رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شافعی در همایش ایران و آلبانی مطرح کرد

ایران، دروازه ورود آلبانی به کشورهای حاشیه دریای خزر

رئیس اتاق ایران معتقد است همان‌گونه که آلبانی می‌تواند برای ورود و صادرات ایران به اروپا نقش ایفا کند، متقابلاً ایران نیز می‌تواند دروازه ورود آلبانی به کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.

05 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در ادامه سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به آلبانی، همایش تجاری ایران و آلبانی در تیرانا برگزار شد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران و رحیم بنامولایی، رئیس اتاق البرز از جمله افراد حاضر در این هیات هستند که به سرپرستی غلامحسین شافع رئیس اتاق ایران به پایتخت آلبانی سفر کرده است. زمینه فعالیت‌های هیات تجاری اعزامی، سرمایه‌گذاری، توریسم، معدن، مواد غذایی، آی‌تی، مواد شیمیایی، گردشگری سلامت و تجارت عمومی اعلام شده است.

شافعی طی سخنانی در همایش تجاری ایران و آلبانی که با حضور سفیر ایران در تیرانا و مسئولان اقتصادی و تجاری آلبانیایی از سوی اتحادیه اتا‌ق‌های بازرگانی آلبانی برگزار شد ضمن اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور اظهار کرد: مردم ایران همواره احترام ویژه‌ای را برای مردم آلبانی قائل بوده‌اند. آلبانی با برخورداری از 70 درصد جمعیت مسلمان از بعد تاریخی، ادبی، عقیدتی و آداب‌ورسوم  یکی از نزدیک‌ترین جوامع حوزه‌ بالکان به ایران محسوب می‌شود.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: با توجه به تاریخ، آداب و عقاید مشترک این دو کشور درصدد تقویت هرچه بیشتر روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، صنعتی، دانشگاهی و گردشگری با آلبانی هستیم.

به گفته شافعی قطعاً تبادل هیأت‌های تجاری و سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور از جمله حضور هیأت تجاری اتاق ایران در همایش آلبانی و سفر سال گذشته وزیر امور خارجه این کشور به ایران دال بر تائید موضوع است.

او با اشاره به سابقه طولانی‌مدت همکاری‌های اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی گفت: ظرفیت‌های بالقوه متعدد و متنوع برای همکاری بین ایران و آبانی، منافع و علایق مشترک طرفین، چشم‌انداز روشن و امیدبخشی را پیش روی روابط این دو کشور قرار داده است. قطعاً پیش از روابط سیاسی، روابط اقتصادی و پیش از روابط اقتصادی، روابط فرهنگی است که باید موردتوجه کشورها قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه ایران کشوری با سرمایه غنی میراث فرهنگی و قدمت تاریخی است، افزود: با توجه به این سابقه تاریخی، فرصت‌های بسیاری در حوزه گردشگری در کشور ما وجود دارد که همواره موردتوجه گردشگران تمام دنیا به ‌ویژه گردشگران اروپایی قرار گرفته است.

او معتقد است تلفیق اقتصاد و فرهنگ می‌تواند منجر به توسعه روابط اقتصادی دو کشور از جمله میزبانی ایران از سرمایه‌گذاران کشور آلبانی در حوزه احداث زیرساخت‌های گردشگری، افزایش تبادل گردشگر و توریسم درمانی شود.  

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، ریسک اعتباری ایران با ارتقاء یک پله از رتبه 6 به ۵ رسیده است، عنوان کرد:  این بهبود رتبه در نردبان ریسک تجاری را می‌توان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مثبت در زمینه تجارت خارجی ایران در سال‌های پس از برجام عنوان کرد. در نتیجه بانک‌ها و موسسسات مالی و اعتباری بین‌المللی با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به برقراری روابط بلندمدت اقتصادی و تجاری با ایران گام برمی‌دارند.

 شافعی اعلام کرد: اخیراً مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا رشد 54 درصدی داشته است. لذا امیدواریم که حجم مبادلات تجاری ایران و آلبانی نیز بتواند با اتخاذ سیاست‌های اصولی و توسعه مناسبات تجاری افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

او با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور اظهار کرد: حجم مبادلات نشان می‌دهد تاکنون از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود به خوبی استفاده نشده و لازم است با بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها و امکانات، تحرکی در روابط ایجاد شود.

