رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سقوط لیره ترکیه؛ ناکارآمدی داخلی یا جنگ اقتصادی؟

ارزش لیره ترکیه طی هفته‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود در مقایسه با دلار آمریکا رسید تا رئیس‌جمهور ترکیه انگشت اتهام خود را به سمت بیرون از مرزها نشانه رود و از در جریان بودن یک «جنگ اقتصادی» علیه کشور خود سخن بگوید.

02 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13150
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ارزش لیره ترکیه طی هفته‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود در مقایسه با دلار آمریکا رسید تا رئیس‌جمهور ترکیه انگشت اتهام خود را به سمت بیرون از مرزها نشانه رود و از در جریان بودن یک «جنگ اقتصادی» علیه کشور خود سخن بگوید.

ارزش لیره از حدود 2هفته پیش با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و سقوط ارزش روبل، کاهش چشمگیری داشت. روسیه یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ترکیه به شمار می‌رود و وضعیت اقتصادی این کشور تأثیری مستقیم بر شرایط اقتصادی ترکیه دارد. ارزش لیره در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود طی سال‌های اخیر، یعنی 0.24درصد رسید. چند روز بعد اما اعلام خبر برگزاری پیش از موعد انتخابات ترمز سقوط بیشتر لیره را کشید و ارزش پول ترکیه اندکی بهبود پیدا کرد. ارزش لیره اکنون به 0.25درصد در برابر هر دلار رسیده است. اعلام خبر برگزاری انتخابات پیش از موعد، امید بازار داخلی ترکیه به بهبود اوضاع اقتصادی را تقویت کرد و بلافاصله بر ارزش لیره اثرگذار شد. بازار در ترکیه، موسم انتخابات را به‌خاطر نیاز دولت به جلب آرای مردمی، موسم شکوفایی نسبی می‌داند.

روند کاهشی ارزش لیره اگرچه طی هفته گذشته ناگهان معکوس شد اما تغییر چندانی در وضعیت کلی پول ترکیه ایجاد نمی‌کند. لیره طی 4ماهی که از سال 2018گذشته، حدود 10درصد از ارزش خود را از دست داده است. این روند در کنار روند کاهشی 10سال گذشته، خبر از شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی در ترکیه می‌دهد؛ وضعیتی که بسیاری آن را یکی از 2عامل اصلی در تصمیم رجب طیب اردوغان برای برگزاری انتخابات حدود یک سال و نیم پیش از موعد مقرر دانسته‌اند. به گفته تحلیلگران، اردوغان تلاش دارد با برگزاری انتخابات و تقویت جایگاه خود، بر ساختارهای اقتصادی و سیاسی این کشور کنترل بیش از پیش اعمال کند.

در شرایطی که تحلیلگران، شرایط نامناسب اقتصادی ترکیه را متاثر از نرخ پایین بهره، تورم بالای 10درصد، دخالت نظامی در سوریه و مداخله بیش از پیش دولت در سیاست‌های بانک مرکزی می‌دانند، اردوغان «عوامل خارجی» را متهم به آغاز یک «جنگ تجاری» علیه کشورش می‌کند. او هفته گذشته در جمع هوادارانش گفت: «بازی‌هایی در اقتصاد ما در جریان است. به آنهایی که به اقتصاد ما حمله کرده‌اند می‌گویم که هرگز موفق نمی‌شوند.»

روند نزولی ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا طی 5 سال گذشته

موضوعات :
در همین رابطه