رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

امروز، آخرین مهلت رجیستری گوشی‌های تلفن همراه

راهنمای رجیستر کردن تلفن همراه کاربران داخلی و مسافران خارجی

تمام برندهای تلفن همراه تا پایان ساعت ۲۴ سی و یکم فروردین زیر چتر رجیستری قرار می‌گیرند.

31 فروردین 1397
کد خبر : 13110
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حمیدرضا دهقانی نیا، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: فارغ از نوع برند، تمام تبلت‌ ها و گوشی های سیم‌کارت خور که قابلیت دریافت تماس یا پیامک را دارند از اول اردیبهشت وارد طرح رجیستری می‌شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا افزود: انواع تبلت‌ها اعم از محصولات اپل و تبلت‌های اندرویدی سیم‌کارت خور که در دست مردم وجود دارد ولی از آنها استفاده نمی شود، تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین باید روشن شوند و با سیم‌ کارت صاحب دستگاه یک‌ تماس از آنها برقرار شود تا در شبکه مخابراتی ثبت شود در غیر این صورت سیستم به طور اتوماتیک دسترسی تجهیز این مشترکان را به شبکه اپراتور ها قطع می کند.

وی تصریج کرد: از ابتدای طرح رجیستری تا کنون، ۲۱۰ هزار و ۷۶۷ تجهیز در لیست سیاه رجیستری قرار گرفته‌اند و بیشترین مورد، مربوط به موبایل‌های اپل با بیش از ۱۰۸ هزار مورد و لیست تفکیک‌ شده‌ سایر برند ها عبارت از اپل ۱۰۸۵۸۸ عدد، موتورولا ۱۰۴۵۰ عدد، گوگل ۲۳۱ عدد، بلک‌بری ۹۳۳ عدد، ال‌جی ۲۰۷۵۴ عدد، نوکیا ۴۳۹۴۴ عدد، هواوی ۲۵۷۹۴ عدد و سامسونگ گلکسی اس ۹ به تعداد ۷۹ عدد بوده است.

دهقانی‌نیا ادامه داد: به تدریج مودم ها، دانگل‌ها و سایر دستگاه‌های سیم کارت خور هم به طرح‌ رجیستری اضافه خواهند شد. با واردکنندگان این دستگاه‌ها صحبت‌هایی شده و آموزش‌های اولیه به آنها داده شده است.

سامانه «همتا»

سامانه «همتا» برای طرح رجیستری ایجاد شده است و از روش‌های مختلفی نظیر وب‌سایت این سامانه، کد ستوری USSD، پیامک و اپلیکیشن می‌توان از آن استفاده کرد. البته برای دسترسی به شماری از قابلیت‌های این سامانه باید از طریق وب‌سایت در سامانه‌ی همتا ثبت نام کنید. برای مثال در صورتی که بخواهید از طریق گوشی‌ هوشمند خود مالکیت گوشی‌ سیم‌کارت دیگری را انتقال بدهید، باید حتما در سیستم ثبت نام کرده باشید.

پیش از آنکه در زمان خرید گوشی‌ هوشمند جدید به سراغ ثبت آن در سامانه بروید و به‌اصطلاح گوشی‌ هوشمندتان را رجیستر کنید، باید چند نکته را رعایت کنید که البته نیازی به باز کردن جعبه گوشی و استفاده از آن ندارد.

می‌توانید برای استعلام اصالت، شناسه‌ی ۱۵ رقمی IMEI را بدون هر گونه خط تیره یا ممیزی که روی جعبه‌ گوشی قابل دیدن است، به شماره‌ی ۷۷۷۷ پیامک کنید یا از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* و انتخاب استعلام اصالت و وارد کردن کد IMEI، از اصالت گوشی آگاه شوید. حتما توجه داشته باشید که پاسخ دریافت‌شده از طریق پیامک با سرشماره‌ی سامانه‌ی همتا (۷۷۷۷) باشد. در پیامک دریافتی اطلاعاتی از قبیل نام و مدل گوشی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که می‌توان با مطابقت آن با گوشی که در حال خریداری هستید، از اصالت آن اطمینان حاصل کنید.
البته مراحل بالا از طریق دانلود اپلیکیشن همتا نیز قابل انجام است؛ ولی در حال حاضر این اپلیکیشن تنها برای سیستم‌عامل اندروید توسعه یافته و خبری از نسخه‌ مخصوص گوشی‌های آیفون نیست.

در مرحله‌ دوم پس از حصول اطمینان از اصالت گوشی نوبت به تطبیق IMEI گوشی با کدی است که روی بسته‌بندی درج شده است. برای اینکار باید بسته‌بندی گوشی‌ هوشمند را باز کنید و پس از روشن کردن گوشی، کد #۰۶#* را بدون نیاز به فشردن کلید دیگری وارد کنید. نتیجه‌ی وارد کردن این کد در گوشی، نمایش کد IMEI روی صفحه‌ی نمایش است که می‌توان آن را با کد درج‌شده روی بسته‌بندی گوشی مطابقت داد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، اختصاص دو کد IMEI‌ منحصربه‌فرد برای گوشی‌های هوشمند دو سیم‌کارته است که باید هر دوی این کدها را برای استعلام اصالت گوشی چک کرد.

