رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بهرام شکوری در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

تصمیم ارزی دولت، تکرار تجربه ناموفق گذشته است

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ضمن گلایه از تصمیم ارزی دولت معتقد است دولت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش‌خصوصی را از این تصمیم مستثنی کند و آن را برای صادرات نفتی و شرکت‌های دولتی اعمال کند.

18 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13377
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ضمن گلایه از تصمیم ارزی دولت معتقد است دولت فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش‌خصوصی را از این تصمیم مستثنی کند و آن را برای صادرات نفتی و شرکت‌های دولتی اعمال کند.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران

فعالان اقتصادی پس از گذشت حدود یک ماه از تصمیم ارزی دولت مبنی بر تک‌نرخی کردن ارز، هنوز با ابهاماتی رو به رو هستند که تجارت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. تولیدکنندگان نمی‌دانند تولید در شرایط فعلی به صرفه هست یا نه، واردکنندگان نمی‌دانند فروش محصولاتشان با چه نرخی باید رقم بخورد و برای پرداخت هزینه به شرکت‌های خارجی با مشکل مواجه شده‌اند، از سوی دیگر صادرکنندگان هنوز سازوکار بازگشت پولشان به کشور را نمی‌دانند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا تجارت کشور برای مدتی به کما فرو برود.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره تصمیم ارزی دولت به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: این تصمیم تجربه ناموفقی بود که در دولت‌های قبلی نیز انجام شد و نهایتاً شکست خورده است. آزموده را آزمودن خطاست و بنا نیست تجربه ناموفق پیشین را مجدداً تکرار کنیم.

او معتقد است اکثر روسای جمهور در اولین دوره خود برای جلب آرای مردم در دوره بعد، دلار را ثابت نگه می‌دارند، اما در دوره بعدی آن را به حال خود رها می‌کنند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران مشکل فعالان اقتصادی را بی‌ثباتی ارز دانست و افزود: ما موافق افزایش منطقی نرخ ارز هستیم اما نه به این صورت که اتفاق افتاده است. فعالان اقتصادی علاقه‌مندند همه ساله متناسب با نرخ تورم جامعه، نرخ ارز نیز با شیب ملایم افزایش یابد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر نرخ تورم را در چهارساله دولت یازدهم متوسط 15 درصد در نظر بگیریم، در صورتی که هر سال 15 درصد نرخ ارز را افزایش می‌دادیم قطعاً نرخ آن از 4200 تومان فعلی بیشتر می‌شد اما به قیمت‌های آزاد در بازار نیز نمی‌رسید.

شکوری با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی سبب توسعه صادرات و از سوی دیگر کم شدن واردات به کشور می‌شود، ادامه داد: فعالان اقتصادی علاقه‌مند هستند ارز خود را به ایران بازگردانده و به ریال تبدیل کنند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند اما در شرایط فعلی این غیرممکن شده است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ضمن گلایه از تصمیم ارزی دولت گفت: دولت دست کم فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش‌خصوصی را از این تصمیم مستثنی کند و آن را برای صادرات نفتی و شرکت‌های دولتی اعمال کند.

در همین رابطه