رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست اتاق خراسان شمالی انجام شد

بررسی مشکلات صادراتی فعالان بخش خصوصی خراسان شمالی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی  یکی از اصلی ترین اولویت ها در سیاست های ارزی را  بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور عنوان کرد.

20 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13419
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمد صمدی در جلسه رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان و وارد کنندگان استان یکی از اصلی ترین اولویت ها در سیاست های ارزی را  بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور عنوان کرد.

وی   بر ایجاد بستر مناسب برای افزایش صادرات به بازارهای هدف تاکید کرد وگفت: حمایت از صادر کنندگان باید با نهایت سرعت و دقت انجام شود تا بتوانیم از منابع ارزی حاصل از صادرات به بهترین نحو در مدیریت منابع ارزی کشور استفاده کنیم.

صمدی افزود: برهمین اساس دولت باید به دنبال ایجاد فضای آرام و امن به منظور تسهیل در فعالیت صادر کنندگان و وارد کنندگان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی ازجمله مشکلات  صادرکنندگان  را   کم‌توجهی به قوانین و معافیت‌های مالیاتی برای صادرکنندگان، بالا بودن سود تسهیلات بانکی، وجود مشکلات مالیاتی به خصوص مالیات بر ارزش افزوده و افزایش نرخ سالیانه آن عنوان کرد .

صمدی افزایش هزینه‌های سوخت و حمل مواد اولیه و صدور پروانه‌های مازاد در استان، کمبود نقدینگی ناشی از افزایش قیمت ارز، نوسانات بازار ،عدم حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی را ازدیگر مشکلات واحدهای تولیدی و صادرکنندگان استان بیان کرد.

وی متذکر شد: اتاق بازرگانی در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صادرکنندگان استان همواره همراه و حامی تولید کنندگان است.

یکی از صادرکنندگان استان نیز  به مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد وگفت: باتوجه به این که صادرات از مالیات معاف است ولی متاسفانه این قانون برای صادرکنندگان به درستی اعمال نمی شود.

امرالله فیاض افزود : این درحالی است که تمام کالاهای ما از مجاری قانونی و از گمرک جهموری اسلامی ایران انجام می شود و ارزش گذاری و ارزیابی لازم انجام و اظهارنامه الکترونیکی آن ثبت واز مرزهای قانونی خارج می شود ولی بازهم شاهد جرایم بالا از سوی اداره مالیات هستیم.

حسن عطایی یکی دیگر از صادرکنندگان استان نیز گفت: صادرات در استان زمانی رونق می یابد که افراد خبره و کارشناس در حوزه صادرات وارد شود.

وی افزود:دراین زمینه صادرکنندگان استان ما نیازمند مدیریت قوی در حوزه صادرات هستند  تا مشکلات تولید کنندگان رفع شود.

عبدالحسین گلکار مدیرعامل شرکت امین آوا پلاست بجنورد نیز گفت: متاسفانه روز به روز شاهد افزایش مشکلات صادرکنندگان درکشور هستیم.

وی افزود: امروزمتاسفانه صادرات انجام شده به منزله ضرر برای تولید کننده است.

گلکار خواستار حمایت بیشتر دولت از تولید کنندگان و بازرگان شد و اظهارداشت: این درحالی است که اگر تولیدکنندی نباشد توسعه، آبادانی واشتغال در کشورنخواهیم داشت.

امین قربانی  رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان شمالی نیز با بیان این که نوسانات ارزی تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده است، گفت: برهمین اساس  تثبیت نرخ ارز از مطالبات فعالان اقتصادی  است.

وی با اذعان براین که امروز تولید کنندگان بیشتر مشکلات را در بخش مالیات اعلام می دارند اظهارداشت: دراین خصوص عدم آگاهی لازم از قوانین و مقررات صادرات و واردات و مالیات و... باعث شده بر مشکلات این اقشار افزوده شود.

وی ارائه مدارک مستند از فاکتورها و اظهارنامه های مالیاتی برای تولید کنندگان در امر صادرات واردات  را ضروری دانست.

موضوعات :
در همین رابطه