق دارد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که هیات اقتصادی ایران را در سفر به عراق سرپرستی می‌کند، گفت: دولت و بخش خصوصی ایران حامی دولت و بخش خصوصی عراق و تابع قوانین این کشور هستند. در مسئله کردستان تنها کشوری بودیم که در حمایت از حکومت مرکزی، ارتباط تجاری خود را با این اقلیم متوقف کردیم.

16 اسفند 1396
کد خبر : 12601
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران صبح امروز در دیدار با قائم مقام وزیر بازرگانی و برنامه ریزی عراق گفت: بخش خصوصی ایران نگاه ویژه‌ای به روابط اقتصادی با عراق دارد و به همین منظور اتاق مشترک ایران و عراق را ایجاد کرده است.

غلامحسین شافعی با اشاره به روابط دیرینه و ریشه‌ای دو کشور گفت: به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مشترک هستیم و آنچه  این مسیر را تسهیل می کند رفت و آمدهای آسان تر سرمایه گذاران دو کشور است. باید اقداماتی فراتر از ویزای زیارتی و توریستی برای روادید در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت توسعه روابط تجاری و سرمایه گفت: بسیاری از بانک‌های ایرانی برای تسهیل روابط پولی و مالی، خواستار ایجاد شعب خود در عراق هستند .عراق می‌تواند نقطه اتصال کالاهای ایرانی به بازارهای دیگر باشد و ایران هم می‌تواند همین نقش را به طور متقابل ایفا کند.

رییس اتاق ایران مصالح ساختمانی ایرانی را با کیفیت و استاندارد بالا معرفی کرد و گفت: امیدواریم در ساخت و سازهایی که در این کشور انجام می‌شود به دلیل نزدیکی جغرافیایی، بخشی از بازار مصالح ساختمانی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرد.

 شافعی ادامه داد: دولت و بخش خصوصی ایران حامی دولت و بخش خصوصی عراق و تابع قوانین این کشور هستند. در مسئله کردستان تنها کشوری بودیم که در حمایت از حکومت مرکزی، ارتباط تجاری خود را با این اقلیم متوقف کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر فصل جدیدی در توسعه اقتصادی دو کشور ایجاد کند.

قائم مقام وزیر بازرگانی و برنامه‌ریزی عراق نیز در این دیدار گفت: به دنبال فعال کردن بخش خصوصی هستیم و وزارت بازرگانی ما ارتباط قوی با ایران دارد.

موسوی گفت: ما به دنبال سرمایه گذاری مشترک  به خصوص در استان های مرزی ایران و عراق هستیم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی تعرفه واردات در مرزهای عراقی را بر اساس قوانین مشخص این کشور برای حمایت از تولیدات داخلی عراق دانست.

قائم مقام وزیر بازرگانی و برنامه‌ریزی عراق، مهمترین احتیاج کشورش را ۵ونیم میلیون تن گندم و ۲ونیم میلیون تن برنج در سال اعلام کرد و گفت: ما می‌توانیم این احتیاج خود را از ایران تامین کنیم .

وی با اشاره به حمایت‌های همیشگی ایران از این کشور گفت: آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف از جمله ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشترک، بانک مشترک  و شهرک‌های صنعتی مشترک با ایرانی‌ها وارد مذاکره شویم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم در این جلسه با گلایه از وضع تعرفه‌های متفاوت برای یک نوع کالا در مرزهای مختلف عراق گفت: این موضوع باعث می‌شود که کالاهای ایرانی با قیمت های مختلف به بازار عراق ارائه شود.

کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه یکی از دلایل پایین آمدن کیفیت محصولات غذایی ایرانی در بازار عراق را حمل و نقل چند باره محصولات دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم به منظور اینکه محصول بلافاصله به بازار عراق برسد یک شرکت حمل و نقل مشترک بین دو کشور ایجاد شود که نیازی به بارگیری مجدد کالا در مرز نباشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق هم در این جلسه با اشاره به قراردادهایی که فقط نفع یک طرف در آن منظور می‌شود، گفت: باید در این زمینه سازمان‌های بیمه‌ای از طرف ایران و عراق تعهدات طرفین را تضمین کنند به طور مثال اگر در پروژه‌ای، پیمانکار ایرانی کار خود را  دیر تحویل دهد، جریمه می شود ولی اگر مطالباتش را به موقع نگیرد، طرف عراقی متحمل زیانی نمی‌شود.

یحیی آل اسحاق با اشاره به نیاز ۱۰ میلیون تنی سیمان در عراق گفت: این کشور از ورود این محصول از ایران جلوگیری می‌کنند و اعلام می‌کند که در حال راه اندازی کارخانه سیمان است. ما تقاضا داریم تا زمان ساخت این پروژه‌ها و رسیدن به خودکفایی، سیمان مورد نیاز خود را از ایران وارد کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم که هیات اقتصادی را همراهی می‌کند با اشاره به حمایت مجلس برای توسعه روابط به خصوص با کشورهای همسایه گفت: زیرساخت‌های لازم به اندازه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور وجود ندارد. فراهم کردن این زیرساخت‌ها به روابط بلند مدت دو کشور کمک خواهد کرد.

کریمی، ایجاد بانک مشترک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشترک، شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های حمل و نقل مشترک را از جمله زیرساخت‌هایی دانست که می‌تواند به افزایش حجم مبادلات دو کشور کمک کند.

موضوعات :
در همین رابطه