رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق خراسان شمالی

حمایت بانک‌ها از بخش تولید منجر به رونق اقتصادی می‌شود

محمد صمدی، رئیس اتاق بجنورد می گوید حمایت بانک ها از بخش تولید و صنعت ضروری است زیرا به طور حتم حمایت بانک ها از صنعتگران و تولید کنندگان نقشی تاثیرگذار در افزایش رونق اقتصادی کشور به دنبال خواهد داشت.

01 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13125
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین جلسه کمیته بررسی قوانین مرتبط با حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی با حضور رئیس اتاق و مدیرعاملین تعدادی از شرکتهای صنعتی خراسان شمای در محل اتاق بجنورد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد دستور این جلسه را بررسی مشکلات بخش خصوصی در حوزه بانکی وارائه پیشنهادات مناسب جهت تسهیل گری و بررسی ماده 81 قانون الحاق 2 در خصوص وزارتخانه های نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.

محمد صمدی در رابطه با مشکلات بانکی واحدهای تولیدی و صنعتی استان اظهارداشت: پرداخت وام های بانکی بالا با بهره 24 درصد به واحدهای تولیدی مشکلات عدیده ای را برای صنعتگران وتولید کنندگان ایجاد کرده و مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی نیز ندارد.

صمدی با اشاره به جلسه اخیر خود با دیگر مقامات اتاق ایران با بانک مرکزی اظهارکرد: دراین جلسه در رابطه با نوسانات نرخ ارز درکشور که صنعتگران و واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده، پرداخته شد و مقرر شد راهکارهای پیشنهادی به منظور برون رفت از این مشکل هر چه زودتر ارائه شود.

وی همچنین به سفر ترکمنستان با همراهی هیات همراه ریاست جمهور ایران به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در اوایل فروردین ماه امسال نیز اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین اقدامات این سفر انعقاد 14تفاهم نامه و آزادی 283 زندانی بود. همچنین اقدامات موثری نیز در راستای حمایت از فعالان اقتصادی و صنعتگران انجام شد که از جمله آن تسهیل در صدور ویزا و روادید و نحوه وصول مطالبات فعالان اقتصادی بود.

 الزام حمایت نظام بانکداری از بخش صنعت و تولیدکنندگان

مدیرعامل شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز دراین جلسه دررابطه با بررسی ماده 81 قانون الحاق 2 وزارتخانه های نفت، نیرو و فناوری اطلاعات گفت: در سال 93 مصوب شد وزارتخانه های فوق مکلف به تامین آب، برق وگاز و امکانات مخابراتی شهرک ها ونواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تا درب واحد صنعتی مستقر در شهرک ها هستند.

سیاوش وحدت افزود: دراین زمینه تبصره ای وجود دارد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتبار مورد نیاز را از لوایح بودجه سنواتی به این موضوع پیش بینی کند ولی متاسفانه در سال 95 و 96 هیچ ردیف بودجه به این امر اختصاص نیافت. دراین زمینه پیشنهاد دادیم سازمان برنامه وبودجه حداقل یک ردیف بودجه قانونی، به این مهم اختصاص دهند.

وحدت همچنین از تخصیص ردیف اعتبار استانی برای راه اندازی فیبر نوری در مخابرات شهرک صنعتی بیدک و شهرک صنعتی بجنورد طی سال جاری و یا سال آینده خبرداد .

مدیرعامل شرکت آذین فورچ اسفراین نیز دراین جلسه برضرروت حمایت از تولید در داخل تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم زمینه اشتغال درکشور ایجاد و تولید در داخل رونق یابد باید از صنایع وتولید کنندگان حمایت شود.

تورج علیزاده با بیان این که مشکلات واحدهای تولیدی تنها با تسهیلات بانکی مرتفع نمی شود، گفت: اگر به یک واحد تولیدی مشکل دار و فاقد توانایی برای پرداخت تسهیلات، تسهیلات پرداخت کنیم هم بانک و هم واحد صنعتی دچار مشکل جدی خواهد شد. برای جلوگیری از این امر باید راهکارهای اساسی پیشنهاد و ارائه شود.

در ادامه مدیرعامل شرکت امین آوا پلاست بجنورد نیز نوسانات قیمت مواد اولیه بازار، رکود بازار، نرخ های بالای بهره های بانکی و مالیات را از جمله مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد و بر حمایت دولت از بخش تولید تاکید کرد.

عبدالحسین گلکار افزود: برای این  که صادرات خوب داشته باشیم باید بستری آرام و خوب درکشور فراهم شود. پیشنهاد ما این است که برای حمایت از صنعت، یارانه و وام های بلاعوض به بخش صنعت اختصاص یابد تا بتواند قدری نفس بکشد.

یکی از صنعتگران استان نیز بر الزام حمایت نظام بانکداری از بخش صنعت و تولیدکنندگان تاکید کرد وگفت: بانک ها باید هم سو با صنعت کشاورزی و صنعتی حرکت کنند در غیر این صورت کشاورزی و صنعت در کشور معنا پیدا نمی کند. سیاست پولی و نظام ما باید به گونه ای باشد که تولید کننده در دورترین نقطه مرزی کشور مورد حمایت قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه