رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش تجاری ایران و جمهوری‌ چک انجام شد

بررسی زمینه‌های همکاری فعالان بخش خصوصی ایران و جمهوری چک

نمایندگان 10 شرکت چکی در حوزه‌های کاری دارویی، بانک، حمل‌و‌نقل، ساختمان‌سازی، گاز، برگزاری نمایشگاه، ماشین‌آلات، نیروگاه‌های برق و خبررسانی در همایش تجاری ایران و چک حضور یافتند.

04 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13199
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و چک با حضور فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد. نمایندگان 10 شرکت چکی در حوزه‌های کاری دارویی، بانک، حمل‌و‌نقل، ساختمان‌سازی، گاز، برگزاری نمایشگاه، ماشین‌آلات و نیروگاه‌های برق در این همایش حضور یافتند. 

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران، جمهوری چک را کشوری با تنوع فرهنگی و صنعتی خواند و گفت: تصویر خوبی از چک در ذهن ایرانیان وجود داد و برخی محصولات این کشور از قبیل ظروف چینی، کشاورزی و صنعت ماشین‌سازی در ایران شناخته شده است.

او با اشاره به تاریخ طولانی همکاری بین دو کشور اظهار کرد: طی دو سال گذشته تجارت بین دو کشور در حال افزایش بوده که البته این تجارت بیشتر یک‌جانبه و از سوی جمهوری چک به ایران بوده است، چرا که صادرکنندگان ایرانی برای صادرات به کشور چک با مشکلات متعددی مواجه بوده‌اند.

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به زیبایی‌های ایران خطاب به تجار جمهوری چک گفت: ایران تمدنی پنج‌هزارساله دارد که تنوع آب‌و‌هوایی و میهمان‌نوازی مردمان آن مثال‌زدنی است. گسترش گردشگری یکی از زمینه‌های شناخت دو کشور است تا متوجه شوید تصاویر منفی ارائه‌شده از ایران در رسانه‌ها واقعیت ندارد.

سلطانی اعلام کرد که ماه آینده کمیته مشترک بین اتاق ایران و چک تشکیل خواهد شد تا از طریق آن تجار دو کشور ارتباط بهتر و بیشتری با یکدیگر برقرار کنند.

او ضمن اعلام تمایل تجار به بهره‌برداری از توانمندی‌های صنعتی جمهوری چک گفت: این دو کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌هایی مانند ساخت‌و‌ساز با یکدیگر داشته باشند.

او همچنین درباره پتانسیل‌های اقتصادی ایران گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین منابع نفت و گاز را در اختیار داشته و موقعیت خوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر دارد. حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی آن نیز زمینه مناسبی برای فعالیت مشترک جوانان دو کشور است.

 نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین با اشاره به محصولات سنتی دو کشور گفت: ایران پسته و فرش‌های معروف و چک نیز محصولات شیشه‌ای زبانزدی دارد. تجارت در زمینه این اقلام باید افزایش یابد چرا که محصولات سنتی دو کشور محسوب می‌شوند.

استفانک چومبا، سفیر جمهوری چک در تهران، اتاق ایران را بهترین مکان برای افزایش تعامل میان تجار ایرانی و خارجی دانست. او از افزایش حجم مبادلات بین ایران و چک استقبال کرد و گفت: امیدوارم این تماس‌ها ادامه یابد و تنها به حضور فیزیکی در تهران محدود نشود، بلکه بازرگانان از دیگر شهرهای ایران نیز بازدید و فرصت‌های تجاری آن را شناسایی کنند.

 بوریوژ مینار، نایب رئیس اتاق بازرگانی چک نیز طی سخنانی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشورش گفت: 60 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق اتاق بازرگانی جمهوری چک تأمین می‌شود. این اتاق حدود 15 هزار عضو دارد که در بخش‌های مختلف اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

او با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و چک به سال 1960 باز‌می‌گردد، گفت: تجار دو کشور دنبال راه‌هایی برای افزایش حجم مبادلات و پیدا کردن شرکای جدید هستند. هیات‌های زیادی نیز سال گذشته برای انجام فعالیت‌های تجاری به ایران آمدند و البته ما معتقدیم اتاق ایران یکی از تشکیلاتی‌ترین مراجع در ارتباط با شرکای خارجی است.

پس از اتمام همایش، تجار چک در نشست رو در رو با شرکای ایرانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در همین رابطه