رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمود تولایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

پاویون ملی ایرانی در شانگهای، راهی برای شناخت بازار تجاری چین است

تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است: پاویون ملی ایرانی می‌تواند محل مناسبی برای معرفی کالای ایرانی به بازار بزرگ چین باشد. این پل می‌تواند یکی راه‌هایی باشد تا آینده روابط تجاری دو کشور را به گفته رئیس‌جمهوری ایران در 10 سال آینده به 600 میلیارد دلار برساند.

28 اسفند 1396
کد خبر : 12769
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تولایی، رئیس اتاق کاشان معتقد است: پاویون ملی ایرانی می‌تواند محل مناسبی برای معرفی کالای ایرانی به بازار بزرگ چین باشد. این پل می‌تواند یکی راه‌هایی باشد تا آینده روابط تجاری دو کشور را به گفته رئیس‌جمهوری ایران در 10 سال آینده به 600 میلیارد دلار برساند.

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان - عکس: محمد علی‌مهدی

اواخر سال 1394 بود که حسن روحانی همتای چینی خود را سخت در بغل فشرد و وعده داد حجم مبادلات تجاری ایران و چین را ظرف ده سال آینده، حداقل به ۶۰۰ میلیارد دلار برساند. او البته سفر «شی جین‌پینگ» را آغاز فصلی جدید در روابط ایران و چین دانست و به‌صراحت از تدوین استراتژی ۲۵ ساله روابط ایرانی- چینی سخن به میان آورد.

بعد از اجرایی شدن برجام، رئیس‌جمهور چین اولین مقام بلندپایه در سطح رئیس‌جمهور کشورهای خارجی به ایران بود. او به ایران آمده بود تا بار دیگر از حضور پررنگ چینی‌ها در اقتصاد و سیاست و عرصه‌های مختلف ایران بگوید و بر این نکته تاکید کند که اقتصاد ایران یک شریک تجاری برای چین به شمار می‌رود و البته چین هم شریک اول تجاری ایران است. او هم این نکته را مورد تاکید قرار داد که قرار است حداقل هر سال ۶۰ میلیارد دلار روابط با چینی‌ها را تجربه کند.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران تشکیل پاویون ملی ایرانی در چین را در راستای تقویت ارتباط تجاری میان این دو کشور می‌داند. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایران می‌گوید: «دو سال قبل در سفری که به چین داشتیم، متوجه شدیم باید پل ارتباطی میان دو کشور تقویت شود و برای همین پیشنهاد شد محلی برای عرضه کالای ایران در چین تشکیل شود.»

به گفته رئیس اتاق کاشان، رایزن بازرگانی ایران در چین تشکیل پاویون ملی ایران در منطقه آزاد شانگهای را پیشنهاد داد. تا اینکه، اوایل اسفندماه امسال با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سفارت ایران در چین و همتایان چینی این پاویون افتتاح شد.

به گفته تولایی دو کشور برای تحکیم روابط اقتصادی و افزایش حجم مبادلات خود، به تلاش‌های بیشتری نیاز دارند که راه‌اندازی این پاویون نمونه آن است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: «این پاویون می‌تواند در معرفی محصولات و کالاهای ایرانی به تجار و همچنین مردم چین مؤثر باشد.»

بازار چین در بسیاری از کالاها، بزرگ‌ترین بازار دنیا محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، شناخته شدن و محبوبیت در آن، اهمیت زیادی برای تولیدکننده‌ها و برندها دارد. از طرفی، صادرات کالاهای مصرفی، صنایع غذایی و کالاهای لوکس به‌تازگی در آن آغازشده و می‌توان انتظار رشد و رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر را داشت و همین شاخص، باعث ایجاد انگیزه در برندهای صنایع غذایی و لوکس دنیا جهت سرمایه‌گذاری و تحقیقات و تبلیغات وسیع در چین شده است.

آیا کالاها و برندهای ایرانی نیز می‌توانند در این بازار موفق شوند؟ پاسخ این سؤال از نگاه تولایی برای بسیاری از کالاهای ایرانی مثبت است.

 در حال حاضر نیز از پشمک گرفته تا خرما و نبات و زعفران و پسته و فرش دستباف و بسیاری صنایع‌دستی ایران به کشور چین صادر می‌شود. با اطلاع از وضعیت بازار مصرف و نیازها و رویه‌ها، می‌توان شاهد افزایش پایدار صادرات غیرنفتی به چین بود. تولایی امیدوار است این پاویون بتواند کالای ایرانی در بازار چین به یکی از بزرگ‌ترین شریک تجاری خود معرفی کند و راهی برای شناخت بازار تجاری چین است.

در همین رابطه