رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق سنندج در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

طرح پیله‌ور شدن کولبرها شکست خورده است

به گفته رئیس اتاق سنندج اجرای طرح تبدیل کولبران به پیله‌ور برای تجار و کولبران صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل با شکست مواجه شده است.

09 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13225
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته رئیس اتاق سنندج اجرای طرح تبدیل کولبران به پیله‌ور برای تجار و کولبران صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل با شکست مواجه شده است.

کمال حسینی ، رئیس اتاق سنندج

مردادماه 96بود که طرح ساماندهی مبادلات مرزی در دولت تصویب شد تا ضمن حفظ شأن مرزنشینان و کولبران، گامی هم در جهت ارتقای معیشت آن‌ها برداشته شود.

بر اساس این طرح که هیأت دولت به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، اقتصاد، صنعت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا تصویب کرد، قرار بود برای معابر بازارچه‌های مرزی خدماتی در نظر گرفته ‌شود و با استقرار گمرک در این بازارچه‌ها، کالاهای وارد شده از نظر میزان و نوع آن مورد بررسی قرار گیرد تا ساکنان شعاع 20کیلومتری مرزها بتوانند طبق آیین‌نامه این طرح، کالاهایی را که در کشور نمایندگی ندارند و مشابه آن‌ها نیز در داخل تولید نمی‌شود از آن‌سوی مرز و البته به حقوق گمرکی پایین‌تر به کشور وارد کنند. در این فرایند قرار بود کولبران به پیله‌وران تبدیل شوند، جای مشخصی برای مبادله کالا داشته باشند و از مسیرهای امن و بی‌خطر تردد کنند.

طی هفته‌های اخیر اما تعطلی بازارچه‌های مرزی و توقف فعالیت‌های کولبران، موجب اعتراض مرزنشینان غرب کشور شده است.

سید کمال حسینی، رئیس اتاق سنندج درباره علت تعطیلی مرزها به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: دستوری از طرف وزارت کشور برای ساماندهی مرزها صادر شد تا کولبرها به صورت فعلی کار نکنند. بسته شدن بازارها روی زندگی تمام مردم مرزنشین خصوصاً افرادی مانند کولبران که به صورت مستقیم با مرز ارتباط دارند، تأثیر منفی گذاشته که به نارضایتی مردم مرزی منجر شده است.

او با اشاره به طرح اخیر دولت در زمینه تبدیل کولبر به پیله‌ور ادامه داد: دولت تصمیم گرفت به مردم مناطق مرزی کارتی ارائه دهد که از طریق آن کولبران بتوانند تا سقف هفته‌ای 500 هزار تومان واردات به کشور انجام دهند.

حسینی با انتقاد نسبت به این طرح اظهار کرد: روی این طرح کار کارشناسی صورت نگرفته بود. در این طرح تنها مساله کولبر مطرح نیست و باید به گروه تاجران نیز توجه شود، چرا که باید برای تجار صرفه اقتصادی داشته باشد تا بار خود را تحویل کولبر دهد.

به گفته رئیس اتاق سنندج اجرای این طرح برای تجار و کولبران صرفه اقتصادی نداشته و به همین دلیل با شکست مواجه شده است.

 حسینی تأکید کرد: باید با تجار، بازرگانان و ذی‌نفعان در این زمینه مشورت می‌شد اما دولت بدون هیچ مشورتی طرحی را اعمال کرد که نتیجه مطلوبی نداشته است.

او معتقد است اتاق به عنوان مشاور سه قوه بهترین انتخاب برای مشورت‌گیری در این زمینه بود چرا که مکان تجمع بازرگانان و تجار است.

رئیس اتاق سنندج در این زمینه تصریح کرد: اگر نظر بخش‌خصوصی مهم بود باید تجار و نماینده کولبرها مشورت می‌شد، در آن صورت چون تصمیم اتخاذشده طبق نظر خودشان بوده قطعاً همکاری بیشتری برای اجرای طرح می‌کردند.

در همین رابطه