رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق مازندران در نشست با معاون سفیر استرالیا عنوان کرد

تبادل هیات اقتصادی میان ایران و استرالیا، زمینه‌ساز توسعه تجارت دوجانبه

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق مازندران معتقد است اعزام هیأت تجاری، رفع موانع بانکی و موافقتنامه تجاری در توسعه تجارت با استرالیا مؤثر است.

04 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13201
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در نشست با معاون سفیر استرالیا به ظرفیت مازندران و استرالیا در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: رقم مناسب تجاری میان مازندران و استرالیا وجود ندارد درحالی که اگر شرایط و زمینه برای توسعه مناسبات مازندران و استرالیا ایجاد شود ما آمادگی توسعه مناسبات را داریم.

عبداله مهاجر دارابی بیان کرد: گوشت قرمز از نیازمندی های جدی کشور است. می توانیم به صورت تهاتر در حوزه تأمین گوشت با استرالیا همکاری داشته باشیم.

مهاجر با اشاره به میزان صادرات ایران به استرالیا گفت: عرقیات، رب گوجه، برنج، پنیر و خاویار از جمله اقلام صادراتی ایرانی است که در مازندران تولید می شود و این استان می تواند تبادل خوبی با استرالیا داشته باشد.

وی یادآور شد: برای ارتقای تبادلات تجاری میان مازندران و استرالیا باید راهکار عملی داشته باشیم و اعزام هیأت تجاری و تسهیل صدور روادید باید از جمله این اقدامات باشد. باید تسهیل مناسبی ایجاد شود تا ایرانی ها نیز مانند 17هزار استرالیایی که سال گذشته به ایران سفر کرده اند به استرالیا سفر کنند.

رئیس اتاق مازندران با بیان اینکه تقویت نظام بانکی به توسعه مناسبات کمک می کند، گفت: در حال حاضر ارتباط بانکی با استرالیا نداریم. پس از تسهیل تجارت باید نسبت به رفع مسائل بانکی اقدام کرده و صدور موافقت نامه همکاری بین دو کشور نیز در توسعه تجارت موثر خواهد بود.

حمایت استرالیا از برجام

معاون سفیر استرالیا در تهران در این نشست با بیان اینکه تجارت دو سویه ایران و استرالیا در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است، گفت: متاسفانه در حال حاضر عدم اطمینان نسبت به آینده برجام وجود دارد اما استرالیا کاملا از ادامه برجام حمایت می کند و منافع اقتصادی برای ایران و شرکای تجاری در پی خواهد داشت.

تیم پترسون ونزلی اظهار کرد: تاکنون دوبار به مازندران سفر کرده ام. روابط اقتصادی فعلی دو کشور راضی کننده نیست. درحالی که اواسط سال ۱۹۹۰ ایران دومین شریک تجاری استرالیا بوده است اکنون تجارت دو سویه به شدت کاهش یافته است.

پترسون با اشاره به اینکه دولت استرالیا مصمم به بازسازی دوباره روابط اقتصادی است، گفت: در این راستا دفتر بازرگانی استرالیا پس از چندین سال تعطیلی دوباره در ایران بازگشایی شده است. تاکنون اتفاقات خوبی در زمنیه بازرگانی و اقتصادی رخ داده و دفاتر تعدادی از شرکت های تجاری در تهران دایر شده است. در زمنیه های معدن، آموزش و مدیریت منابع آب نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه