رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نگاه پایگاه خبری اتاق ایران به گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی

کاهش 2.2 درصدی تولیدات صنعتی در سال 94

رشد اقتصادی یک درصدی در سال گذشته مدیون بخش کشاورزی و نفت است.

31 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1344
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ رشد اقتصادی در سال 94 نشان می دهد که این شاخص در سال گذشته به یک درصد رسیده است. رشد اقتصادی بدون احتساب نفت نیز 0.9 درصد برآورد شده است.

جزئیات آمار اثبات می‌کند که بخش کشاورزی در میان بخش‌های مختلف اقتصاد بیشترین رشد را تجربه کرده است و همین موضوع موجب مثبت ماندن نرخ رشد اقتصاد شده است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، بخش کشاورزی در سال 94 رشد 5.4 درصدی را تجربه کرده است و بخش خدمات نیز 0.2 درصد رشد داشته است اما بخش صنعت و معدن با رشد منفی 2.2 درصدی مواجه شده که نشان می‌دهد میزان تولید ناخالص داخلی در این بخش 2.2 درصد کاهش یافته است.

کاهش تولیدات صنعتی و معدنی، تصویری از رکود را برای اقتصاد ایران ترسیم کرده است اما رشد مثبت در بخش‌های کشاورزی، نفت و خدکات در سال 94 موجب شد تا نرخ رشد اقتصادی به محدوده زیر صفر افول نکند.

نرخ رشد اقتصادی در سال 93 معادل 3 درصد اعلام شده بود اما کاهش قیمت نفت و رکود تولید در سال 94 مانع ادامه روند رو به رشد این شاخص شد. با لغو تحریم ها در اواخر دی ماه سال گذشته، تولید نفت افزایش قابل توجهی را تجربه کرد تا سایر بخش‌های اقتصاد نیز در انتظار رشد بیشتر قرار بگیرند.

چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال 95 به گونه‌ای ترسیم شده است که طبق پیش‌بینی دولت در بودجه سال جاری نرخ رشد 5 درصدی اتفاق خواهد افتاد.   

سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود از آغاز حرکت رشد اقتصادی از زمستان سال گذشته خبر داد. او رشد اقتصاد با احتساب نفت در فصل چهارم سال گذشته را 2 درصد اعلام کرد و رشد اقتصادی بدون نفت را 1.6 درصد دانست. به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گروه کشاورزی در سه ماهه سوم پارسال رشد 3.3 درصدی رقم خورده بود که در سه ماهه چهارم به 5.5 درصد افزایش یافت. نرخ رشد گروه صنعت نیز از منفی 4.4 درصد در پاییز سال گذشته به 0.6 درصد در زمستان سال 94 افزایش یافت. بر این اساس در بخش خدمات نیز نرخ رشد از 0.4 درصد در پاییز 94 به 0.8 درصد در زمستان 94 رسید.

در همین رابطه