رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

به همت اتاق اردبیل

دومین همایش کشورهای عضو اکو با محوریت گردشگری در اردبیل برگزار می شود

پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با حضور استاندار، دادستان عمومی و انقلاب و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات اتاق اردبیل برگزار شد.

28 فروردین 1397
کد خبر : 13081
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل با حضور استاندار، دادستان عمومی و انقلاب و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات اتاق اردبیل برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در این نشست گفت: همایش بین‌المللی کشور‌های عضو اکو با هدف بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه در مهر ماه سال 97 در شهر سرعین برگزار خواهد شد. میزبانی این رویداد فرصتی است تا بیش از گذشته ظرفیت‌های گردشگری استان معرفی و شناسانده شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: در ماه‌های آینده به تجهیز گمرکات استان نیاز داریم و به سمت 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار گام خواهیم برداشت. با توجه به اینکه بیله‌سوار از نظر مسافت به باکو نزدیک است، بنابراین 24 ساعته شدن گمرک توسعه اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت. برای انجام این امور کلیه زیر ساخت‌های مربوط به حوزه ترانزیت باید طبق استاندارد‌های جهانی باشد.

حسین پیرموذن در خصوص تدوین سند توسعه صادرات استان بیان کرد: سند توسعه صادرات استان توسط اتاق اردبیل تدوین شده و آماده ابلاغ است. در مرحله آخر برای اصلاحیه نهایی به دستگاه‌ها و ادارات ارسال خواهد شد تا از نقطه نظرات مختلف در سطح استان برخوردار و به صورت رسمی در سطح استان ابلاغ شود.

پیرموذن با اشاره به ممنوع‌الخروج شدن برخی تولیدکنندگان بدهکار بانکی گفت: در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان نیز سه پرونده مربوط به ممنوع‌الخروج شدن سرمایه‌گذار وجود دارد که از استاندار محترم تقاضا داریم بانک‌ها را ملزم به رعایت بخش‌نامه مربوطه کند تا شاهد این مساله نباشیم که بانک‌ها با تفاسیر مختلف بدهکاران زیر مبلغ تعیین شده را ممنوع الخروج کنند.

 حمایت عمده دولت از تولیدات صادرات محور خواهد بود

استاندار اردبیل در این نشست با اشاره به تدوین سند توسعه صادرات استان گفت: در این سند باید وظایف کلیه دستگاه‌های اجرایی اعلام شود و تمام دستگاه‌ها موظف به انجام این وظایف خواهند بود. بخش عمده حمایت ما از تولیدات صادرات محور است و در سال97 نیز به جد از سرمایه‌گذاران در سطح استان حمایت خواهیم کرد.

اکبر بهنام جو افزود: در این سند باید مشخص شود که تا 1400 به چه رتبه‌ای خواهیم رسید و جلسات استانی بر اساس سنجش میزان پیشرفت و ارائه گزارشات از سوی ادارات و نهاد ها برگزار شود و گام به گام به همراه سند ابلاغ شده پیش رویم تا در نهایت شاهد تحول در حوزه صادرات استان باشیم.

بهنام‌جو تصریح کرد: قبول داریم برخی موانع در بانک‌های استان وجود دارد. از جمله مشکلات مربوط به بخشنامه‌های مرکزی و منابع هستند که سبب می‌شود سرمایه‌گذاران نیز در استفاده از تسهیلات بانکی با مشکل روبرو شوند. باید این مشکلات در سطح استان حل و فصل شود.

وی با اشاره به ایجاد منطقه آزاد تجاری در اردبیل عنوان کرد: منطقه آزاد تجاری فرصتی بسیار مناسب برای توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود. نمایندگان و تمام مسؤولین استانی به جد در حال پیگیری تصویب این موضوع در مجلس هستند.


مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اردبیل تشدید می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز در این نشست گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان تشدید شده و دادستان‌های شهرستان‌های اردبیل به جد پیگیر موضوع هستند. کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاری استان اردبیل برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان اردبیل تلاش مضاعفی در این رابطه خواهد داشت.

