رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر

معرفی کالای ایرانی به جهان، اقدام ضروری در بهبود اقتصاد کشور است

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر می گوید: در سال حمایت از کالای ایرانی، یکی از بهترین روش های حمایت از تولید و کالای داخلی، توسعه صادرات از طریق رفع معضلات بازرگانی و بهبود فضای بازاریابی خواهد بود. از این رو برنامه ریزی و فعالیت در مسیر معرفی کالای ایرانی به جهان، اقدام ضروری در بهبود وضعیت صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود.

28 فروردین 1397
کد خبر : 13075
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با هدف بهبود فضای صادرات کالای ایرانی به کشور روسیه، نشستی با حضور رایزن بازرگانی ایران در روسیه، مسئولین بخش تجارت منطقه  و فعالان اقتصادی در محل اتاق خرمشهر برگزار و راه های بهبود فصای تجاری با این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در تبیین اهداف این نشست گفت: از آنجائیکه حمایت از تولید در گرو تضمین فروش و بهبود فضای صادرات کالاها به دست می آید؛ برنامه هایی جهت توسعه صادرات به کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده ایم که در گام نخست و با برگزاری این نشست روش های توسعه تجارت میان ایران و روسیه را واکاوی نمودیم.

هانی فیصلی افزود: با تکیه به روابط مناسب سیاسی و اقتصادی فی ما بین ایران و روسیه، تجارت با این کشور به عنوان یکی از پهناورترین همسایه های ایران بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه تا کنون به دلایل مختلف این امر مغفول مانده است.

فیصلی ضمن اشاره به عدم وجود اطلاعات کامل و صحیح بازرگانان در رابطه با چگونگی انجام مراودات تجاری با کشور روسیه افزود: در توسعه تجارت نقش صادرات کالاهای ایرانی، محور کلیدی داشته و اطلاع از ظرفیت های بازار روسیه و نیازمندی های آن می تواند اهرم اصلی در گسترش مروادات اقتصادی و بازرگانی با کشور روسیه باشد. این امر از طریق توسعه روابط فعالان اقتصادی و نهادهای بخش خصوصی دو طرف با هماهنگی دستگاه دولتی قابل حصول خواهد بود.

رئیس اتاق خرمشهر خاطر نشان کرد: امیدواریم با برگزاری این گونه نشست ها و برنامه ریزی مدون، ضمن رفع ابهام و پرسش های مرتبط با نحوه تجارت در روسیه، بتوانیم گامی مهم در جهت توسعه صادرات کالاهای ایرانی به این کشور برداریم.

 صادرات ۴۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی به روسیه در سال ۲۰۱۷

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در این نشست اعلام کرد: بازار روسیه در سال اخیر ۲۹۰ میلیارد دلار واردات کالا از کشورهای مختلف جهان داشته که ایران با تنها ۴۰۰ میلیون دلار سهم چشمگیری در این بازار نداشته است.

فرهاد پرند افزود: با وجود افزایش ۲۹ درصدی صادرات کالاهای ایرانی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن؛ همچنان با حجم ایده آل تجارت فاصله زیادی داریم. حداقل انتظار از صادرات کالای ایرانی به روسیه در هدفگذاری های صورت گرفته، ۱۰ میلیارد دلار است که با عملکرد فعلی فاصله فراوانی دارد.

وی عنوان کرد: ضمن وجود ارتباطات مناسب و مرزهای ترانزیتی گوناگون با روسیه، عوامل موثر فراوان دیگر در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد که می توان به روابط بانکی بسیار مناسب دو کشور اشاره کرد. به گونه ای که میتوان ادعا کرد ایران ایده آل ترین روابط بانکی روسیه با جهان را دارد. همچنین در اخذ روادید تجاری برای فعالان اقتصادی با کمترین مشکل، روادید سه ماهه در کمتر از سه روز برای متقاضیان  ایرانی صادر شده است.

پرند در تشریح فعالیت های صادراتی ایران به روسیه بیان کرد: مهم ترین صادرات کشور ما به روسیه مواد غذایی و خشکبار است که نسبتی نزدیک به ۶۰ درصد از کل حجم صادرات ایران به روسیه را در برمی گیرد. همچنین در دو سال گذشته و با صدور مجوز واردات محصولات دامی و آبزیان از سوی روسیه، زمینه لازم در صادرات این محصولات به این کشور فراهم شده که به مرور شاهد افزایش حجم صادرات نیز هستیم.

او همچنین کالاهایی نظیر کفش، پوشاک، دارو، پلاستیک، مواد پتروشیمی و مواد ساختمانی را از دیگر زمینه های مستعد روسیه در پذیرش کالاهای ایرانی معرفی کرد و افزود: متاسفانه فعالان اقتصادی به دلایل ایجاد جو روانی منفی از سوی رقبای خود در سایر کشورها به طور قدرتمند وارد این حوزه های بازرگانی نشده اند. امنیت و قوانین روسیه بسیار ایده آل و مناسب جهت فعالیت اقتصادی است که این مورد را نباید با تاثیر گذاری از جو بوجود آمده از خارج از کشور به فراموشی سپرد.

رایزان بازرگانی ایران در روسیه ضمن بیان حضور فعال در بازار به عنوان مهم ترین مسئله در توسعه صادرات به روسیه افزود: پیشنهاد می کنم از سوی ۶ اتاق بازرگانی و تعاون اهواز، خرمشهر و آبادان ، دفتری با عنوان مدیریت صادرات در مسکو راه اندازی شود تا با بازاریابی مناسب و انجام تحقیق و پژوهش کافی، راه ورود کالاهای خوزستان به بازار روسیه را هموار کند.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های ناب منطقه آزاد اروند می توان زمینه های مناسبی جهت سرمایه گذاری در این منطقه فراهم کرد که در این راه  و با توجه به همجواری این منطقه با کشور عراق و سایر کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس، می توان با برگزاری همایش های مناسب زمینه ورود سرمایه های کشورهای دیگر را فراهم کرد.

 اعزام هیات تجاری و بازاریابی به کشور روسیه در شهریور ماه

نائب رئیس اتاق خرمشهر در این نشست ضمن اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با سازمان منطقه آزاد اروند افزود: برنامه مشترکی میان دو اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان در جهت اعزام هیئت تجاری به روسیه و چند کشور دیگر هدف در نظر گرفته شده تا از این طریق بستر لازم در توسعه تجاری منطقه فراهم شود.

سید مصطفی موسوی افزود: با توجه به این که خوزستان یکی از استان های قدرتمند در زمینه کشاورزی است، شرکت در نمایشگاه مواد غذائی روسیه در شهریور ماه سال جاری می تواند گام موثری در معرفی کالاهای با کیفیت کشاورزی استان و توسعه صادرات آنها به روسیه به شمار آید.

موسوی با اشاره به رغبت فعالان بخش خصوصی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ترانزیت کالاهای خویش از دریای سیاه از طریق خاک ایران، افزود: ترانزیت کالاهای وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس از منطقه دریای سیاه، حوزه قفقاز و آسیای میانه نزدیک به ۴۷ روز زمان می برد که این کالاها از طریق خاک ایران می تواند با تنها ۷ روز به مقصد برسد که این فرصتی بی بدیل در صادرات مجدد این کالاها، ارزآوری و توسعه تجاری خرمشهر خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه