رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در همایش ایران و مقدونیه پیشنهاد داد

بخش خصوصی ایران و مقدونیه برای تولید کالا با برند مشترک همکاری کنند

در همایش تجاری ایران و مقدونیه که امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 در اسکوپیه مقدونیه برگزار شد، ظرفیت ها و توانمندی های مقدونیه بعنوان دروازه ورود به بازارهای منطقه بالکان و کشورهای اروپایی مورد تاکید قرار گرفت. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این همایش توصیه کرد بخش خصوصی دو کشور برای تولید کالا با برند مشترک و صادرات آن به کشورهای منطقه همکاری کنند.

06 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13235
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و مقدونیه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397 در اسکوپیه مقدونیه برگزار شد و در آن ظرفیت ها و توانمندی‌های دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصاد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که پس از استقلالِ مقدونیه و بر اساس روابط بسیار خوب دوستانه و سابقه تاریخی مشترک، نام مقدونیه را بر اساس نام قانون اساسی آن کشور به رسمیت شناخته است، گفت: نگاه ایران به مقدونیه با برخورداری از شرایط مناسب در زمینه قوانین مالیاتی و تجاری- به عنوان دروازه ورود به بازارهای منطقه بالکان و کشورهای اروپایی، است.

غلامحسین شافعی افزود: ایران نیز با تلفیق فرهنگ میراث کهن و موقعیت های اقتصادی جدید از جایگاه منحصر به فردی در جهان برخوردار است.

وی ادامه داد: ایران با استفاده بهینه از منابع و ذخایر گاز طبیعی، منابع و ذخایر معدنی به ویژه فراوری شده، زمین های کشاورزی و مدرن سازی این بخش، نوآوری و خلق مزیت های جدید، سرمایه گذاری و بهره وری از منابع انسانی، مدیریت خلاق و کارآمد و تحولگرا و توسعه بخش های تولیدی کارآمد که دارای قدرت رقابت هستند، توانسته است جایگاه مناسبی را  در عرصه توسعه اقتصادی از آنِ خود کند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: استقرار ایران در منطقه ای که کشورهای بزرگ، منافع متعددی را برای خود قائل‌اند، به طور طبیعی، منجر به گسترش تعاملات ایران با سایر کشورها شده است.

وی افزود: از نظر اقتصادی شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی یا از ایران یا از نزدیکی ایران می‌گذرند و بر این اساس، ایران با 15 کشور همسایه دارای مرز آبی و خاکی است، ضمن اینکه برخوردای از بخش قابل توجهی از انرژی جهان، داشتن شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی مناسب، جایگاه مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همچنین، نقش بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان، شرایط منحصر به فردی را از آن ایران کرده است.

غلامحسین شافعی اعلام کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و مقدونیه نشان می دهد که تاکنون از ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور به خوبی استفاده نشده و لازم است با بهره گیری مناسب از فرصت‌ها و امکانات موجود، تحرکی در روابط ایجاد شود.

وی ادامه داد: نگاهی به واقعیت های آماری نشان می دهد واردات کلی کشور مقدونیه  در سال 2016 میلادی در حدود 5 میلیارد و 805 هزار دلار بوده که سهم ایران از این بازار 4 میلیون و 776 هزار دلار و در مقابل میزان کل واردات ایران از جهان در همین سال 5/44 میلیارد دلار بوده که 401 هزار دلار مربوط به واردات از مقدونیه می باشد. با توجه به اینکه در سال 2016 حجم کل صادرات ایران به جهان حدود 5/40 میلیارد دلار و حجم کل صادارت مقدونیه به جهان3 میلیارد و 75 هزار دلار بوده ارقام مربوط به مبادلات تجاری دو کشور بسیار ناچیز است.

