رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

دعوای تجاری چین و آمریکا بالا گرفت

تهدید 100 میلیارد دلاری ترامپ علیه چین

در پی بالاگرفتن دعوای تجاری میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ به اعضای دولت دستور داده وضع ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه بیشتر بر کالاهای وارداتی از چین را در دستور کار قرار دهند.

17 فروردین 1397
کد خبر : 12895
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پی بالاگرفتن دعوای تجاری میان آمریکا و چین، دونالد ترامپ به اعضای دولت دستور داده وضع ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه بیشتر بر کالاهای وارداتی از چین را در دستور کار قرار دهند. این مرحله تازه‌ و بی سابقه از رویارویی تجاری میان دو قدرت اول اقتصاد جهان به شمار می رود.

این رقم دو برابر تعرفه‌های جدیدی است که آمریکا به‌تازگی برای اجناس وارداتی از چین وضع کرده است. تهدید تازه دونالد ترامپ واکنشی به اقدام تلافی‌جویانه چین است که تهدید کرده بر بیش از ۱۰۰ کالای اساسی صادراتی آمریکا تعرفه می‌گذارد.

اقدامات متقابل آمریکا و چین در هفته‌های اخیر بازارهای جهانی را متلاطم کرده است. کاخ سفید گفت این تعرفه‌ها واکنشی به این بوده که چین حق مالکیت معنوی را رعایت نکرده است. دونالد ترامپ پیش از این و در طول رقابت‌های ریاست‌جمهوری بارها از دولت باراک اوباما به‌خاطر سیاست‌های اقتصادی‌اش در قبال چین انتقاد کرده و وعده داده بود درصورت پیروزی در انتخابات روند تجارت با پکن را تغییر دهد. اشاره ترامپ به ضرورت تغییر روند تجارت میان آمریکا و چین، مربوط به کسری تراز تجاری میان 2 کشور است که او آن را «غیرقابل تحمل» دانسته است. آمریکا در سال2017 میلادی، حدود 375میلیارد دلار کسری در تجارت با چین داشته است. صادرات آمریکا به چین حدود 130میلیارد دلار و وارداتش از این کشور حدود 506میلیارد دلار بوده است.

دونالد ترامپ اعلام کرده بود قصد دارد برای مقابله با ورود بی‌اندازه کالای چینی به آمریکا روی حدود 60میلیارد دلار از صادرات چین به این کشور تعرفه جدید اعمال کند. این تصمیم ترامپ با اعمال تعرفه 10 و 25درصدی روی فولاد و آلومینیوم وارداتی از چین آغاز شد و بازارهای جهانی را به لرزه در آورد. به‌خصوص در مورد فولاد، قیمت جهانی این فلز متاثر از بازار پکن و قیمت فولاد چینی است. اما تهدید جدید او برای اعمال تعرفه بر 100 میلیارد دلار کالای دیگر چینی، جنگ تجاری این دو کشور را وارد مرحله جدیدی می کند.

هفته پیش دولت آمریکا فهرستی از ۱۳۰۰ کالای چینی را اعلام کرد که قرار است مشمول تعرفه ۲۵ درصدی شوند. چین هم اعلام کرد بر ۱۰۶ کالای وارداتی از آمریکا تعرفه می‌گذارد؛ از جمله بر دانه سویا، قطعات هواپیما، خودرو، آب پرتقال، و شراب. این تعرفه‌ها به طور مشخص بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا را هدف می‌گیرد که از نظر سیاسی تاثیرگذار است.

چین: از مبارزه با آمریکا هراسی نداریم

دولت چین بلافاصله به هشدار رئیس جمهوری آمریکا در مورد احتمال وضع تعرفه بر تعداد بیشتری از اقلام وارداتی از آن کشور واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت که درصورتی که طرف آمریکایی بدون توجه به مخالفت چین و جامعه بین‌المللی همچنان بر یکجانبه‌گرایی تجاری و شیوه حمایتی پافشاری کند، «چین تا به آخر ایستاده و به هر هزینه‌ای که باشد آماده مبارزه در این جنگ تجاری است».

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: «ما خواستار جنگ تجاری نیستیم اما از مبارزه در چنین جنگی هم هراس نداریم.»

دولت چین پیش از این اعلام کرده بود درصورت اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر کالاهای چینی، این کشور هم مقابله به مثل خواهد کرد. پکن با این حال تصریح کرده بود که به‌دنبال «جنگ تجاری» نیست اما اگر اقتصادش آسیب ببیند «بیکار نخواهد نشست».

دو غول اقتصادی جهان در حالی رو در روی هم قرار گرفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا آغاز این جنگ تجاری را «خوب» توصیف کرده و معتقد است آمریکا «به راحتی» برنده آن خواهد بود. جنگ تجاری آمریکا و چین اکنون رسما آغاز شده است.

موضوعات :
در همین رابطه