ناصر عتباتی گفت: یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی و فعالان بخش خصوصی بروکراسی سیستم بانکی است که امیدواریم بانک‌های استان با رویکرد استانی به حل مشکلات واحدهای تولیدی توجه داشته باشند. طبق بخشنامه کمیته حمایت قضائی از سرمایه‌گذاری استان اردبیل به منظور فعالیت چرخه تولید از تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات ناشی از بدهی بانکی نیز تا حد ممکن جلوگیری می شود.

عتباتی در رابطه با ممنوع الخروج کردن برخی بدهکاران بانکی زیر 500 میلیون تومان که در حوزه صادرات و سرمایه گذاری فعال هستند، گفت: این موضوع در واقع پایمال کردن حقوق اجتماعی افراد بوده و برای رفع این مشکل تلاش می‌کنیم. همچنین در تعطیلات عید نوروز 86 نفر در رابطه با تولید کالای ممنوعه در اردبیل دستگیر شدند که عمده این افراد از اقشار ضعیف جامعه و متقاضی کار بودند.

 

 منطقه آزاد بارانداز صادرات است

 

در ادامه این نشست نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش می‌کنیم تا با رایزنی و جذب اعتبارات برای پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه این پروژه را زودتر از راه‌آهن گیلان – آستارا به بهره‌برداری رسانده و زمینه احداث راه‌آهن اردبیل – پارس‌آباد را نیز فراهم کنیم.

محمد فیضی اظهار کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی تلاش می‌کنیم تا با استفاده از روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق در سطح ملی و استانی زمینه بهره‌مندی و استفاده از کالای ایرانی را فراهم کرده تا همه شهروندان ایرانی بتوانند کالای مورد نیاز خود را به صورت داخلی فراهم کنند.

وی حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: برخی مدیران بانک‌ها به دلایل مختلف موانعی بر سر راه تولیدکنندگان و پرداخت تسهیلات برای آنها ایجاد می‌کنند که ضروری است نظام بروکراسی و برخی موانع در این استان برطرف تا حمایت واقعی از تولید داخلی را شاهد باشیم.

فیضی با اشاره به اهمیت موضوع صادرات گفت: صادرات زمانی شکوفا می‌شود که تولید رونق گیرد. ما در هر سه حوزه صادراتی اعم از فولاد، پتروشیمی و صنعت خودرو ظرفیت‌های خوبی در استان داریم که امیدواریم با به نتیجه رسیدن طرح‌ها در این حوزه اهداف کلان محقق شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری نه تنها محل دپوی محصولات وارداتی نیست بلکه باراندازی برای محصولات صادراتی است تا از این ظرفیت برای تقویت این بخش استفاده شود.

صدیف بدری در حاشیه جلسه گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع تعدادی از خبرنگاران اظهار کرد: در اولین جلسه گفت وگوی دولت و بخش خصوصی دغدغه تولیدکنندگان در سال حمایت از تولید کالای ایرانی مطرح و تصمیمات مناسب برای حل مشکلات و موانع پیش‌روی تولید ملی اتخاذ شد تا متناسب با شرایط استان تولید ملی مورد حمایت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که باید همه تلاش کنند کارخانه سبلان پارچه و ذوب آهن هرچه سریعتر فعال شده تا با تکیه بر تولید داخلی از واردات جلوگیری شود.

بدری با اشاره به اینکه لایحه تاسیس 8 منطقه آزاد جدید ماه آینده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد، تصریح کرد: هدف اصلی از تاسیس این مناطق توسعه صادرات بر مبنای تولید کالاهای داخلی است و در مناطق آزاد فضای مناسبی برای این کار فراهم می‌شود. تلاش بر این است تا لایحه دولت در مجلس رای بیاورد. قطعا تحقق این امر می‌تواند فضای بهتری را در ایجاد اشتغال و دسترسی به بازار کشورهای همسایه فراهم کند.

موضوعات :
در همین رابطه