رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق زنجان در نشست فعالان اقتصادی با استاندار

تغییرات یک سویه مقررات، مهمترین مشکل فعالان اقتصادی است

غلامحسین جمیلی رئیس اتاق زنجان تاکید کرد: وابستگی و پیوستگی بسیاری از صنایع در چرخه عظیم تولید امری بدیهی و بنیادی است. هرگونه فعل و انفعالی در یک واحد تولیدی بر صنایع دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

22 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13452
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
غلامحسین جمیلی رئیس اتاق زنجان تاکید کرد: وابستگی و پیوستگی بسیاری از صنایع در چرخه عظیم تولید امری بدیهی و بنیادی است. هرگونه فعل و انفعالی در یک واحد تولیدی بر صنایع دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان

نشست صمیمی و هم اندیشی استاندار زنجان با مدیران واحدهای بزرگ صنعتی، معدنی و تجاری استان به منظور استماع مشکلات اساسی تولید و تجارت در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان برگزار شد.

غلامحسین جمیلی رئیس اتاق زنجان در این نشست ضمن اشاره به این که اتاق‌های بازرگانی محل و مامن بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی است ابراز داشت: نگاه ویژه و متمایزاستاندار زنجان در راستای تحقق انتظارات و مطالبات بخش خصوصی  قابل تقدیر و تشکر است.

وی این نشست را به دلیل حضور فعالان مطرح در حوزه‌های صنایع، معادن و تجارت مغتنم شمرده و ضمن ابراز رضایت از عملکرد و اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به وجود مشکلات بین بخش‌خصوصی و برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله امور مالیاتی تاکید کرد.

جمیلی با اشاره به تحولات و تغییرات مثبت فضای کسب و کار در سنوات گذشته اظهار داشت: استان زنجان نه قطب تولید پنبه و نه پشم است ولی امروز در جایگاه دومین مرکز تولیدات محصولات نساجی در کشور ایستاده است. از این رو بایستی برای تقویت و گسترش آن تلاش مجدانه داشته باشیم.

وی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که صنایع و واحدهای تولیدی با آن درگیر هستند، تصمیمات و تغییرات نامطلوب، نسنجیده و یک سویه مقررات است.

وی اذعان داشت: وابستگی و پیوستگی بسیاری از صنایع در چرخه عظیم تولید امری بدیهی و بنیادی است. هرگونه فعل و انفعالی در یک واحد تولیدی بر صنایع دیگر نیز تاثیر می‌گذارد لذا به دلیل همین پیوستگی، اتخاذ یک تصمیم نامطلوب برای یک بنگاه اقتصادی بسیاری از واحدها و صنایع را متضرر می‌سازد در حالی که تمام مساعی و تلاش دولت و خصوصی باید متوجه  تسهیل فرایند، بهبود کیفیت تولید و گسترش زمینه های اشتغال باشد.

رییس اتاق زنجان، اجرای قوانین، مقررات و بخشنامه‌هایی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده را مهم تلقی کرد و افزود: ما در حال حاضر در دولت دوازدهم فعالیت می کنیم از این‌رو حداقل اجرای مصوبات این دوره برای مدیران و مسئولان باید لازم‌الاجرا باشد. باید با افرادی که در مقابل تصمیمات دولت مقاومت می‌کنند برخورد شود.

وی در پایان از رونمایی سامانه پایش وعده های اقتصادی مسئولین و همچنین اپلیکیشن نظرسنجی از نحوه عملکرد دستگاه های اجرایی در آینده ای نه چندان دور خبر داد.

کالای ایرانی شناسنامه ایرانی است

درویش امیری استاندار زنجان نیز در این نشست ضمن تاکید بر نقش صاحبان صنایع در رونق اقتصاد، صادرات و رفع موانع تولید، گریزی به نامگذاری سال جاری زد و ابراز داشت: همواره باید از کالا، توانمندی ها و تولیدات ایرانی حمایت کرد چرا که کالای ایرانی، شناسنامه ایرانی است.

استاندار زنجان  با اشاره به گذشته سراسر پر افتخار ایرانی ها در طول تاریخ، اذعان داشت : تلاش و همت امروز تولیدکنندگان برای حضور محصولات و کالاهای با کیفیت  ایرانی در بازارهای جهانی  از لطمه وارد شدن به آن تاریخ و ریشه درخشان جلوگیری خواهد کرد.

نماینده دولت در استان زنجان، به تاثیرات  کج‌روی و کج‌اندیشی ایرانی‌ها در تحت تاثیر قرار دادن دیدگاه‌ها و زمینه‌های فکری بیرون از مرزها اشاره کرد و افزود: چرا باید در حوزه ی تولید و اقتصاد به گونه‌ای عمل کنیم که محصول ایرانی در فضاهای جهانی جایی نداشته و نتایج منفی و تاسف باری برای ما حاصل آورد.

