رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

هر وارداتی مضر نیست

به گفته رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران باید به واردات نگاه علمی و اقتصادی داشته باشیم و به مردم نقبولانیم که هر وارداتی مضر است. او می‌گوید: واردات مواد اولیه می‌تواند در پی خود تولید، صادرات و نهایتا رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد و چه بسیار تولیدی‌هایی در داخل کشور به دلیل نبود مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند.

04 فروردین 1397
کد خبر : 12790
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران  باید به واردات نگاه علمی و اقتصادی داشته باشیم و به مردم نقبولانیم که هر وارداتی مضر است. او می‌گوید: واردات مواد اولیه می‌تواند در پی خود تولید، صادرات و نهایتا رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد و چه بسیار تولیدی‌هایی در داخل کشور به دلیل نبود مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند.

سیدمحمد جعفری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران

رشد اقتصادی برای دومین سال پیاپی در سال 96 بالای چهار درصد ثبت شده است. درحالی‌که این رقم باید نشان‌دهنده بخت بربستن رکود و بهبود اوضاع اقتصادی ایران باشد، اکثر فعالان اقتصادی معتقدند تاثیر ملموس این آمار و ارقام باید در زندگی و سطح جامعه احساس شود که در سال جاری این‌گونه نبوده است.

سید محمد جعفری، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید که خیلی به این آمارها خوش‌بین نیست و ارقام متناقض بسیار در این زمینه ارائه می‌شود. او تاکید می‌کند تا زمانی که این آمارها تاثیر مستقیمی روی سطح زندگی مردم نداشته باشد، نمی‌توان صحبت از رشد به میان آورد.

 جعفری با بیان اینکه در نگاه عموم مردم هر نوع وارداتی مذموم دانسته می‌شود، ادامه داد: اگر واردات بتواند به تولید داخلی کمک کند، نهایتا منجر به رشد اقتصادی می‌شود. باید انواع واردات را از هم تفکیک کرد و به یک چشم همه آن‌ها را قضاوت نکرد. واردات کالای مصرفی امری ناشایست است که تنها 20 درصد واردات را شامل می‌شود. هیچ جای دنیا دستور ممنوعیت واردات برخی کالاها را نمی‌دهند اما در ایران دولت آئین‌نامه برای ممنوعیت ابلاغ می‌کند.

رئیس کمیسیون واردات تاکید کرد: همان‌گونه که هرگونه وارداتی مضر نیست، هر صادراتی نیز مورد ستایش نیست. بعضا با صادرات کالاها یا مواد اولیه به اقتصاد شور ضربه می‌زنیم که این امر نتایج منفی خود را در آینده نشان می‌دهد.

 جعفری معتقد است اگر در سال 97 همین رویه فعلی در زمینه واردات پیگیری شود، احتمالا شاهد تفاوت چندانی با سال 96 نخواهیم بود. او افزود: تا وقتی دولت نپذیرد که سایه خود را از سر اقتصاد بردارد وضعیت همین است. البته دولت در شعارهای اهمیت به بخش خصوصی پیشگام است، اما در عمل به صورت متفاوتی عمل می‌کند.

او تاکید کرد: باید به واردات نگاه علمی و اقتصادی داشته باشیم و به مردم نقبولانیم که هر وارداتی مضر است. واردات مواد اولیه می‌تواند در پی خود تولید، صادرات و نهایتا رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد و چه بسیار تولیدی‌هایی در داخل کشور به دلیل نبود مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند.

در همین رابطه