رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

جواد میبدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

به دنبال کاهش 11 میلیارد متر مکعبی مصرف آب کشاورزی هستیم

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب‌وآبفا اظهار کرد در پنج سال آینده 11میلیارد مترمکعب از برداشت چاه‌ها کم خواهد شد.

01 خرداد 1395
کد خبر : 1356
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب‌وآبفا اظهار کرد در پنج سال آینده 11میلیارد مترمکعب از برداشت چاه‌ها کم خواهد شد.

جواد میبدی،مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب‌وآبفا

قطار اقتصاد ایران در شرایطی به سمت رونق حرکت می‌کند که کمبود آب به بحرانی ملی تبدیل شده‌است و تمامی سازمان‌های و بخش‌های دولتی و غیردولتی را در این زمینه درگیر خود کرده‌است. در این شرایط دعوایی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مصرف آبِ بخش کشاورزی تأمل برانگیز است. چند روز پیش جواد میبدی مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب‌وآبفا در حاشیه دیدار وزیر نیرو از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «92درصد از مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی است.» تقریباً همه مقامات و مسئولانی که در وزارت نیرو مشغول به کار هستند معتقدند بخش کشاورزی بالای 90درصد از منابع آبی کشور را مصرف می‌کند.

اصرار و پافشاری وزارت نیرو در زمینه مصرف بالای منابع آبی توسط بخش کشاورزی در حالی صورت می‌گیرد که وزارت جهاد کشاورزی درصدی بسیار پایین‌ترین از این و حتی زیر 80درصد را برآورد کرده‌است. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در اغلب موارد با اشاره به مصرف بالای 90درصدی آب در بخش کشاورزی از فروش رایگان آب به کشاورزان گلایه کرده‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی در جهان حدود 75درصد است و به این ترتیب ایران فاصله بسیاری با این متوسط جهانی دارد. به همین خاطر است که وزارت نیرو و سایر سازمان‌های مرتبط نیز تمرکز خود را روی اصلاح مصرف آب بخش کشاورزی قرار داده‌است.

طبق گفته میبدی وزارت نیرو تمامی تمرکز خود را روی کاهش مصرف آب بخش کشاورزی قرار داده‌است. او در این باره اظهار کرد: «در حال حاضر اولویت ما این است که 11میلیارد متر مکعب از مصارف کشاورزی را کاهش بدهیم و علت آن نیز این است که ما 92درصد از منابع آبی خود را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم.»

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب‌وآبفا درباره مصرف آبی بخش‌های مختلف گفت: «مصرف آب کشور در بخش صنعت حتی به دو درصد هم نمی‌رسد. به همین خاطر ما به دنبال این هستیم که از مصرف آب کشاورزی کم کنیم و به بخش صنعت و شرب اضافه کنیم.» اما این طرحی کاهش مصرف آب بخش کشاورزی به چه شکل است؟ میبدی در این زمینه اظهار کرد: «برنامه این است که در پنج سال آینده 11میلیارد مترمکعب از برداشت چاه‌ها کم بشود یعنی به طور متوسط باید سالی دو میلیارد مترمکعب صورت بگیرد.» حال باید در انتظار اجرایی شدن این برنامه بود.

در همین رابطه