رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت اصغری قاجاری برای پایگاه خبری اتاق ایران

چرا ایرانیان به ترکیه سفر می‌کنند؟

بیش از 300 هزار نفر برای گذراندن تعطیلات 13روزه نوروزی خود از مسیر زمینی و هوایی به شهرهایی از جمله آنتالیا، آنالیا، استانبول، بدروم و به خصوص وان ترکیه سفر کرده‌اند که باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در کشور، بررسی علت این حجم بالای سفرها جای نقد و بررسی دارد.

احمد اصغری قاجاری

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران
22 فروردین 1397
کد خبر : 12992
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیش از 300 هزار نفر برای گذراندن تعطیلات 13روزه نوروزی خود را از ایران از طریق مسیر زمینی و هوایی به شهرهایی از جمله آنتالیا، آنالیا، استانبول، بدروم و به خصوص وان ترکیه سفر کرده‌اند که باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در کشور، بررسی علت این حجم بالای سفرها جای تامل دارد.

با توجه به این موضوع که هر گردشگر خروجی به کشور ترکیه به طور متوسط 6 میلیون تومان هزینه می‌کند، 300 هزار گردشگر خروجی به کشور ترکیه برای خرید خدمات و کالاهای غیر ایرانی به مفهوم خروج مبلغی حدود 40 میلیون دلار از کشور طی حدود یک هفته است.اگر این رقم را با گردشگران خروجی سفرهای تابستانه به کشور ترکیه و سایر سفرهای بازار داخلی گردشگری ایران جمع بزنیم رقم بسیار بالایی به دست می‌آید.

علت این حجم بالای سفز به ترکیه را در ۸ مورد می توان تقسیم‌بندی کرد:

۱. قیمت های مناسب

ترکیه یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری است و رستوران‌ها غذایی با قیمت مناسب در اختیار مسافران قرار می‌دهند. قیمت بعضی هتل‌ها تنها 6 پوند برای هر شب است و به دلایل مختلف دولت و نهادهای تصمیم گیری در حوزه گردشگری در ترکیه با تعریف پکیج‌های مختلف، قیمت تورها را بسیار پایین تعریف و با سود کمتر تعداد بالایی گردشگری را جذب می‌کنند.

۲. غذای خوب
شاخص مهم دیگر برای ایرانیان غذای حلال است. غذای اکثر رستوران‌ها در این کشور متنوع است و افراد می‌توانند بر اساس دائقه خود غذای مورد نظرشان را انتخاب کنند. در سراسر ترکیه رستوران های فوق العاده‌ای وجود دارد که غذاهای لذیذ، گوشت خوابانده شده و نان بسیار تازه سرو می کنند.

۳. فعالیت‌های متنوع

در دسترس بودن سرگرمی‌های زیاد و متنوع یکی دیگر از پتانسیل‌های ترکیه است، از جمله قایق سواری، حمام ترکی و امکان خرید مناسب و ارزان. بازار لباس ترکیه با کیفیت بالایی که دارد و همینطور قیمت پایین برندهای ترکیه‌ای در مقابل محصولات ایرانی بی شک یک فرصت جدی برای گردشگری ترکیه به حساب می‌آید.

۴. هتل‌های فوق العاده

هتل های پنج ستاره این کشور با قیمت مناسب در دسترس مسافران است که اکثر این هتل‌ها خدماتی نظیر تفریحات سنتی، حمام ترکی و غذاهای عالی ارائه می‌دهند. بهترین هتل‌های ایران را با هتل‌های معمولی ترکیه می‌توان مقایسه کرد؛ به عنوان مثال هتل 4 ستاره تخصصی اسکی در ارزروم که اروپایی ها برای زمستان به آنجا می‌روند، با همه امکانات در تابستان برابر با قیمت یک هتل درجه 4 در شهر مشهد می‌شود. این تفاوت قیمت بهترین فرصت برای جذب مسافران است.

5. مقاصد پروازی زیاد در ترکیه
محدودیت‌های وضع‌شده برای ایران و قیمت بالای هواپیمایی امارات، کیفیت بالا و خدمات مناسب خطوط هواپیمایی ترکیه، 280 مقصد پروازی به 110 کشور جهان و همچنین انجام پرواز مشترک با 40 شرکت هواپیمایی جهان همگی باعث محبوبیت آن بین ایرانیان شده است. از این رو ایرانیان برای سفرهای واسطه‌ای این ایرلاین را گزینه مناسبی می‌دانند.

6. حمایت و پشتیبانی تمام قد دولت
حمایت و پشتیبانی تمام قد دولت از ارائه دهندگان خدمات سفر و گردشگری مانند معافیت‌های مالیاتی و ارائه سوبسیدها و تسهیلات بانکی برای ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی گردشگری از قبیل ایجاد هتلها، شهرکهای و قطبهای گردشگری، توسعه کمیت و کیفیت پروازهای هوایی به مناطق گردشگری داخلی، ایجاد بسترها برای جذب سرمایه گذاران بین المللی و داخلی از جمله دلایل سفر ایرانیان به این کشور است.

 فارغ از این‌ها باید توجه داشت که سیاست‌های گردشگری ترکیه در کابینه دولت بررسی و مورد توجه ویژه قرار می گیرد و سازمان گردشگری متولی انجام هماهنگی ها و پیگیری های لازم است. سیاستگذاری گردشگری در ترکیه از سطح وزارتخانه فراتر است و در کابینه دولت مطرح می شود. در سند ملی و برنامه های اصلی ترکیه، یکی از زیربخش های مهم، صنعت گردشگری و صنایع وابسته است که با انسجام کامل در ترکیه عملیاتی می شود. 

موضوعات :
در همین رابطه