رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

در سی‌ویکمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

فراخوان سرمایه‌گذاری برای رویداد همدان 2018

بررسی ابعاد رویداد همدان 2018 محور سی‌ویکمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود. در این جلسه احمد اصغری، رئیس کمیسیون، بر لزوم توجه به صنعت گردشگری کشور به‌عنوان راهکاری که می‌تواند وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی را محو کند و منجر به توسعه اقتصادی شود، تأکید شد.

27 فروردین 1397
کد خبر : 13045
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی‌ویکمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حضور هیات رئیسه و اعضا، استاندار همدان، رئیس اتاق همدان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دبیر کل و معاونان اتاق ایران، مدیران سازمان‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی و صاحب‌نظران برگزار شد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با اشاره به اینکه امروزه توسعهٔ گردشگری در تمامی عرصه‌ها، چه در سطح ملی و منطقه‌ای و حتی در سطح بین‌المللی موردتوجه برنامه‌ریزان دولتی و شرکت‌های خصوصی قرار گرفته است، گفت: بر این اساس بسیاری از کشورها به‌صورت فزاینده‌ای به این حقیقت پی برده‌اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راه‌های تازه‌ای برآیند.

احمد اصغری تصریح کرد: برای کشورهایی مثل ایران، درآمدهای نفتی، یک رانت اقتصادی تلقی می‌شود که فاقد هرگونه اثرات القایی از لحاظ بالا بردن سطح تولید ملی در اقتصاد است؛ درحالی‌که صنعت گردشگری به‌صورت زنجیره‌وار با بعضی از فعالیت‌های اقتصادی، وابستگی دوجانبه دارد و رونق آن، از لحاظ افزایش درآمدها در اقتصاد کشور میزبان تأثیر به سزایی دارد.

اصغری ادامه داد: درنتیجه توسعهٔ گردشگری، اقتصاد کشور را از حالت تک‌محصولی خارج می‌کند و ثبات در درآمدهای ناشی از جذب گردشگری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: اگر راه برای بخش خصوصی باز نباشد چگونه می‌توان به این درآمدها دست یافت. لذا فرصت برگزاری همدان 2018 در دوره کنونی کشور یکی از بهترین راه‌های بهره‌گیری از فرصت‌ها برای استان همدان به‌عنوان میزبان و نهایتاً کشورمان است.

وی اظهار کرد: با شروع سال ۲۰۱۸، یک سال طلایی برای همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا آغاز شده و لازم است از فرصت پیش‌آمده در راستای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، این استان به جهانیان نهایت استفاده را ببریم.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران افزود: بر این اساس باید با تبلیغات گسترده و طراحی مناسب لوگوی همدان 2018  فرصت‌ها و جاذبه‌های گردشگری همدان را تبلیغ کرده و از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای میهمانان غافل نشویم. 

اصغری خاطرنشان کرد: می‌توان هم‌زمان با رویداد 2018 همدان، میزبانی مسابقات ورزشی در سطح بین‌المللی با حضور تیم‌های مختلف خارجی را برنامه‌ریزی کرده و از ظرفیت‌های گردشگری ورزشی، طبیعت‌گردی، کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، دوچرخه‌سواری، اسکی و... این استان  استفاده کنیم.

برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در همدان

در ادامه این جلسه، علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان، با بیان اینکه رویداد همدان 2018 فرصت خوبی را برای توسعه گردشگری کشور ایجاد کرده است، گفت: امروزه unwc دارای بیش از 150 عضو است و می‌تواند در حوزه گردشگری نقش مهمی را رقم بزند و این در حالی است که شرکت علی‌صدر همدان نیز عضو این مجموعه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه اتاق ایران و همدان با آمادگی کامل این توانمندی را دارد که در کنار مجموعه مدیریتی استان زمینه تعامل خوبی را فراهم کند، اظهار کرد: امروزه آمریکایی‌ها در تلاش هستند که ایران اسلامی را منزوی کنند و این رویداد می‌تواند این نقشه را بی‌تأثیر کند.

زبردست با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌شود برای شکوفایی رویداد همدان 2018 اجلاس اتاق‌های کشورهای آسیایی در ایران برگزار شود، ادامه داد: دراین‌بین می‌توان سیاست‌هایی را برای تلطیف مباحث بین‌المللی کشورمان پیگیری کرد.

زبردست با اشاره به اینکه همدان سابقه 500 ساله پایتختی ایران را دارد که این مهم ظرفیت تاریخی مهمی است، تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود نمایشگاه صنایع‌دستی کشور و نمایشگاه سفال کشورهای آسیایی در همدان برگزار شود تا کمک رونق گیری این رویداد شود.

جشنواره‌های تابستانی در همدان برگزار می‌شود

همچنین محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در این جلسه با اشاره به اینکه در نمایشگاه گردشگری سال گذشته استان همدان توانست نقش خوبی را ایفا کند که این مهم به افزایش بازدیدکنندگان منجر شد، گفت: با توجه به نام‌گذاری همدان 2018، برنامه‌های مختلفی برای این استان تدوین شده است که در دستور کار قرار دارد.

