رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وزیر اقتصاد بلغارستان در همایش تجاری ایران و بلغارستان مطرح کرد

عزم جدی اروپا برای تداوم و توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران

وزیر اقتصاد بلغارستان با حضور در همایش تجاری ایران و بلغارستان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد از عزم جدی دولت این کشور و اتحادیه اروپا برای تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران خبر داد.

25 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13484
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر اقتصاد بلغارستان که کشورش ریاست‌ دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، طی سخنانی در همایش تجاری ایران و بلغارستان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از عزم جدی اروپا برای ادامه همکاری‌های خود با ایران خبر داد.

امیل کارانیکولوف با اعلام اینکه توسعه و تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران جز اولویت‌های این کشور است، تأکید کرد: فعالان اقتصادی و دولت بلغارستان نسبت به همکاری با ایران علاقه‌مند بوده و معتقدند برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند فرصت‌ خوبی برای توسعه همکاری‌ها باشد.

وی ادامه داد: بلغارستان در مورد بازار ایران و موقعیت استراتژیک ایران آگاهی کامل دارد و افزایش همکاری‌‌های اقتصادی میان دو طرف نیازمند توافق‌های جدیدی بین دو کشور است.

وزیر اقتصاد بلغارستان ضمن اشاره به رشد 14 درصدی سطح مناسبات دو کشور در سال 2017 نسبت به سال 2016 گفت: در سال 2017 حجم مبادلات تجاری تجارت میان ایران و بلغارستان حدود 117.4 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل آن 14 درصد رشد داشته است. میزان صادرات ایران به بلغارستان بیش از 58 میلیون دلار و میزان صادرات این کشور به ایران نیز در همین حدود بوده است.

کارانیکولوف با اشاره به رشد 3.2 درصدی تولید ناخالص داخلی بلغارستان در سال 2016 و رشد  3.7 درصدی در سال 2017 خاطرنشان کرد: دولت بلغارستان از سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در طرح‌هایی با ارزش‌افزوده بالاتر به طور کامل حمایت خواهد کرد. در حال حاضر نظام مالیاتی بلغارستان نسبت به دیگر کشورهای منطقه از شرایط بهتری برخوردار است؛ بنابراین کشور ما می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

روابط اقتصادی ایران و بلغارستان، نیازمند نقشه راه

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز طی سخنانی به سابقه دیرینه همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل‌ونقل، ورزش و گردشگری اشاره و تصریح کرد: ایران و بلغارستان ظرفیت‌های یکدیگر را به خوبی می‌شناسند و روابط دیپلماتیک قوی بین آنها برقرار است. از طرفی توافق‌نامه‌های متعددی بین دو کشور به امضا رسیده که باید به زودی اجرایی شوند.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان که نوزدهمین نشست آن در سال جاری خواهد بود، گفت: در این نشست قرار است توافق‌نامه‌هایی بین اتاق‌های دو کشور امضا شود. بر اساس توافق‌نامه تهیه شده، کمیته مشترک ایران و بلغارستان تأسیس می‌شود؛ این کمیته می‌تواند راهی برای توسعه مناسبات دو کشور باشد.

به گفته شافعی اتاق لرستان، از سوی اتاق ایران به عنوان اتاق معین با کشور بلغارستان در نظر گرفته شده و فعالیت‌های فعالان بخش خصوصی کشور با فعالان اقتصادی بلغارستان از طریق لرستان هدایت می شود.

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع غنی نفت، گاز، برق، انرژی، بنادر و حمل‌ونقل پیشرفته، منابع کشاورزی، بانکداری و گردشگری در ایران اشاره و تصریح کرد: با این وصف ایران به عنوان یکی از اقتصادهای مهم منطقه و بلغارستان نیز با توجه به توانایی‌های خود در تولید مواد شیمیایی، دارویی و ماشین‌آلات می‌توانند شرکای خوب اقتصادی برای یکدیگر باشند.

به باور رئیس اتاق ایران در شرایط کنونی رفع مشکلات بانکی میان دو کشور مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی است. شافعی افزود: البته تنظیم نقشه راه و برنامه‌ریزی مدبرانه برای توسعه روابط در طولانی‌مدت نیز باید از سوی دو کشور مورد توجه باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که به زودی حجم تجارت ایران و بلغارستان به یک میلیارد دلار در سال برسد و از طرفی پرواز مستقیم بین دو کشور برقرار شود.

سفارت بلغارستان، پذیرای تجار ایرانی

 کریستو پولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران ضمن تشریح برنامه ملاقات هیات اقتصادی این کشور به سرپرستی وزیر اقتصاد با مقامات ایرانی، گفت: وزیر اقتصاد بلغارستان با معاون اول رئیس‌جمهور، همتای ایرانی خود، وزیر مسکن و شهرسازی و وزیر نفت دیدار کرده و این نشست‌ها بیانگر این است که دو کشور درهای خود را به روی هم گشوده‌اند. فراموش نکنیم که دوستی‌ها در روزهای سخت نمایان‌تر می‌شود.

وی گفت: فعالان اقتصادی ایرانی می‌توانند همیشه روی کمک‌های مستقیم دفتر بازرگانی و اقتصادی سفارت این کشور در ایران حساب کنند.

سفیر بلغارستان همچنین ابتکارعمل در روابط اقتصادی را به عنوان یک شاخص مهم در نظر گرفت و عنوان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری و مشارکت بین دو کشور وجود دارد، بهره‌برداری از این موقعیت‌ها به ابتکارعمل نیاز دارد.

در پایان این همایش، فعالان بخش خصوصی دو کشور در نشست رو در رو زمینه‌های همکاری با یکدیگر را بررسی کردند.

در همین رابطه