رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

واکنش بازارها به خروج آمریکا از برجام

با خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و بازگشت تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، بازارهای جهانی و داخلی عکس‌العملهای متفاوتی داشته‌اند. در این میان واکنش‎ بازارهای داخلی به این موضوع هیجانی‌تر بوده و بازار غیررسمی ارز بیشترین واکنش را داشته است.

19 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13411
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، گرچه پایبندی به این توافق همچنان بین ایران و 5 کشور دیگر ادامه دارد؛ اما بازگشت تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، عکس‌العمل هیجانی بازارهای داخلی را به دنبال داشته است.

بازارهای جهانی نیز به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خارج کردن این کشور از توافق برجام دچار تغییرات قیمتی شده‌اند و در این میان قیمت جهانی نفت، به‌عنوان یکی از حساس‌ترین بازارهای به موضوع ایران حدود 2 درصد افزایش یافته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت برنت (به‌عنوان نفت شاخص) با 1.77 درصد افزایش به 77دلار و 2سنت رسید. هر بشکه نفت سبک نیز با 1.88 درصد افزایش 71 دلار معامله شد.

در بازار جهانی طلا اما واکنش‌ها قابل‌توجه نبود و هر اونس طلای جهانی با 0.72درصد کاهش، هزار و 306 دلار و 32 سنت معامله شد درحالی‌که در بازار طلای داخلی هر گرم طلای با 6.65درصد افزایش به 201هزار و 776تومان رسید.

همچنین در گشایش بازار هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 3.35درصد افزایش 2میلیون و 69هزار تومان معامله شد اما دیگر مسکوکات تا این لحظه معامله‌ای نداشته‌اند. البته به نظر می‌رسد با توجه به اینکه امروز نخستین روز تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از سوی بانک مرکزی است، بازار سکه نوسان بیشتری نسبت به بازارهای دیگر تجربه کند.

بر اساس این گزارش، در نخستین روز پس از اعلام موضع دونالد ترامپ در قبال برجام، بخش قابل‌توجهی از معاملات بازار سرمایه در بازه منفی انجام شده است بااین‌وجود به دلیل معاملات مثبت در سهام شاخص ساز این بازار، شاخص کل بورس تهران همچنان مثبت بوده و تا لحظه تنظیم این گزارش 109 واحد رشد کرده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، جمعاً سهام 305 شرکت معامله شده که فقط معاملات 50 شرکت در بازه مثبت انجام شده است.

از میان نمادهای مثبت، 9 نماد بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص داشته‌اند به‌گونه‌ای که نمادهای شبندر، فارس، همراه، فخاس، تاپیکو، اخابر، وغدیر، پارسان و فملی، جمعاً 276 واحد شاخص کل را افزایش داده‌اند که البته بخشی از آن به‌واسطه اثر منفی شرکت‌های کوچک‌تر بر شاخص کل خنثی شده است.

در بازار غیررسمی ارز اما، گرچه قیمت دلار از 22 فرودین ماه روی رقم 4هزار و 200 تومان ثابت مانده است اما نرخ دیگر ارزهای مطرح همچنان که در روزهای اخیر در مسیر رشد بوده‌اند، در نخستین روز پس از خروج آمریکا از برجام نیز این روند صعودی را ادامه داده و از حدود یک تا بیش از 10 درصد رشد کردند.

بر این اساس امروز هر یورو با 246تومان افزایش به 7هزار و 871تومان رسید و هر پوند انگلیس نیز با 307 تومان رشد، 8هزار و 990 تومان معامله شد.

در بازار امروز هر درهم امارات هزار و 755تومان و هر لیر ترکیه هزار و 533 تومان قیمت داشت ضمن اینکه بیشترین افزایش در میان ارزهای رایج به روپیه هند با 10.11درصد افزایش و دینار کویت با 9.7درصد افزایش تعلق داشت.

در همین رابطه