او ادامه داد:  وسعت مرزهای ایران، استقرار در مسیر کریدورهای بین‌المللی هوایی و زمینی، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت خوب بنادر، فرصت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی فراهم کرده است.

رئیس اتاق ایران  درباره پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه بالا، اندازه بازار داخلی، گستردگی مرزها و دسترسی به بازار همسایگان، ایران از موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در تولید لوازم‌خانگی، اتومبیل‌سازی، بسته‌بندی، صنایع الکترونیک، صنایع دارویی و خدمات مصرف‌کننده برخوردار است.

او تشریح کرد: ایران دارای نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده بوده و در زمینه کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوپا از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است. ایران همچنین یکی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ نفت و گاز طبیعی و کشوری غنی به لحاظ ذخایر معدنی است. لذا سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات و تجهیزات میادین گازی و نفتی، خدمات و تجهیزات معدنی، صنایع انرژی بر و صنایع پایین‌دستی، فرصت مناسبی برای عاملان اقتصادی کشور آلبانی تلقی می‌شود.

 به گفته شافعی توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه بالکان از جمله آلبانی بالاخص در زمینه حمل‌ونقل، شیلات، کشاورزی، مواد غذایی، انرژی- نفت و گاز- پتروشیمی، نساجی و چرم، معدن و صنایع معدنی، خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری مشترک در دستور کار اتاق ایران قرار دارد.

شافعی اذعان کرد:  همان‌گونه که آلبانی می‌تواند برای ورود و صادرات ایران به اروپا نقش ایفا کند، متقابلاً ایران نیز می‌تواند دروازه ورود آلبانی به کشورهای حاشیه دریای خزر باشد. در حقیقت موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که پل ارتباطی بین شرق به غرب  و شمال به جنوب است و این خود می‌تواند به عنوان عاملی تأثیرگذار جهت رشد و توسعه مناسبات تجاری با آلبانی مدنظر قرار گیرد. 

او درباره راه‌های توسعه همکاری‌های بخش خصوصی گفت: با تأسیس سفارتخانه آلبانی در تهران، تسهیل در صدور روادید علی‌الخصوص روادید تجاری، ایجاد خط هوایی مستقیم بین دو کشور، برقراری همکاری‌های مستقیم بانکی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه‌گذاری و تبادل مستمر اطلاعات تجاری همکاری‌های بخش خصوصی ارتقاء خواهد یافت و این امر نیز محقق نخواهد شد مگر با حمایت دولتمردان هر دو کشور.

رئیس اتاق ایران ضمن ابراز علاقه‌مندی برای تشکیل کمیته مشترک بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور، گفت: قطعاً تشکیل کمیته مذکور مقدمات ارتباط مستحکم بخش خصوصی دو کشور با ارائه اطلاعات کامل از ظرفیت‌های تجاری موجود و معرفی زمینه‌های کاری بیشتر را فراهم می‌آورد.

در پایان این همایش تجاری غلامحسین شافعی به جایگاه بین‌المللی مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی-ایکریک اشاره کرد و گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌های داخلی و بین‌المللی این مرکز در زمینه حلال و صدور گواهی حلال در صنایع غذایی، گردشگری و تحقیقات در سطح ملی و بین‌المللی، اتاق ایران آمادگی خود را جهت تأسیس دفاتر نمایندگی موسسه جهانی حلال و همچنین عقد تفاهم‌نامه با مؤسسات مرتبط آلبانی اعلام می‌کند.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران نیز به عنوان یکی از سخنرانان اصلی همایش، شرکت‌کنندگان را با مزیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی ایران آشنا نموده و ضمن بیان توانمندی‌های بخش خصوصی ایران، پیشنهاد داد که چند پروژه سرمایه‌گذاری مشترک تعریف و راه‌اندازی شود.

 شافعی در حاشیه این برنامه  با گنتس چلی، مدیر آژانس آلبانیایی تشویق سرمایه‌گذاری و همچنین آگیم راپای، رئیس شورای کشاورزی نیز دیدار و در خصوص نحوه بسط  و گسترش تعاملات فی‌مابین مذاکره کردند.

 همچنین شافعی رئیس اتاق ایران و ماچاستپا رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنعت آلبانی تفاهم‌نامه همکاری جهت بسط و توسعه مناسبات بین ایران و آلبانی را امضا کردند.

 

موضوعات :
در همین رابطه