رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

بانک مرکزی، گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به دی‌ماه ۹۶ را منتشر کرد

نقدینگی به ۱۴۶۳هزار میلیارد تومان رسید

گزارش تازه بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی در دی‌ماه سال جاری از افزایش 22.3 درصدی میزان نقدینگی نسبت به دی‌ماه سال گذشته خبر می‌دهد. بر این اساس، میزان نقدینگی در دی‌ماه امسال به هزار و ۴۶۳هزار میلیارد تومان رسیده است.

مریم موسی پور

خبرنگار
20 اسفند 1396
کد خبر : 12643
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اعلام بانک مرکزی نقدینگی در دی‌ماه به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان رسید که سهم پول در آن ۱۸۰ هزار میلیارد تومان و سهم شبه پول ۱۲۸۲.۹ هزار میلیارد تومان است.

بر این اساس، نقدینگی در دی ۱۳۹۶ نسبت به دی‌ماه ۱۳۹۵ معادل 22.3 درصد افزایش یافت.

آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد: بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در دی‌ماه سال جاری ۲۵۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند ۱۳۹۵ حدود ۱۶.۴ درصد رشد داشته است.

بدهی بخش غیردولتی به سیستم بانکی نیز در دی‌ماه به ۱۰۲۷ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ۱۳۹۵ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است.

همچنین آمارهای  بانک مرکزی از رشد 12 درصدی مانده تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در دی‌ماه سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته حکایت دارد. بر این اساس، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور از حدود 910هزار و 110 میلیارد تومان در پایان اسفند 95 به 1018هزار و 980 میلیارد تومان در پایان دی‌ماه سال جاری افزایش یافته است.

در این میان، مانده تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌های تجاری کشور بیشترین افزایش را تجربه کرده و به 162هزار و 720 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفندماه سال قبل، 19 درصد رشد دارد.

بر اساس این آمارها، از مجموع مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا ایان دی‌ماه، حدود 57هزار میلیارد تومان معادل 5.6 از کل تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عقود اسلامی «مشارکت مدنی» با سهم 37.87درصدی و «مرابحه» با سهم 25.77 درصدی، بیشترین سهم از کل مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را شامل شده‌اند.

همچنین آمارهای مربوط به خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها ئ مؤسسات اعتباری غیربانکی از افزایش 17.8 درصدی بدهی آنها به بانک مرکزی نسبت به اسفند 95 حکایت دارد. بر این اساس مجموع بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در دی‌ماه 96 حدود117هزار و 480 میلیارد تومان بوده است.

آمارهای مربوط به خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های کل بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی نشان می‌دهد رقم بدهی این بنگاه‌ها به بانک مرکزی در دی‌ماه 94 با 76.1درصد افزایش نسبت به اسفند سال قبل، به 67هزار و 330میلیارد تومان در دی‌ماه 96 رسیده است.

بررسی‌های نشان می‌دهد بدهی بانک‌های غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی در دی‌ماه 94 12هزار و 550میلیارد تومان بوده که با شتابی فزاینده رشد کرده است.

در این میان اما، بدهی بانک‌های تجاری و تخصصی به بانک مرکزی در دی‌ماه سال جاری کاهش یافته و به ترتیب افت  42.3درصدی و 12.6 درصدی را تجربه کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه