رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

به همت کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران

سامانه معرفی شرکت‌های فعال در حوزه فاوا راه‌اندازی می‌شود

ایجاد سامانه‌ای به منظور معرفی شرکت‌های فعال اقتصادی در استان‌های مختلف با همکاری اتاق استانی یکی از برنامه‌هایی است که به تازگی کلید خورده و با توجه به مزیت‌هایی که به دنبال خواهد داشت، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران نیز تصمیم گرفت با استفاده از این سامانه شرکت‌های عضو فاوا را معرفی کند.

26 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13506
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در تازه ترین نشست حود ضمن نگاهی به مسائل ارزی کشور و مشکلاتی که برای واردات و صادرات در حوزه‌های مختلف در پی داشته است، به ایجاد سامانه معرفی شرکت‌های فعال اقتصادی در کشور به همت اتاق‌های استانی اشاره کردند و خواستار ایجاد این سامانه برای معرفی شرکت‌های عضو فاوا شدند.

محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ابتدا از دستورالعمل‌های بانک مرکزی در مورد ارز و ایجاد سامانه نیما انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که تجارت کشور برای ادامه حیات خود باید متاسفانه به صورت غیرشفاف عمل کند، استفاده از سامانه نیما هیچ کمکی نخواهد کرد. نتیجه این کار فقط قفل شدن تجارت کشور است.

وی از وجود ابهامات ارزی در کشور و اینکه واردکنندگان با چه نرخی می‌توانند ارز خود را از صادرکنندگان خریداری کنند و با چه نرخی در داخل محصولات خود را بفروشند، سخن گفت و تصریح کرد: شاید در گذشته و طی دوران تحریم، تولید کشور توانست به هر نحوی ادامع حیات دهد اما امروز دیگر جانی برای تولید باقی نمانده و به مراتب با شرایط سخت‌تری مواجه است.

این فعال اقتصادی همچنین از ارسال نامه‌ای از سوی کمیسیون به وزیر ارتباطات به منظور رسیدگی به مشکلات ارزی کشور در حوزه ICT خبر داد و گفت: علیرغم پیگیری‌های متعدد همچنان نتوانسته‌ایم از وزارتخانه پاسخی دریافت کنیم. در این مدت وزارتخانه‌های مختلف که متولی بخش‌هایی از اقتصاد هستند برای مقابله با مشکلات ارزی تدابیری اتخاذ کرده‌اند اما وزارت ارتباطات که متولی این حوزه می‌شود هیچ اظهارنظری نکرده و این مسئله به شدت مورد انتقاد بخش خصوصی است.

مسعود شنتیایی، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران طی سخنانی گفت که تعیین قیمت 4200 تومان را یکسان‌سازی نرخ ارز نمی‌داند و معتقد است در آینده با 7 یا 8 نرخ ارز مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد هیچ‌یک از مسئولان نتوانند مسئله ارز را حل کنند بنابراین صحبت کردن در مورد آن تأثیری نخواهد داشت.

در ادامه این نشست موضوع تفاهم اتاق البرز با شرکت تواگزیم به عنوان طرح پایلوت برای ایجاد سامانه معرفی شرکت‌های فعال اقتصادی در ایران مورد بحث قرار گرفت و بر اساس اظهارات طلائی قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین این کمیسیون و شرکت مذکور امضا شود و این سامانه شرکت‌های عضو فاوا را نیز معرفی کند.

علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران نیز با حضور در این نشست و با اشاره به سامانه یاد شده گفت: ضروری است در این تفاهم‌نامه جایگاه و نوع ارتباط با اتاق ایران از نظر حقوقی مشخص شود.

وی یادآور شد: توسعه تجارت الکترونیک از رویکردهای اصلی پارلمان بخش خصوصی است و اتاق ایران از هر ظرفیتی که به سمت تقویت این حوزه حرکت کند حمایت خواهد کرد. 

در همین رابطه