رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی استان

مرز بین‌المللی مهران برای توسعه صادرات به عراق تقویت شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام می گوید مرز مهران دارای ظرفیت های مناسبی برای توسعه مراوده های تجاری با کشور عراق است. تقویت این مرز بین المللی برای توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق ضروری است

09 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13275
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام با محوریت بررسی مشکلات تجار فعال در مرز مهران با حضور استاندار و معاون امور اقتصادی استاندار ایلام  در محل این اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق ایلام در این نشست بیان کرد: اعمال تعرفه دو گانه، کم بودن ارتباط گمرکات عراق با مسئولان گمرک ایلام، عدم مدیریت واحد در مرز و کوچک بودن محوطه تخلیه و بارگیری کالا از جمله مشکلات فراروی تجار فعال در مرز مهران است.

شعبان فروتن ادامه داد: کمبود امکانات سخت افزاری از جمله لیفتراک و جرثقیل، کم بودن درب های ورود و خروج کالا در مرز، بالا بودن اخذ عوارض از تجار، بالا بودن قیمت تمام شده صادرات کالا در مرز مهران، عدم امکانات مناسب رفاهی برای خدمات رسانی به تجار و همچنین مسائل مربوط به مالیات نیز از دیگر مشکلات تجار است.

فروتن افزود: بخشی از مشکلات ناشی از کشور عراق بوده که در جریان آخرین سفر هیات مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان ایلام به کشور عراق در قالب تفاهم نامه ای که منعقد شده این موضوع ها مرتفع خواهد شد.

فروتن اظهار کرد: مرز مهران دارای ظرفیت های مناسبی برای توسعه مراوده های تجاری با کشور عراق است که رفع مشکلات  حوزه تجارت می تواند فضای کسب و کار مناسب تری را در منطقه ایجاد کند.

زمین های مجاور مرز مهران به محوطه الحاق شود

استاندار ایلام در این نشست بر ضرورت شتاب بخشی در رفع مشکلات مرز مهران به منظور توسعه و تقویت صادرات غیرنفتی به کشور عراق تاکید کرد و افزود: توسعه محوطه تخلیه و بارگیری مرز باید در سریع ترین زمان ممکن انجام گیرد و زمین های مجاور این مرز باید به محوطه الحاق شود.

قاسم سلیمانی دشتکی گفت: افزایش درب های ورود و خروج برای سرعت بخشی به صادرات ضروری است و مرزبانی و گمرکات باید با اخذ مجوز در این زمینه اقدام کنند. از مسئولان همیاری شهرداری می خواهیم با افزایش امکانات سخت افزاری در مرز زمینه لازم برای توسعه خدمات رسانی به تجار را فراهم کنند.

استاندار ایلا م کاهش عوارض از تجار را خواستار شد و از فرماندار مهران خواست با هیچ گونه مصوبه ای که به ضرر تجار است موافقت نکند چرا که صادرات محور اصلی اقتصاد است.

سلیمانی دشتکی همچنین در خصوص مشکلات مالیاتی برای تجار نیز خواستار تشکیل نشستی با رئیس سازمان مالیاتی کشور شد و گفت: مشکل مالیات  تجار باید از طریق رایزنی، گفت و گو و پیگیری رئیس سازمان مالیات کشور مرتفع شود.

وی از معاون اقتصادی استاندار خواست کمیته ای با همکاری اتاق ایلام و سایر دستگاه های اجرایی به منظور رفع مشکلات مرزی و همچنین پیگیری اجرایی شدن تفاهم نامه های اقتصادی با عراق تشکیل دهد.

طرح جامع صادرات توسط گمرک در مرز تهیه شود

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست خواستار تهیه طرح جامع صادرات در مرز مهران توسط گمرک استان شد و گفت: همه نیازهای مرز مهران به منظور توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق شامل انبار، سردخانه و دیگر کاربری های مرتبط با تجارت در این منطقه براساس اولویت باید در قالب طرح جامع پیش بینی شود.

ایوب درویشی گفت: با تهیه طرح جامع می توان فرصت های جدیدی برای کاهش مشکلات در حوزه تجارت پدید آورد تا مسئولیت هر بخش در قالب این طرح مشخص شود.

در این نشست مصوب شد کمیته ای برای پیگیری تفاهم نامه های اقتصادی بین استان ایلام و واسط عراق به منظور اجرایی شدن مصوبات و همچنین رفع مشکلات متشکل از استانداری، اتاق بازرگانی و دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع تشکیل شود.

همچنین مصوب شد شورای هماهنگی اقتصادی ایلام متشکل از حوزه اقتصادی استانداری، اتاق بازرگانی، گمرک و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط، موضوع چگونگی شرح وظایف قانونی مدیریت واحد گمرکات در مرز را بررسی کرده و تقسیم کار برای جلوگیری از موازی کاری انجام گیرد. مدیرکل گمرکات استان ایلام و مدیرعامل همیاری شهرداری ایلام نیز در خصوص افزایش توسعه خدمات به تجار قول مساعد دادند.

همچنین مقرر شد در نشستی با حضور معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، مدیرعامل همیاری شهرداری و دو نفر از تجار موضوع نرخ خدمات به صادرکنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی پس از جمع بندی اجرایی شود.

همچنین مقرر شد اخذ عوارض شهرداری مهران از پل زایر از حوزه تجارت حذف شود و گمرکات با همکاری مرزبانی با هماهنگی استانداری برای اخذ مجوز به منظور افزایش درب های ورود و خروج مرز مهران اقدام کنند.

موضوعات :
در همین رابطه