رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

استیضاح سه وزیر کابینه دولت دوازدهم کلید خورد

ربیعی و آخوندی وزیر ماندند

روز سه‌شنبه و چهارشنبه سه وزیر دولت دوازدهم استیضاح می‌شود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی.

22 اسفند 1396
کد خبر : 12677
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

6 روز مانده به پایان سال 1396 ، امروز و فردا (روز سه‌شنبه و چهارشنبه) سه وزیر دولت دوازدهم استیضاح می‌شوند؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی؛ محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی. استیضاح حق نمایندگان است ولی به گفته نمایندگان، این حق، آخرین راه نظارت مجلس بر عملکرد دولت است. نماینده‌های مجلس پیش از استفاده از این حق، می‌توانند از دیگر حقوق‌شان مانند تذکر به وزرا و حتی رییس‌جمهور استفاده کنند، آنها همین‌طور حق دارند که از وزرا و رییس هیات وزیران سوال کنند و اگر هیچ‌کدام از اینها راهگشا نبود، وزرا را به استیضاح بکشند. 

امروز، مجلس شاهد سخنرانی موافقان و مخالفان استیضاح ربیعی و آخوندی در جلسه علنی با حضور 223 نماینده است و فردا باید حجتی در برابر موافقان و مخالفان از خود دفاع کند. اولین دستور کار جلسه علنی مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی است. قرار است مجلس در دو نوبت صبح و عصر استیضاح این دو وزیر را مورد برررسی قرار دهد. اما آنچه نامشخص است نتیجه نهایی این جلسات استیضاح است؛ اینکه سه وزیر روحانی در کابینه او می‌مانند یا باید بروند؟

همزمان با آغاز جلسه علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جلسه حاضر شدند.

بعد از پایان سخنرانی موافقان و مخالفان و دفاع وزیراز کانامه کاری خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمایندگان با استیضاح ربیعی مخالفت کردند.

تعداد آرای  اخذ شده،۲۵۳رای است که از این تعداد 126 نفر موافق وزیر و 124 نفر مخالف او بودند. 2 رای ممتنع و یک رای باطله اعلام شده است.

 دومین استیضاح روز سه‌شنبه، وزیر راه و شهرسازی بود. بعد از سخنرانی موافقان و مخالفان عباس آخوندی و دفاع او از کارنامه کارش‌درنهایت نمایندگان مجلس به استیضاح او رای منفی دادند.

نمایندگان مجلس با ۹۲ موافق، ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

فردا روز چهارشنبه قرار است استیضاح وزیر جهاد کشاورزی بررسی شود.

در همین رابطه