خدایی با اشاره به اینکه تلاش خواهد شد در بازه زمانی 30 روزه اقداماتی انجام شود که تخفیف‌های مختلف به گردشگران ارائه شود تا شاهد افزایش جذب گردشگر در این استان باشیم.

وی با بیان اینکه همچنین تلاش خواهد شد تا کاروان اتوبوس از همدان و تبریز در استان‌های کشور به راه بیندازیم تا مردم بیشتر با ظرفیت‌های این استان‌ها آشنا شوند، افزود: دراین‌بین این مهم تجربه‌خوبی برای اعزام کاروان از کشورمان به کشورهای خارجی خواهد شد.

محب خدایی با اشاره به اینکه جشنواره‌های تابستانی در همدان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: البته ماه مبارک رمضان نیز در پیش است، ازاین‌رو تلاش خواهد شد آفرهای ویژه بین‌المللی نیز در سطح دنیا معرفی شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه گردشگری تابعی از سیاست است اما سیاست نمی‌تواند به‌طور کامل بر این صنعت تأثیر بگذارد، ادامه داد: دراین‌بین باید تلاش شود گردشگری ساختار واقعی خودش را پیدا کند.

ضرورت تشکیل کمیته تخصصی برای تحقق اهداف رویداد همدان 2018

دراین‌بین علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف صنعت گردشگری مانند نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی می‌تواند سبب رشد این صنعت شود، گفت: دراین‌بین نباید فراموش کرد که تورهای داخلی نیز باید با محوریت همدان برگزار شود تا شاهد رشد چشمگیر گردشگری در این استان باشیم.

اشرف تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های باستانی و تاریخی همدان به‌خوبی برای معرفی رویداد همدان 2018 بهره برده شود.

وی پیشنهاد کرد: کمیته‌ای تخصصی مشتمل از اتاق ایران، اتاق همدان، استانداری همدان، معاونت میراث فرهنگی و گردشگری برای کمک به تحقق اهداف رویداد همدان 2018 تشکیل شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: همگان باید بدانند که اگر اهداف همدان 2018 به‌خوبی محقق شود حتماً شاهد افزایش ورودی ارز به کشور و همچنین توسعه و رشد زیرساخت‌های این صنعت در کشورمان خواهیم بود.

اتاق ایران آماده تصدی‌گری رویداد همدان 2018

همچنین جواد زمانی، معاون امور استان‌های اتاق ایران گفت: جاذبه‌های گردشگری استان همدان مانند غار علی‌صدر، سفال لاله جین و غیره می‌تواند از جمله مؤلفه‌های خوبی برای جذب گردشگر در این استان محسوب شود.

زمانی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری همواره به دنبال جذب گردشگری است ازاین‌رو رخداد همدان 2018 فرصت خوبی برای جذب گردشگری محسوب می‌شود و اگر از این فرصت بهره کافی برده نشود دیگر چنین مزیتی تکرار نخواهد شد، تصریح کرد: اتاق ایران با آمادگی کامل می‌تواند تصدی‌گری این رویداد مهم جهانی را بر عهده بگیرد و از فعالان صنعت گردشگری نیز درخواست می‌شود با ارائه پیشنهادات در این عرصه به شکوفایی همدان 2018 کمک کنند.

دعوت از سرمایه‌گذاران همدانی برای توسعه گردشگری این شهر

محمدناصر نیکبخت، استاندار همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری احتیاجی به خلق منابع جدید ندارد بلکه نعمت‌های خدادادی در کشورمان برای رونق این صنعت وجود دارد، گفت: به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت که گردشگری پایتخت کشورهای آسیایی بر اساس ظرفیت‌های همدان به استان اهداء شده است و صرفاً بر مبنای تلاش افراد نیست.

نیکبخت با اشاره به اینکه همدان دارای سابقه 500 ساله پایتختی ایران است که این مهم خودش جاذبه مهمی است، تصریح کرد: دانشنامه همدان در 140 جلد تدوین شده که بر اساس آن چهره‌ها، ظرفیت‌های گردشگری و غیره معرفی شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران بومی همدان خارج از استان هستند که باید برای توسعه صنعت گردشگری به همدان بازگشته و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

نیکبخت افزود: در ایام نوروز سال جدید 66 درصد بازدید از غار علیصدر افزایش یافت که رقم چشمگیری است؛ همچنین یک‌میلیون و 300 هزار نفر شب اقامت در این ایام در همدان رخ داد که سبب شد استان رتبه دوم کشوری را در این حوزه به خودش اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال 410 میلیارد تومان مبل و منبت شهرستان ملایر به فروش رسید، گفت: بر این اساس باید اذعان کرد که همدان دارای ظرفیت‌های مختلفی برای جذب گردشگر است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه باید جلسات اتاق ایران و بخش خصوصی برای کمک به شکوفایی همدان 2018 به‌طور مستمر برگزار شود، خاطرنشان کرد: همچنین در آبان ماه 500 نفر از 180 کشور دنیا به ایران سفر می‌کنند تا با ظرفیت‌های کشورمان آشنا شوند که باید همدان یکی از این مقاصد قرار بگیرد.

 

در همین رابطه