رئیس اتاق ایران اظهار کرد: اتاق ایران، تقویت فعالیت‌های اقتصادی با مقدونیه را بر پایه ظرفیت‌های موجود بین دو کشور برنامه‌ریزی کرده است. لیکن این امر محقق نخواهد شد مگر در پرتو دسترسی سهل تاجر به بازار کشور هدف از طریق تعاملات شایسته بانکی، برقراری پرواز مستقیم، تسهیل در صدور روادید، ارائه معافیت های تعرفه ای، ارائه تسهیلات در زمینه حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی، تامین امنیت حمل و نقل، تسهیلات گمرکی و غیره.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران دارای بیش از 40 هزار عضو متشکل از فعالان برجسته اقتصادی کشور، 34 اتاق محلی و بیش از 200 تشکل وابسته است؛ اعلام آمادگی کرد: جهت گسترش روابط بین دو کشور علی الخصوص از طریق تقویت همکاری های استانی از ارائه هیچ گونه مساعدتی دریغ نخواهد داشت.

غلامحسین شافعی ضمن اعلام توانمندی های بخش خصوصی ایران، اعلام کرد : بخش خصوصی ایران آمادگی دارد در جهت همکاری و سرمایه گذاری مشترک با عاملان اقتصادی کشور مقدونیه در زمینه های ارائه خدمات فنی و مهندسی، احداث نیروگاه، جاده، پل، توسعه همکاری های کشاورزی، فن آوری اطلاعات، توسعه زیرساخت های کشتیرانی، صنعت هوایی، تأسیس پالایشگاه، تولید و فرآوری محصولات نفت، گاز، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و دارو، اکتشاف و استخراج معادن، دامپروری و پرورش دام و طیور، کاشت و تولید محصولات کشاورزی، میوه و تره بار، تولید انواع محصولات غذایی، انواع شیر آلات و تجهیزات ساختمانی، چوب، کائوچو، مواد غذایی و صادرات هر نوع کالای مجاز همکاری کند.

وی با توجه به توانمندی ها و پتانسیل‌های عاملان اقتصادی ایرانی و عاملان اقتصادی کشور مقدونیه پیشنهاد کرد: بخش خصوصی دو کشور در راستای تولید کالا با برند مشترک و صادرات به کشورهای پیرامونی از طریق تاسیس شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس اتاق ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط تجاری دو کشور خواستار مساعدت و همکاری اتاق مقدونیه از طریق ارائه اطلاعات تجاری، شناسایی عاملان اقتصادی مرتبط، مشارکت و ترغیب تجار و بازرگانان به حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی یکدیگر، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری، ارائه قوانین و مقررات به روز و مستند شد.

شافعی تصریح کرد: با توجه به عزم موجود برای الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت، امیدواریم بتوانیم از حمایت های کشور مقدونیه جهت الحاق به سازمان مذکور بهره‌مند شویم.

باید از سرمایه‌گذاری حمایت کنیم

در ادامه، آنگه یوشف، معاون نخست وزیر مقدونیه در امور اقتصادی با اشاره به اینکه حجم مبادلات اقتصادی مقدونیه و ایران با وجود علاقه و توانمندی طرفین بسیار ناچیز است، گفت: ایران و مقدونیه ظرفیت‌های زیادی برای توسعه مناسبات اقتصادی دارند و در این مسیر باید حمایت از سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار دهند.

یوشف افزرود: در مقدونیه مقرر شده که حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی به تصویب دولت برسد و علاوه بر این تدابیر ویژه‌ای نیز برای جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است که می‌تواند روابط دوجانبه مقدونیه با کشورهای دوست را بیش از پیش توسعه دهد.

او ادامه داد: اصلاح قانون سرمایه‌گذاری و تسهیل آن، می‌تواند گشایش خوبی در مروادات اقتصادی مقدونیه با دیگر کشورها فراهم آورد چراکه در قانون قدیمی این حمایت‌ها محدود به مناطق آزاد بود و در این مناطق شاهد رشد خوبی بودیم.

معاون نخست وزیر مقدونیه در امور اقتصادی تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های فعال خارجی و شناسایی بازارهای جدید در دستور کار پارلمان مقدونیه قرار گرفته و دولت در نظر دارد به تمام فعالیت‌های تولیدی برای توسعه صادرات یارانه بدهد.

یوشف مقدونیه را به عنوان دروازه‌ای برای ورود به به اروپا عنوان کرد  و گفت: این بازار بسیار بزرگ است و شرکت های ایرانی و مقدونیه‌ای می‌توانند با صورت مشترک در این بازار حضور یابند.

در همین رابطه