رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بر اساس تازه‌ترین بخشنامه بانک مرکزی

سهمیه ارز رانندگان بین‌المللی ابلاغ شد

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، شرایط تأمین، انتقال و پرداخت ارز رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت را مشخص کرد. بر این اساس رانندگان بین‌المللی به نرخ روز اعلامی و با احتساب کارمزدهای متعلقه، برای کشورهای مختلف از 350 یورو تا 4500 یورو، ارز دریافت می‌کنند.

29 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13547
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی شرایط تأمین، انتقال و پرداخت ارز رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت را ابلاغ کرد تا بلاتکلیفی این دسته از متقاضیان ارزی به پایان برسد.

بر این اساس رانندگان بین‌المللی به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی و با احتساب کارمزدهای متعلقه، برای مقاصد مختلف از 350 تا 4500یورو ، ارز دریافت می‌کنند.

نهاد‌ ناظر بازار پول کشور، پیرو بخشنامه‌های قبلی در خصوص تأمین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی مورد نیاز متقاضیان، قواعد و مقررات مربوط به نحوه تأمین، انتقال یا پرداخت ارز (به‌صورت اسکناس) بابت رانندگان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت را در 5 بند اعلام کرد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تأمین و انتقال یا پرداخت ارز بابت رانندگان کامیون‌های ایرانی برای خروج از کشور طبق سهمیه مندرج در جدول پیوست،‌ به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی و با احتساب کارمزدهای متعلقه امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین مدارک مورد نیاز جهت ارائه به بانک به هنگام ارائه درخواست خرید ارز شامل گذرنامه، دفترچه خروج راننده، کارت ملی، کد رهگیری راهنامه برخط (CMR) صادره از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، کارت هوشمند راننده است. ضمن اینکه لازم است تصاویر مدارک مزبور به‌منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق ذی‌ربط نگهداری شود.

بانک مرکزی اعلام کرده است: در صورت عدم دریافت ارز توسط رانندگان مذکور قبل از انجام سفر، تأمین و انتقال یا پرداخت ارز با دریافت مدارک مربوطه (موضوع بند 2 فوق) و مشروط به انجام سفر مربوطه و در مقابل ارائه صفحه ممهور شده به مهر خروج و ورود از / به کشور مندرج در گذرنامه و یا دفترچه خروج راننده، بلامانع است.

همچنین چنانچه متقاضی جهت سفر قبلی ارز دریافت کرده باشد، تأمین و انتقال / پرداخت ارز بابت سفر جدید، منوط به حصول اطمینان از مسافرت راننده به خارج از کشور بابت ارز دریافتی ( ممهور شدن صفحه مربوطه گذرنامه به مهر خروج و ورود از/به کشور و یا دفترچه خروج راننده) است.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرده است در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت وجه (کارت، حواله و ...) انجام این امر مجاز و مورد تأکید این بانک است.

در بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی آمده است هماهنگی لازم در خصوص تأمین اسکناس مربوطه با اداره عملیات ارزی بانک مرکزی انجام‌شده و تمام شعب و واحدهای ارزی ذی‌ربط، ملزم به نظارت و حسن اجرای این بخشنامه هستند.

جدول میزان ارز تخصیصی رانندگان بین‌المللی

در همین رابطه