رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شافعی در جمع فعالان بخش خصوصی در بغداد مطرح کرد

ضرورت انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد، برقراری روابط کارگزاری بانکی و دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عراق

رئیس اتاق ایران طی سخنانی در همایش تجاری ایران و عراق در بغداد گفت: انتظار می‌رود با رفع این موانع و تسهیل تردد تجار، شفاف‌سازی و یکسان سازی تعرفه های گمرکی در مرزهای دو کشور، زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم شود.

16 اسفند 1396
کد خبر : 12602
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و عراق با حضور هیات تجاری اتاق ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی به عراق سفر کرده است، بعدازظهر امروز در هتل کریستال شرایتون بغداد برگزار شد.

رئیس اتاق ایران طی سخنانی در این همایش، مشکلات بانکی و حمل‌و‌نقلی را عمده موانع موجود بر سر توسعه مناسبات تجاری دو کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود با رفع این موانع و تسهیل تردد تجار، شفاف‌سازی و یکسان سازی تعرفه های گمرکی در مرزهای دو کشور، زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم شود.

متن کامل سخنرانی غلامحسین شافعی به شرح زیر است:

عالیجنابان                         

فعالین اقتصادی؛

و حضار ارجمند؛

مایلم مراتب خرسندی خود و نمایندگان بخش خصوصی ایران را از حضور در کشورِ دوست و برادر عراق و در این جمع پرشور فعالان اقتصادی دو کشور صمیمانه ابراز و اعلام نمایم. همچنین از طرف خود و هیات اعزامی اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن وکشاورزی ایران از استقبال گرم و دوستانه برادران عراقی و برگزار کنندگان همایش و کلیه اقداماتیکه برای موفقیت این نشست مبذول داشته اند تقدیر و تشکر می نمایم.

در جمع هیات همراه اینجانب رؤسای اتاقهای بازرگانی مرزی همجوار عراق و نیز رؤسای تعدادی از تشکلهای اقتصادی کشورم در زمینه های صدور خدمات فنی ومهندسی ، دارویی وتجهیزات پزشکی ، پیمانکاری نفت ، گاز وپتروشیمی ، صنعت سیمان ، صنایع غذایی و گردشگری سلامت که در اقتصاد کشور ما نقش مهمی ایفا می کنند حضور دارند. امید است مذاکراتی که امروز صورت می گیرد نقطه عطفی در روابط اقتصادی میان دو کشور باشد.

 الحمد لله با پایداری ملت، دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق شاهد پیروزی نهایی ملت و دولت عراق بر گروه تروریستی داعش هستیم .

این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت ساز را به حضار گرامی، اتاق های بازرگانی عراق، فعالین اقتصادی، دولت و ملت عراق تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

این رخداد عظیم را می توان نوید بخش آغاز فصلی جدید در توسعه روابط فی‌مابین بخصوص روابط اقتصادی و تجاری بخش های خصوصی ایران و عراق دانست، نقطه عطفی که می توان آن را بعنوان مبدائی تاریخی برای ایجاد اتحاد استراتژیک و خلق شراکت های قوی ودایمی فی مابین در عرصه های اقتصاد و صنعت در نظر گرفت. قطعاً این اتحاد ما را در راه رسیدن به اهدافمان که همانا توسعه و بسط همکاریهای دو جانبه می باشد یاری خواهد نمود.

عالیجنابان و تجار محترم

    به یُمن اراده سیاسی مشترک رهبران دو کشور ، روابط ایران و عراق طی سالهای اخیر شاهد پیشرفت های فراوانی بوده است ، ظرفیت های عظیم همکاری و اشتراکات فراوان میان دو کشور دوست وبرادر ایران وعراق ، بسترهای بسیار مناسبی را برای همکاری فیما بین بوجود آورده است . ولی وجود برخی مشکلات ، مانع از دستیابی به سطح مطلوب مناسبات اقتصادی در حد انتظار طرفین شده است.

عدم وجود روابط بانکی و مبادلات بین بانکی و مشکلات مربوط به حمل ونقل و عدم امکان حمل یکسره بار از جمله مشکلات عمده ای است که موجب کندی در مراودات میان تجار دو کشور شده است. در عین حال انتظار میرود با تسهیل تردد تجار ، شفاف سازی ویکسان سازی تعرفه های گمرکی در مرزهای مختلف دو کشور زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالین اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم آید.

حضار گرامی،

ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های پزشکی منطقه خاورمیانه بدلایل کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان از دیرباز مورد توجه جهانیان به ویژه کشورهای همسایه بوده است، که در این ارتباط و بمنظور همکاری ومشارکت شرکتهای عراقی با بخش خصوصی ایران در صنعت توریسم و صنعت خدمات پزشکی ، انجمن خدمات بین المللی سلامت آمادگی دارد با طرف عراقی یادداشت تفاهم همکاری امضاء نماید. 

ازسوی دیگر باتوجه به تجارب و توانمندیهای شرکت های ایرانی در حوزه صدور خدمات فنی ومهندسی ، دو طرف می توانند همکاری های جدی و پرثمری را در زمینه مشارکت در پروژه های زیرساختی وبازسازی کشور عراق پی ریزی نمایند پیشنهاد می نمایم کمیته مشترک بررسی پروژه های خدمات فنی مهندسی بین دو کشور تشکیل گردد. همچنین بخش خصوصی ایران دارای تجارب و پیشرفتهای چشمگیری در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی می باشد و آمادگی دارد تجارب خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهند.

در این راستا مایلم تاکید نمایم انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور ، برقراری سریع روابط کارگزاری بانکی و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عراق و تشکیل شرکت های حمل و نقل مشترک راهگشای توسعه مراودات اقتصادی فیمابین خواهد بود. از دولتمردان دو کشور خواستاریم با ایجاد بسترهای لازم راه را برای تحقق سرمایه گذاری و همکاری مشترک بخش های خصوصی دو کشور بویژه در زمینه های مختلف عمرانی کشور عراق از جمله بخش های ساخت وساز ، فرودگاه ، جاده سازی ، انرژی وپتروشیمی ، کشاورزی ، صنایع تبدیلی غذائی هموار نمایند.

همچنین پیشنهاد می نمایم صنعتکاران دو کشور با تشکیل کمیته های کاری در قالب اتاق مشترک بازرگانی ایران وعراق ضمن بررسی امکانات و توانمندی های صنعتی دو کشور نسبت به تهیه یک طرح عملیاتی برای سرمایه گذاری مشترک در صنایعی که دارای مزیت نسبی در ایران و عراق می باشد اقدام نمایند.

در خاتمه

ضمن تشکر از توجه حضار محترم،  امید است که با مساعدت مقامات دولتی دو کشور و نهادهای مرتبط با از میان برداشتن موانع و مشکلات موجود به جایگاه شایسته در تعاملات اقتصادی میان بخش های خصوصی و بنگاههای اقتصادی ایران و عراق نائل آییم.

موضوعات :
در همین رابطه