رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

طی پروژه ای به سرپرستی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران انجام شد

بررسی آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی افت سطح آب‌های زیرزمینی در ابهر

آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر، عنوان پژوهشی است که به سرپرستی مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران و توسط سه نفر از اساتید هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا انجام شده است.

28 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1309
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، این پژوهش امروز صبح در جمع فعالان حوزه آب و کشاورزی در اتاق ایران ارائه شد و حاضران در نشست نظرات خود را پیرامون آن ارایه کردند.

دو محور اصلی این پژوهش بررسی آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی افت آب سفره زیرزمینی و بررسی اثرات آ« بر سرمایه‌گذاری و تولید بخش زراعی بود. اهداف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل و آنالیز این چالش‌ها و کمی‌کردن آنها بود. و در بخشی نیز به تجربیات کشورهای مختلف در رابطه با موضوع پرداخته شد.

سمیرا اخوان، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، با بیان اینکه افت آب زیرزمینی در ابهردر طول سال‌های گذشته تا 100 متر افت پیدا کرده است، به بیان ارایه گزارشی جزیی از این پژوهش پرداخت.

این پژوهشگر، به تشریح میزان سطح زیر کشت در مناطق مختلف زنجان، و تغییر الگوی زیر کشت پرداخت و بخش‌هایی از پژوهش انجام شده را مورد توجه قرار داد.

در این پژوهش که به روش مطالعه عمقی و پیمایش صورت گرفته است، مشخص شده است که کاهش سطح زیر کشت بیشترین تأثیر را در بخش اقتصادی گذاشته است.

در ادامه نشست حاضران به بیان نظرات خود پیرامون این گزارش پرداختند. و گاهاً انتقاداتی را پیرامون شیوه انجام تحقیق، تناقض اطلاعات موجود در تحقیق، توجه به موضوع آمایش سرزمین، توجه بیشتر به نقش تشکل‌ها و بخش خصوصی و مردم را مورد توجه قرار دادند.

در پایان رئیس مرکز کشاورزی و مطالعات آب اتاق ایران با قبول برخی مشکلات وارد بر پروژه، علت بسیاری از این موارد را دسترسی نداشتن اطلاعات درست و دقیق و کافی در همه موارد عنوان کرد و گفت: انتظارات از تحقیق باید در حد همین تحقیق باشد و با طرح مشکلات متفاوت نمی‌توان تحقیق دوباره‌ای تعریف کرد.

در نهایت مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شده و پیشنهادهای دقیق و علمی افراد در حضور مجریان طرح عنوان شود و تا حدی در تحقیق امکان دارد به اطلاح و بازنویسی اشکالات وارد به طرح پرداخته شود.

در همین رابطه