رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران

استارت‌آپ‌ها سال سختی پیش رو دارند

افشین کلاهی معتقد است کسب‌وکارهای جدید در سال 97 از فضای گلخانه‌ای فاصله گرفته و وارد فضای واقعی شده و لذا با تمام مشکلات حوزه کسب‌وکار مواجه خواهند شد. اما شرکت‌هایی که در حال رشد سریع بوده و موفق هستند، شامل این قاعده نمی‌شوند.

15 فروردین 1397
کد خبر : 12886
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین اتاق ایران دانش‌بنیان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» معتقد است اگر شرایط فعلی در سال 97 ثبات داشته باشد، با رشدی بین دو تا سه درصدی مواجه خواهیم بود. اما اگر مناسبات سیاسی بین‌المللی مسیر جدیدی را آغاز کند و آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، قطعا شرایط بدتر شده و حتی احتمال رشد اقتصادی منفی وجود دارد. 

چند هدف بزرگ اقتصادی در برنامه ششم توسعه در دستور کار است که تحقق رشد 8 درصدی سالانه اقتصادی از جمله آن است و باید حدود یک میلیون فرصت شغلی در هر سال ایجاد شود.

کلاهی معتقد است زمانی که برنامه ششم در حال تصویب بود، برجام تازه امضا شده بود، نسبت به وضعیت اقتصادی کشور امیدواری وجود داشت و احتمال اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور باشد زیاد بود.

او تصریح کرد: در آن زمان این برداشت وجود داشت که به چنین رشدی دست می‌یابیم، اما اتفاقاتی مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رسیدن به هدف تعیین شده را در هاله‌ای از ابهام فرود برد.

کلاهی درباره وضعیت بنگاه‌های اقتصادی می‌گوید: می‌توان گفت با تجربه رشد چهار درصدی در سال 96 مقداری از رکود بنگاه‌ها کاسته شد، اما به دلیل مشکل‌های انباشته این شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شاهد ورشکستگی بیشتری بوده و هستیم، به خصوص شرکت‌های جوان و استارت آپ‌ها در سال جدید خروج از کار بیشتری خواهند داشت.

به گفته رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان اتاق ایران سال 97 برای استارت‌آپ‌های موفق سالی روشن است.

او همچنین معتقد است سال 96 برای استارتاپ ها سال بدی نبود، خصوصا حمایت دولت و اتاق بازرگانی از کسب‌وکارهای جدید باعث شد در فضای گلخانه‌ای رشد نسبتا خوبی داشته باشند.

کلاهی ادامه داد: این کسب‌وکارهای جدید در سال 97 از فضای گلخانه‌ای فاصله گرفته و وارد فضای واقعی شده و لذا با تمام مشکلات حوزه کسب‌وکار مواجه خواهند شد. اما شرکت‌هایی که در حال رشد سریع بوده و موفق هستند، شامل این قاعده نمی‌شوند.

در همین رابطه