رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در کنفرانس توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق

روابط اقتصادی ایران و عراق نیازمند تعیین افق‌های جدید است

کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه در کنفرانس توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت پیگیری توافقات اقتصادی دو منطقه تاکید کرد.

15 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13341
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در سفر دو روزه هیات اعزامی استانهای هم مرز عراق به اربیل که با حضور کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی انحام شد، کنفرانس توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل برگزار شد.

کیوان کاشفی در این کنفرانس ضمن سپاسگزاری از مسئولین اقتصادی بخش دولتی و بخش‌خصوصی دو کشور در برگزاری این کنفرانس گفت: بسیار خرسندیم که در این نشست دو روزه بتوانیم مبانی جدید اقتصادی خود را بر اساس تحولات موجود و آینده پیش‌رو تدوین کنیم.

وی ادامه داد: سوابق طولانی تجارت بین دو کشور ایران و عراق به خصوص منطقه اقلیم کردستان در کنار پتانسیل‌های موجود در دو کشور و همچنین علاقمندی مسئولان و فعالان اقتصادی به افزایش مبادلات، چنانچه برپایه برنامه‌ریزی اصولی متمرکز شود موجبات شکوفایی بیشتر اقتصاد دو کشور خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزود: عقیده دارم مردمی که در یک منطقه و اقلیم زندگی می کنند و مشترکات فراوان و مشکلات واحد دارند سزاوارترین افراد برای بهره مندی از منابع و ثروت‌های اقتصادی موجود در آن منطقه‌اند.

وی اذعان کرد: به نظر می‌رسد شرایط فعلی در منطقه به خصوص پس از پاکسازی عراق از شر داعش افق‌های جدیدی در اقتصاد این کشور بسیار مهم در منطقه ایجاد کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است: تدوین این افق‌ها و استراتژی‌های جدید از مهمترین اهداف ما در این اجلاس است.

کاشفی در ادامه گفت: گام برداشتن بسوی تجارت استاندارد و اصولی، انجام سرمایه‌گذارای‌های مشترک در حوزه‌های متنوع مانند نفت و پتروشیمی؛ کشاورزی و صنایع غذایی؛ گردشگری و توریسم سلامت می‌تواند ضمن مستحکم کردن پایه‌های دوستی بین مردم و فعالان اقتصادی موجبات ایجاد اشتغال و ثروت و رفاه مردم این منطقه باشد.

وی افزود: بدون شک رسیدن به این اهداف نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف بانکی و مالی، حمل و نقل، استاندارد و تبادل دانش فنی خواهد داشت. امید داریم در این نشست شاهد پیشرفت‌هایی در این امور باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: تجار و تولیدکنندگان ایرانی سوابق روشن و خوبی از دو دهه دادوستد تجاری با هم‌پایانشان در اقلیم کردستان دارند که این امر پیش زمینه بسیار مناسبی برای افزایش مراودات اقتصادی و افزایش حجم مبادلات و رسیدن به مبلغ 4 میلیارد دلار تجارت تا پایان سال میلادی آینده خواهد بود.

کاشفی خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی اقلیم ارتباط گسترده‌ای با اتاق‌های ایران دارند مناسبات دوستانه و نزدیک اتاق‌های ایران و اقلیم می‌تواند پایه گذار تنوع بخشی به مبادلات اقتصادی دو طرف شود.

وی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های حمل و نقل مشترک، همکاری گسترده در زمینه گردشگری و توریسم، تبادل دانش‌های فنی و دانشگاهی، توریسم سلامت و خدمات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی از مهمترین حوزه‌ها در این همکاری‌ها خواهد بود.

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: اتاق‌های بازرگانی ایران خواهان ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بخش‌خصوصی دو کشور هستند.

وی افزود: ما آمادگی داریم تا نمایندگانی را جهت تشکیل کمیته های تخصصی و دائمی برای پیگیری و توافقات این نشست و هماهنگی لازم برای اهداف ترسیم شده معرفی کنیم. به شکلی که فصل جدیدی در روابط فی مابین آغاز شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در پایان گفت: به نمایندگی از اتاق بازرگانی ایران از فعالان اقتصادی و روسای اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان جهت حضور در ایران دعوت به عمل می‌آورم و پیشنهاد دارم این نشست‌ها بصورت سالانه و با تنظیم دستور جلسه مشخص، برگزار شود.

موضوعات :
در همین رابطه