رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان عنوان کرد

دولت برای حمایت از کالای ایرانی در مسیر بهبود فضای کسب‌و‌کار گام بردارد

رئیس اتاق کرمان معتقد است برای تحقق شعار سال جاری با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" تولیدکننده، مردم و دولت باید اقداماتی انجام دهند و وظیفه دولت بهبود فضای کسب‌و‌کار است.

19 فروردین 1397
کد خبر : 12934
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در فضای کسب‌وکار نامناسب، برخی هزینه‌های تحمیلی به تولیدکننده باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود. این هزینه‌ها باید توسط حاکمیت و دولت کاهش یابد. روند طولانی‌مدت اخذ مجوزها، وجود مشکلات در فرآیندهای صادرات و واردات و تهیه مواد اولیه برخی کارخانه‌ها در افزایش قیمت تمام‌شده کالاها تاثیرگذار است.

او با تاکید بر اینکه نقش اساسی تنظیم بازار داخلی بر عهده حاکمیت و دولت است، بیان کرد: همچنین باید به شکل‌گیری فضای رقابتی و جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت، چرا که این کالاها بدون هیچ‌گونه هزینه گمرکی وارد کشور می‌شوند و تولید ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

طبیب زاده بر نقش دولت و حاکمیت در حمایت از کالای ایرانی و نقش تولیدکنندگان و مردم در تحقق این مهم اشاره کرد و گفت: تولیدکننده در ابتدا باید موضوع مهم رقابت را مدنظر قرار دهد زیرا حمایت بی‌چون و چرا و بدون هدف، هیچ‌گاه منجر به رشد تولید نمی‌شود.

او ادامه داد: تولیدکننده باید کالای باکیفیت با قیمت مناسب و در زمان مناسب تولید کند که اگر غیر از این باشد نباید توقع حمایت از تولید داشته باشد. همچنین تولیدکننده باید به مکانیزم رقابت و بازار، تکنولوژی تولید، پایش رقبا، استراتژی ورود به بازار داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری نیز توجه کند.

رئیس اتاق کرمان تعصب مردم نسبت به تولید داخلی را یکی دیگر از عوامل مهم حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: مردم باید بدانند افزایش تولید داخلی به افزایش توسعه بخش خصوصی، اشتغال و رفاه اجتماعی منجر می‌شود و در واقع  همه مردم به طور غیرمستقیم ذینفع خواهند بود.

 رئیس اتاق کرمان افزود: متاسفانه تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی وجود ندارد. کالاهای ایرانی بی‌کیفیت شمرده می‌شوند و داشتن کالای خارجی اعتبار و تشخص می‌آورد که باید این دیدگاه در بین مردم تغییر یابد تا تولید داخلی رونق گیرد.

 

طبیب زاده بیان کرد: گاهی مردم بسیاری از کالاهای خارجی بی‌کیفیت را خریداری می‌کنند که نمونه مشابه آن باکیفیت بهتر داخل کشور تولید می‌شود. تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد باید بیش از گذشته به تبلیغ کالاهای ایرانی پرداخته و در راستای حمایت از تولید داخلی اقدامات لازم و مردمی انجام دهند زیرا در طول تاریخ هر جا به مردم اعتماد شده، موفقیت‌های بهتری به دست آمده است.

او با تاکید بر اینکه اجبار در اقتصاد معنا ندارد اما در شرایط مساوی باید اولویت با کالای داخلی باشد، گفت: متاسفانه در کرمان تبلیغ و تعصب به حمایت از تولیدات استان نسبت به برخی استان‌ها کمتر است. انتظار می‌رود سازمان‌های بزرگ در شرایط مساوی، خریدهای خود را از تولیدات داخلی استان انجام دهند. همچنین سیستم پیمانکاری فرعی (SPX) برای ارتباط بیشتر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها در کرمان راه‌اندازی شد که تولیدکنندگان باید از این موقعیت‌ استفاده کنند.

طبیب زاده ادامه داد: از دیگر مشکلات حمایت از کالاهای کرمانی عدم تلاش لازم برای به دست آوردن بازار است. مثلا برخی مناقصه‌ها در سامانه‌های ویژه‌ای اطلاع‌رسانی و برگزار می‌شود که تنها افراد عضو این سامانه از آن‌ها اطلاع  و شرکت می‌کنند. متاسفانه تولیدکنندگان کرمانی کمتر به عضویت در این سامانه اقدام کرده‌اند.

او به برنامه‌های اتاق کرمان در سال جاری اشاره و اظهار کرد: این مجموعه در طول سال‌های گذشته همواره حمایت از کالاها و تولیدات ایرانی و به ویژه کرمانی را مدنظر قرار داده است. اتاق کرمان به بهبود فضای کسب‌وکار و روان شدن این فضا توجه جدی داشته و امسال نیز زمینه طرح این مسائل با هدف حل مشکلات فعالان اقتصادی بیشتر فراهم شده است.

رئیس اتاق کرمان توجه به موضوع آب، آموزش گسترده‌تر، تربیت مدیران حرفه‌ای با استانداردهای لازم، تلاش برای بهبود فضای کسب‌وکار، کمک به توسعه تشکل‌های مرتبط با آب، شرکت‌های دانش‌بنیان، انرژی و پرورش مدیران حرفه‌ای، کمک به امر صادرات و استفاده از برخی فرصت‌های صادراتی را از جمله اولویت‌های اتاق کرمان در سال 1397 دانست.

موضوعات :
در همین رابطه