وی ادامه داد: مدیران، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و همه مردم باید دست به دست هم داده و تولید کالای با کیفیت و حمایت از محصولات داخلی را در مسیر زندگی جاری سازد به طوری که در عمق فرهنگ ما ریشه کند .

درویش امیری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تولید کالای با کیفیت در سال های اخیر اظهار داشت: هنوز برای تحقق این مهم کارهای زیادی است که باید با کمک و همراهی هر دو بخش دولت و خصوصی انجام شود چرا که ما هنوز نتوانسته ایم آن چه که در شان ما ایرانی هاست تولید کنیم.

وی افزود: فرش دستبافت ایرانی از جمله آن محصولات و برندهای ایرانی است که مستعد جهانی شدن بود که به دلیل کم کاری ما و تقلب برخی کشورها سهم و جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست داد.

استاندار زنجان ضمن اشاره به اینکه در راستای حمایت از کالای ایرانی همواره همراه تولیدکنندگان خواهد بود، تصریح کرد: از جمله مسائل مهم در تولید، بازاریابی محصولات است و باید در این راستا همت کنیم کالاهای داخلی را با نام و برند ایرانی معرفی و به عرضه بگذاریم. همچنین باید از فروش تولیدات داخلی با برندهای خارجی جلوگیری کنیم .

وی افزود: به محض نامگذاری سال جدید جزو استا ن‌هایی بودیم که در اولین جلسه شورای اداری، تصمیم برگزاری نشست تولیدکنندگان و صادرکنندگان اتخاذ شد به طوری که می‌خواستیم با بهره‌مندی از این فرصت بدانیم چه بخشی از تولید نیاز به تقویت و کدام قوانین مانع صادرات است.

وی با اشاره به اینکه خانواده بزرگ تولید باید به دنبال تولید کالاهای رقابت پذیر باشد، افزود: در حقیقت در کشور دو بخش تولیدکننده فعالیت می‌کند، اولین تولید کننده مردم یعنی صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و دومین تولید کننده شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای حکومتی است.

وی ادامه داد: در حقیقت این تولیدکنندگان شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای حکومتی هستند که باید در بسیاری از موارد از جمله تولید کالاهای رقابت پذیر پیش قدم باشند و در نهایت بخش خصوصی از آن‌ها الگوبرداری کند .

این مقام مسئول با تاکید براین که با همین قوانین مکرر و دست و پاگیر مسیر را برای صاحبان صنایع هموار خواهد کرد، اظهار داشت: در سال 96 برابر با آن چه که سازمان اقتصاد و دارایی در ستاد درآمد، گزارش داده است، 25 درصد افزایش درآمد داشته و جزو استان‌هایی بوده‌ایم که مازاد درآمد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 88 میلیارد تومان بخشودگی در سال گذشته و347 میلیارد تومان تقسیط مالیاتی اعمال شد ولی به دو دلیل شناسایی مودی مالیاتی جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی شاهد مازاد درآمد در استان بودیم. وی ادامه داد: ما از 62 درصد رشد صادراتی در مقایسه با سال 94  برخوردار بودیم به طوری‌که 113 درصد از میزان صادرات در سال 96  بر اساس پیش بینی صورت گرفته محقق شد.

مقام عالی استان یادآور شد: هم اکنون در استان 230 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حال بهره برداری است که زمینه اشتغال بیش از 500 نفر را فراهم خواهد کرد.

وی در خصوص میزان تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی استان اظهار داشت: در سال 95 ، 276 میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شد که این میزان در سال 96 به 399 میلیارد تومان رسید.

استاندار زنجان خاطر نشان ساخت: این تسهیلات برای 237 واحد تولیدی اختصاص یافت که در مجموع پرداخت تسهیلات از طریق سامانه بهین یاب و پرداخت مستقیم بانک ها صورت گرفت.

مهندس فغفوری رییس سازمان صنعت معدن و تجارت زنجان نیز هدف از برگزاری این نشست را مطرح کردن مشکلات جاری در واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: شناسایی مسائل دست و پاگیر بنگاه‌های اقتصادی توسط خود فعالان و صاحبان صنایع به مراتب مسیر رفع موانع را هموارتر خواهد کرد.

این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری در راستای گسترش ظرفیت تولید و توسعه فضای اشتغال در سال جاری ابراز داشت: در سال گذشته شاهد تعطیلی هیچ بنگاه اقتصادی نبوده‌ایم و همچنین 21 واحد صنعتی تعطیل نیز به چرخه فعالیت  بازگشتند. وی ادامه داد: استان زنجان در سال 96 ضمن جذب سرمایه‌های خوب ، صادراتی بالغ بر 450 میلیون دلار را تجربه کرد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: 3 پروژه بزرگ صنعتی در استان در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و دو پروژه بزرگ با سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد تومان نیز در استان در حال تعیین زمین هستند که پیش بینی می شود ظرف 3 سال آتی به بهره برداری برسد.

موضوعات :
در همین رابطه