رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران در مشهد مطرح شد

تأمین زیرساخت‌های اقامتی و حمل‌ونقل، اولویت توسعه گردشگری

سی و دومین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران به صورت مشترک با کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی به میزبانی اتاق مشهد برگزار شد.

26 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13504
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همزمان با برگزاری سی و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در مشهد، سی و دومین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران نیز به صورت مشترک با کمیسیون گردشگری اتاق خراسان رضوی برگزار شد.

ساماندهی صدور مجوز خانه مسافرها، شناور کردن قیمت ارائه خدمات گردشگری به منظور ایجاد رقابت سالم و پایدار ماندن فعالیت واحدهای صنفی خدمات گردشگری، نظارت بر صدور مجوز واحدهای صنفی بر اساس ظرفیت سنجی صحیح با هماهنگی و نظارت بخش خصوصی و تعیین تکلیف ارزش افزوده در اصناف فعال در صنعت گردشگری از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

احمد اصغری قاجاری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران ارتقای شاخص‌های گردشگری را وابسته به ایجاد تعامل و هماهنگی سازمان‌های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد.

او با اشاره به سیاست توسعه گردشگری داخلی تأکید کرد: باید تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با همدلی و تعامل مؤثر بین بخشی و فرابخشی، امکانات رفاهی مسافران را فراهم کنند. لذا باید برنامه مشخصی برای مدیریت و راهبری امور گردشگری برای همراه کردن سایر بخش‌ها دریک بازه زمانی مشخص تدوین شود.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تأمین زیرساخت‌ها در حوزه اقامتی و حمل‌ونقل را جزو اولویت‌ها برشمرد و افزود: افزایش توان رقابتی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه نیز از نکات مورد توجه در تحلیل شرایط موجود گردشگری کشور است.

اصغری برای خروج از وضعیت موجود گردشگری کشور پیشنهادهایی ارائه داد. بهره‌جویی از فرصت‌های موجود در مناسبات چندجانبه در منطقه خلیج‌فارس، تجهیز بنادر، نوسازی ناوگان دریایی و تأمین نیروی متخصص و ماهر، پذیرش رفتارهای مشارکت جویانه برای جلب سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زمینه و امکان استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی برای گردشگران از جمله پیشنهادهای مطرح شده بود.

او همچنین به برخی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران مانند معافیت مالیاتی اشاره کرد و گفت: دولت به منظور فراهم کردن زمینه جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بیش از هزار و 166 منطقه نمونه گردشگری در مناطق مستعد کشور و قطب­ های گردشگری را تصویب  کرده است. مناطق مزبور برحسب ظرفیت پذیرش گردشگر در چهار سطح بین‌المللی، ملی، استان و محلی برای ارائه خدمت به گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می‌شود.

به گفته او هر منطقه دارای مراکز خدماتی، رفاهی، فرهنگی و گردشگری از جمله واحدهای اقامتی، پذیرایی، خرید، تولید و عرضه صنایع‌دستی، فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی، پارک‌ها و سایر خدمات گردشگری خواهد بود.

اصغری ضمن اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری عنوان کرد: برخی موضوعات در قالب بسته فرصت­‌ها به زبان‌های فارسی و انگلیسی تهیه شده و آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است.

به گفه او از جمله این محورها می‌توان به تأسیسات اقامتی، سایت‌های طبیعت‌گردی و روستاهای هدف گردشگری، شهرک‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی، اماکن تاریخی قابل احیاء پایگاه‌های میراث فرهنگی، مجتمع‌های آب‌درمانی و مناطق نمونه گردشگری اشاره کرد.

در این نشست پیشنهادهایی نیز برای تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گردشگری و هرچه بهتر شدن شرایط سرمایه‌گذاری در این بخش ارائه شد. معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران، مبارزه جدی با فساد اداری و مالی، مشخص شدن جایگاه مالکیت خصوصی و محترم شمردن آن و برقراری امنیت اقتصادی و قضایی در کشور از جمله این پیشنهادها بود.

در پایان این نشست همچنین اعلام شد که پنجمین همایش گردشگری سلامت نیمه دوم سال 97 در شهر مشهد و دومین همایش گردشگری سلامت کشورهای اکو در مهرماه 97 در اردبیل برگزار خواهد شد که کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های سراسر کشور در آن مشارکت خواهند داشت.

در همین رابطه