چطور گوشی را رجیستر یا فعال کنیم؟

پس از استعلام اصالت گوشی و چک کردن یکسان بودن کد IMEI ثبت‌شده روی جعبه با کدی که روی بسته‌بندی مشاهده می‌کنیم، نوبت به فعال کردن یا رجیستری گوشی می‌رسد. برای فعال کردن یا رجیستری گوشی‌ هوشمند مورد نظر باید یک کد فعالسازی توسط فروشنده در اختیار خریدار قرار بگیرد. این کد فعالسازی ۶ رقمی و یکبار مصرف است. برای رجیستری می‌توان از سه روش ارسال پیامک، کد دستوری یا اپلیکیشن استفاده کرد.

فعالسازی از طریق وارد کردن کد دستوری:

  • ابتدای کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کنید.
  • عدد مربوط به گزینه‌ی فعالسازی را وارد کنید.
    سیستم از شما کد IMEI می‌خواد که آن را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • در مرحله‌ی بعد کد فعالسازی را وارد کنید.
  • در این مرحله باید شماره‌ی تلفن سیم‌کارت دستگاهی را که قصد فعالسازی آن را دارید، وارد کنید.
  • اطلاعات واردشده را تأیید کنید.
  • در مرحله‌ی آخر، پیامی دریافت خواهد کرد که موفقیت آمیز بودن فرایند رجیستری را اعلام می‌کند.

پس از آنکه مراحل اشاره‌شده را به‌صورت کامل طی کردید، گوشی شما رجیستر شده است. اگر بخواهید از سیم‌کارت دیگری را در این گوشی استفاده کنید، باید دوباره از طریق سامانه‌ی همتا و انتخاب تغییر مالکیت، این ویژگی را فعال وسیم‌کارت جدید را برای گوشی خود رجیستر کنید.

انتقال مالکیت
در صورت تغییر سیم‌کارتی که روی گوشی‌ هوشمند رجیسترشده قرار گرفته است، باید از طریق انتقال مالکیت، شرایط مربوط به کار کردن صحیح گوشی را با وارد کردن سیم‌کارت جدید فراهم کرد. برای استفاده از قابلیت انتقال مالکیت باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • در ابتدا کد دستوری #۷۷۷۷* را وارد کنید.
  • در منوی نمایش داده‌شده گزینه‌ی مربوط به انتقال مالکیت را انتخاب کنید.
  • در این مرحله شماره‌ی تلفن سیم‌کارتی را که هم‌اکنون در گوشی قرار دارد، وارد کنید.
  • در این مرحله باید رمز سیستم همتا برای سیم‌کارت قبلی را وارد کنید.
  • در مرحله‌ی پنجم باید شناسه‌ی IMEI‌ گوشی را وارد و ارسال کنید.
  • در این مرحله باید شماره‌ی سیم‌کارتی را که قرار است در گوشی مورد استفاده قرار گیرد، وارد کنید.
  • اطلاعات واردشده را تأیید کنید.
  • در مرحله‌ی پایان، پیامی در رابطه با موفقیت‌آمیز بودن فرایند انتقال مالکیت دریافت می‌کنید.

شرایط گوشی‌های مسافرتی واردشده به کشور چگونه خواهد بود؟
مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیزات دارای سیم کارت خریداری و به همراه خود وارد کشور می‌کنند، باید شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی یا همان کد IMEI گجت مورد نظر را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعالسازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir ثبت کنند.

گوشی یا تجهیزات دارای سیم‌کارت که از مبادی قانونی وارد کشور نشده یا همراه مسافران وارد کشور شده‌اند و از این‌رو کد IMEI آن‌ها ثبت نشده است، پس از گذشت یک‌ ماه قطع خواهند شد و نمی‌توان هیچگاه از این گجت‌ها در شبکه‌های مخابراتی داخلی استفاده کرد.

عوارض گمرکی و ارزش‌گذاری کالای مسافری بر اساس ارزش‌ها و تعرفه‌های ثبت‌شده در سامانه‌ی TSC به آدرس اینترنتی tsc.irica.co انجام می‌شود.

فروشندگان گوشی‌ هوشمند نباید در قابل انجام فعالسازی یا رجیستری، هزینه‌ای از خریداران دریافت کنند. کاربران می‌توانند در صورت بروز مشکل فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه‌ی مخابراتی با وجود طی کردن تمام مراحل فعالسازی و دریافت پیامک تأیید، با مرکز تماس طرح همتا به شماره‌ی ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل کنند.

در صورت روز هر گونه مشکل یا شکایت در زمینه‌ی استعلام، انتقال مالکیت، دریافت هزینه‌ی فعالسازی، جعل در فاکتور و شماره‌ی سریال تجهیزات و مشکلات گمرکی، کاربران می‌توانند با سامانه‌ی ۱۲۴ که مرکز تماس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، مرکز تماس طرح همتا به شماره‌ی ۰۹۶۳۶۶ یا سازمان تعزیرات به شماره‌ی ۱۳۵ تماس حاصل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه