رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان در گفت‌وگو با پایگاه‌ خبری اتاق ایران

ایران درهای اقتصاد خود را به روی جهان گشوده است

مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی می‌گوید: من دریافته‌ام که هیات های تجاری از اتاق‌های بازرگانی از کشورهای متعدد به ایران آمده‌اند و ایران علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها، درهای اقتصاد خود را به روی دیگر کشورها گشوده است و این خبر خوبی برای تجار دیگر کشورهاست.

راضیه علیپور

روزنامه‌نگار
27 اسفند 1396
کد خبر : 12753
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی  می‌گوید: من دریافته‌ام که هیات های تجاری از اتاق‌های بازرگانی از کشورهای متعدد به ایران آمده‌اند و ایران علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها، درهای اقتصاد خود را به روی دیگر کشورها گشوده است و این خبر خوبی برای تجار دیگر کشورهاست.

آنتونی پارکز، مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان(WCF)  اوایل سال 1951 تأسیس و به‌عنوان یکی از شاخه‌های تخصصی اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) تشکیل‌شده است. این فدراسیون نهادی غیرسیاسی است که برقراری ارتباطات سازنده میان 12000 اتاق بازرگانی در بیش از 130 کشور را در دستور کار دارد.

تمامی اتاق‌های بازرگانی که از طریق شبکه کمیته ملی خود به عضویت ICC درآمده‌اند به‌صورت کاملاً خودکار عضو WCF نیز محسوب می‌شوند. کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان هردو سال یک‌بار توسط فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان(WCF) و با حضور هزاران نفر از نمایندگان بخش خصوصی کشورهای عضو و همچنین برخی از سران سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهان برگزار می‌گردد و طی آن علاوه بر تبادل تجارب و اطلاعات و انجام ملاقات تجاری رودررو، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های اقتصادی روز دنیا موردبررسی قرار می‌گیرد. 5 هزار اتاق بازرگانی، اتاق مشترک، تشکل و انجمن اقتصادی و بازرگانی از 130 کشور جهان عضو اتاق بازرگانی بین‌المللی هستند. 

 آذرماه 1395 پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران با موفقیت در انتخابات شورای عمومی فدراسیون‌ اتاق‌های بازرگانی جهان (WCF)، به مدت 3 سال به عضویت این شورا درآمد. پیش ازا سلطانی، محمد نهاوندیان در سال 2011 (بهمن 1389) موفق شده بود آرای مورد نیاز برای حضور در شورای عمومی فدراسیون‌ اتاق‌های بازرگانی جهان را کسب کند و به مدت یک دوره به عضویت این شورا در آید.

هیات تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی ایران شهریورماه امسال به سرپرستی پدرام سلطانی در دهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان (WCC) که به مدت سه روز در سیدنی استرالیا برگزار شد، شرکت کرد. این کنگره با شعار «محل پیوند کسب‌وکارها» و با حضور بیش از هزار نفر از کشورهای عضو فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد. 

آنتونی پارکز، مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان که برای بررسی شرایط و امکانات تهران برای میزبانی دوازدهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در سال 2021 به تهران سفر کرده بود، در دیدار با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در تشریح هدف این سفر گفت: می‌خواستم ببینم آیا ایران توانایی برگزاری کنگره 2021 را دارد یا نه که با این سفر اطمینان یافتم این توانایی وجود دارد. خیلی از اتاق‌های دیگر کشورها از قابلیت‌های ایران اطلاع ندارند و اکنون موقعیت مناسبی است تا ایران آمادگی فعالیت اقتصادی خود را با جهان اعلام کند.

مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی در گفت‌و‌گو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: من دریافته‌ام که هیات های تجاری از اتاق‌های بازرگانی از کشورهای متعدد به ایران آمده‌اند و ایران علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها، درهای اقتصاد خود را به روی دیگر کشورها گشوده است و این خبر خوبی برای تجار دیگر کشورهاست. اتاق‌های بازرگانی بسیاری را در اروپا می‌شناسم که هیات تجاری به ایران فرستاده‌اند و تمایل به حضور در اتاق ایران برای انجام مذاکرات دارند.

پارکز با اشاره به حضور چند روزه خود در تهران ادامه می‌دهد: در هتل محل اقامتم تاجرهایی از کشورهای دانمارک، استرالیا و انگلیس را ملاقات کردم که برای تجارت به ایران آمده‌اند. اقدامات تجاری مختلفی در حوزه‌های مختلف از گردشگری گرفته تا صنعت در ایران انجام می‌شود که برای آینده اقتصاد این کشور بسیار امیدوارکننده است. این نخستین دیدار من از ایران است. باید تلاش کنیم درباره اتاق‌های بازرگانی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ایران اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

وی درباره شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران توضیح می‌دهد: سه عامل رتبه ریسک سرمایه‌گذاری، حس ثبات و سهولت کسب‌وکار پارامترهای مورد نظر برای حضور سرمایه‌گذار در یک کشور هستند. اتاق ایران باید با دولت بر سر چارچوب‌هایی توافق کرده و فعالانه محیطی را فراهم کند که افراد برای سرمایه‌گذاری و تجارت به ایران وارد شوند. نباید فراموش کرد که به هر حال سرمایه‌گذار خارجی باید احساس کند در یک کشور ثبات وجود دارد.

ایران نامزد برگزاری مجمع فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان در سال 2021 است و رئیس اتاق ایران در دیدار با مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان گفت که در صورت موافقت این مجمع با برگزاری کنگره در ایران، اتاق ایران تمام تلاش خود را برای برگزاری آن به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد؛ در این زمینه مذاکرات با دولت ایران نیز صورت گرفته که با استقبال خوبی مواجه شده است.

برای میزبانی این کنگره در سال 2021 که در یکی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار خواهد شد، پنج کشور دیگر امارات، کنیا، عمان، اردن و اتیوپی نیز درخواست میزبانی کرده بودند؛ دو کشور اردن و عمان در دور اول کناره‌گیری کردند و رقابت نهایی بین ایران، امارات، کنیا و اتیوپی به عمل خواهد آمد.

مدیر اجرایی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی با اعتقاد به اینکه فضای اقتصادی ایران برای حضور کشورهای خارجی بسیار مناسب است، به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: برگزاری کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در تهران بدون شک باعث آشنایی بیشتر اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها با ظرفیت‌های ایران خواهد شد. اگر در نهایت تهران به  عنوان میزبان کنگره جهانی دیگر اتاق‌ها مشخص شود، موقعیت فوق‌العاده‌ای برای بخش خصوصی ایران و توسعه اقتصادی این کشور خواهد بود.

در همین رابطه