رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

مجیدرضا حریری در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

راه‌اندازی سامانه نیما، دیرهنگام اما ضروری

مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: ضرورت ایجاد سامانه‌ای یکپارچه برای کنترل و پایش معاملات، چه ریالی و چه ارزی، از مدت‌ها پیش احساس شده بود و دولت کمی دیر به فکر ایجاد این سامانه افتاد.

18 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13386
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: ضرورت ایجاد سامانه‌ای یکپارچه برای کنترل و پایش معاملات، چه ریالی و چه ارزی، از مدت‌ها پیش احساس شده بود و دولت کمی دیر به فکر ایجاد این سامانه افتاد.

مجیدرضا حریری؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

یکسان‌سازی نرخ رسمی ارز و بازار آزاد ارز با هدف تقویت ارزش پول ملی کشور، یکی از مهمترین تصمیم‌های دولت در ماه‌های اخیر بوده است؛ اقدامی که هرچند به گفته برخی هنوز عملیاتی نشده و راهکاری کوتاه‌مدت دولت نیز صرفا برای آرام کردن جو روانی دنبال شده است. بسیاری اما معتقدند بالاخره باید برنامه دولت به روش صحیح اجرا شود.

با هدف عملیاتی شدن این موضوع، اقدامات متعددی از سوی دولت و به ویژه بانک مرکزی به عنوان متولی حفظ ارزش پول ملی کشور انجام شده است. رونمایی از «سامانه نیما» با هدف تسهیل تامین ارز برای بازیگران ارز یکی از مهمترین این اقدامات است که مخالفان و موافقان خود را دارد.

موافقان اجرای چنین طرحی در کشور معتقدند که این سامانه می‌تواند با کنترل دقیق معاملات ارزی و حذف واسطه‌ها، ثبات را در بازار ایجاد کند؛ در حالی که مخالفان، معتقدند عدم اطلاع دقیق فعالان اقتصادی از نحوه استفاده این سامانه و مشخص نبودن ساز و کار اجرایی آن، آشفتگی بازار را دو برابر خواهد کرد.

«پایگاه خبری اتاق ایران» پیش از این در گفت‌و‌گو با برخی از فعالان بخش خصوصی که برای بیان مشکلات ارزی خود به اتاق ایران آمده بودند، به بررسی مشکلات استفاده از سامانه نیما پرداخته بود.

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران بر خلاف دیگران از اثرات مثبت تصمیم جدید بانک مرکزی می‌گوید.

به گفته حریری، ضرورت ایجاد سامانه‌ای یکپارچه برای کنترل و پایش معاملات ارزی و ریالی، از مدت‌های پیش احساس شده بود و دولت کمی دیر به فکر ایجاد این سامانه و کنترل بازار افتاد.

حریری خاطرنشان می‌کند: این نوع سیستم پایش معاملات در همه جای دنیا وجود دارد و ما هم از این سیاست حمایت می‌کنیم، اما نقدهایی به روند اجرای آن داریم.

 او می‌گوید: زمانی که اعلام می‌شود 27 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده، باید مشخص شود که ورودی و خروجی ارز کشور به چه شکل صورت می‌گیرد. این مردم عادی نیستند که اقدام به خارج کردن سرمایه از کشور می‌کنند. بلکه مسئله فراتر از اینهاست و پای باندهای بزرگ اقتصادی در میان است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین معتقد است: بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی و ارز حاصل از آن توسط شرکت‌های بزرگ خصولتی و دولتی صورت می‌گیرد؛ بدون آنکه پول آنها به چرخه اقتصادی کشور برگردد. به همین دلیل ضروری است تا تمام تراکنش‌های مالی افراد پایش شود.

حریری با بیان اینکه اگر اقتصاد ما شفاف، رقابتی و آزاد باشد، شاهد بروز چنین مشکلاتی نخواهیم بود، می‌‌گوید: به جای همه مطالباتمان، خواستار اقتصاد شفاف، آزاد و رقابتی هستیم. در این صورت دیگر نیازی به یافتن راه حل برای رفع مشکلات نیست. امیدواریم که مشکلات فعلی به زودی حل شود و ادامه دار نباشد. چون روند فعلی، به هیچ وجه برای اقتصاد ایران مطلوب نیست.

حریری پیشنهاد می‌دهد: باید بتوانیم با همفکری همه کسانی که دلشان برای اقتصاد کشور می‌سوزد، مسیر اقتصاد کشور را به سمت شفافیت ببریم. اقتصاد کشور آنقدر قوی نیست که با هر تکانی از خارج، بخواهد آزمون و خطا کند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان ارزیابی خود را از چشم‌انداز اقتصادی رابطه ایران و چین بیان کرده و می‌گوید: با فرض ادامه‌دار بودن مشکلات فعلی، رابطه میان ایران و چین متاثر نخواهد شد؛ زیرا حدود 24 درصد از نفت ایران به چین فروخته می‌شود و از طرف دیگر به همین اندازه، صادرات غیرنفتی ایران به چین و واردات از چین به کشور، از طرف بخش‌های دولتی صورت می‌گیرد که چندان نگرانی برای فعالان ایجاد نخواهد کرد.

در همین رابطه