رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در دیدار با رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه

مقدونیه می‌تواند پایگاه صادرات کالاهای ایرانی به اروپا باشد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران که در راس هیاتی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران به مقدونیه سفر کرده است، در دیدار با رئیس اتاق مقدونیه، این کشور را دروازه ورود ایران به حوزه بالکان و اروپا عنوان کرد که شرکت های ایرانی می‌تواند از آن به عنوان پایگاه صادرات کالاهای خود به این منطقه استفاده کنند.

06 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: علاقه‌مندی مقدونیه برای توسعه روابط اقتصاد با ایران که در جریان این سفر اعلام شد، فرصتی است که بخش خصوصی ایران قدردان آن خواهد بود.

غلامحسین شافعی، در دیدار با آقای آزسکی، رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه، افزود: متاسفانه با وجود روابط خوب سیاسی بین ایران و مقدونیه و وجود ظرفیت‌های بالا برای همکاری‌های اقتصاد دو کشور، مناسبات اقتصاد ما با طرف مقدونیه‌ای در سطح پائینی است که باید با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، افزایش یابد.

شافعی، با اشاره به اینکه ایران و مقدونیه، موقعیت جغرافیایی خاص و منحصر به فردی دارندف تاکید کرد: بازار 400 میلونی ایران و منطقه مزیت بسیاری خوبی برای همکاری مقدونیه محسوب می‌شود و راه را برای همکاری این کشور با همسایگان ایران به‌ویژه افغانستان، عراق، حوزه آسیای میانه و قفقاز باز می‌کند.

او ادامه داد: در مقابل مقدونیه می‌تواند دروازه ورود ایران به حوزه بالکان و اروپا باشد و امیدواریم این سفر، سرآغاز توسعه فعالیت‌های اقتصادی با این کشور باشد.

رئیس اتاق ایران، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مقدونیه بر اقتصاد آزاد متمرکز شده و در حال رشد است، گفت: بر اساس اعلام سازمان‌های اقتصادی مقدونیه، این کشور کمترین میزان مالیات را از فعالیت‌های اقتصادی اخذد می‌کند و این نکته بسیار مهمی برای تسویق سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در اقتصاد مقدونیه است.

شافعی ادامه داد: شرکت های ایرانی می‌توانند مقدونیه را به عنوان مرکزی برای توزیع کالاهای ایرانی به حوزه بالکان و اروپا در نظر بگیرند و همکاری‌های اقتصادی با بخش خصوصی مقدونیه را در این مسیر توسعه بخشند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، در ادامه با تاکید بر اینکه اتاق ایران یکی از اصلی‌ترین ارکان تصمیم‌گیری اقتصادی در ایران است، تصریح کرد: این تشکل توانمند بخش خصوصی ایران، به عنوان مشاور قوای سه‌گانه تلاش می کند موانع احتمالی بر مسیر همکاری اقتصادی با کشور مقدونیه را برطرف سازد تا بخش خصوصی دو کشور با سرعت قابل قبول بتوانند در این مسیر حرکت کنند.

شافعی همچنین خواستار این شد که اتاق‌های ایران و مقدونیه، برای اجرای تفاهم‌نامه‌های موجود میان دو کشور همت ویژه‌ای بگمارند و اظهار امیدواری کرد: علاوه بر تسهیل روادید بین دو کشور، سفارت مقدونیه دوباره در ایران باز شود تا شرایط مساعدتری برای همکاری دو کشور فراهم اید.

او با بیان اینکه اتاق ایران از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری استقبال می کند، از رئیس اتاق بازرگانی مقدونیه دعوت کرد تا همراه با هیات تجاری به ایران عزیمت کنند.

شافعی همچنین پیشنهاد کرد در آینده در ایران روز اقتصاد مقدونیه و در مقدونیه روز اقتصاد ایران برگزار شود که با استقبال آزسکی، رئیس اتاق مقدونیه مواجه شد.

مقدونیه به سرمایه‌گزاران تخفیف می‌دهد

در ادامه، رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه، با ابراز خشنودی از حضور هیات اقتصادی ایران در این کشور، ایران را به عنوان بازیگر مهم منطقه دانست که با بازار غنی 80 میلیون نفری، سهم قابل توجهی در اقتصاد منطقه دارد و با توجه به سابقه دوستی آن با جمهوری مقدونیه، می‌توان شریک اقتصادی مناسبی برای گسترش مناسبات مقدونیه باشد.

آزسکی با اشاره به اینکه اتاق اقتصادی مقدونیه مهمترین نهاد تجاری این کشور است و 96 سال قدمت دارد، افزود: افتخار این اتاق این است که قدمتش از قدمت مقدونیه بیشتر است . در 19 زمینه کار فعالیت می‌کند.

به گفته او عضویت در اتاق مقدونیه داوطلبانه است و 15 اتاق منطقه‌ای در آن عضو هستند.

رئیس اتاق اقتصادی مقدونیه، اقتصاد و سیاست این کشور را با ثبات عنوان و تصریح کرد: 70 درصد صادرات مقدونیه به بازارهای اروپایی انجام می‌شود و همزمان نگاه به بازارهای خارج از منطقه نیز فراموش نشده است.

آزسکی ادامه داد: مقدونیه نیازمند بازارهای جدید است و این بازارها در شمال آفریقا، خاورمیانه و حوزه خلیج فارس وجود دارد که برای ورود به آنها باید از کشورهای منطقه به ویژه ایران کمک گرفت.

او با تاکید بر اینکه شرکت‌های مقدونیه‌ای علاقه زیادی برای همکاری با ایران دارند، گفت: ما از تمام توان و پتانسیل موجود برای توسعه روابط روابط اقتصادی فی ما بین استفاده خواهیم کرد و پیشنهاد می‌کنیم و اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی در دستور کار دو طرف قرار بگیرد و سفر فعلی هیات بلندپایه ایرانی، طلیعه این کار باشد.

آزسکی یادآور شد، مقدونیه از ماه آینده شرایط و تمهیدات خاصی در اختیار شرکت‌های داخلی و خارجی قرار می‌دهد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با شرایط مساعدتری در این کشور به فعالیت بپردازند.

او اظهار کرد: شرکتها بر 3 اساس از دولت مقدونیه پول دریافت می‌کنند به این صورت که اگر یک شرکت ایرانی در مقدونیه سرمایه‌گذاری کند، دولت تا 50 درصد مبلغ سرمایه‌گذاری را بر می‌گرداند، 50 درصد را به صادرات تخصیص می‌دهد و برای هر فرصت شغلی ایجاد شده نیز که مبلغ آن 300 یورو تخمین زده می‌شود، 20 درصد را برمی‌گرداند. ضمن اینکه در مناطق آزاد نیز از گرفتن زمین برای 99 سال و معاف از مالیات برخوردارند.

در همین رابطه