رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کلاهی در مراسم امضای تفاهمنامه مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان و دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای

حمایت از کارآفرینی با تغییر نظام آموزشی کشور میسر می‌شود

مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. هدف از این تفاهم، ارائه برنامه‌های آموزشی بر اساس مهارت و برقراری ارتباط نزدیک‌تر بین آموزش و اقتصاد کشور است.

31 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13566
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران (ICKA)، خواستار تعریف زیست‌بوم کارآفرینی در کشور شد و گفت: برای حمایت از کارآفرینی همین مورد کافی است و نیازی به انجام کارهای عجیب‌وغریب نداریم.

افشین کلاهی، رئیس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: یکی از پایه‌های مهم این زیست‌بوم آموزش بر پایه مهارت است. آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها به دانشجویان داده می‌شود ارتباط مستقیم و نزدیکی با اشتغال و مشارکت اقتصادی ندارد و به همین دلیل اقتصاد و آموزش ارتباط خوبی برقرار نکردند.

این فعال اقتصادی گفت: باید نیروی کار با مهارت و خلاق، تربیت و راهی بازار کار کنیم، آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشور هستند. در این مسیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌تنهایی قادر نیست این مهم را انجام دهد و نباید از اتاق انتظار معجزه داشت.

وی در رابطه با شاخص جهانی کارآفرینی نیز گفت: بر اساس آمار و شاخص‌های موجود، کارآفرینی ایران در برخی از زمینه‌ها در رتبه خوبی قرار دارد اما در بسیاری از زمینه‌های دیگر هم شاخص‌های خوبی ندارد و این شاخص‌ها متناسب با وضعیت کشور رشد نکرده است.

رئیس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران در خصوص آموزش و مهارت مبتنی بر اشتغال گفت: آنچه در مراکز آموزشی ارائه می‌شوند، متناسب با علم روز جلو نمی‌روند و به‌روز نیستند. ایران از لحاظ دانش در رتبه خوبی قرار دارد، برای مثال رتبه پنجم مهندسی در میان کشورهای جهان است، اما آموزش‌های آن به‌روز نیست.

به باور این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران لازم است نظام آموزشی کشور با هدف ارائه مهارت‌های لازم به دانشجویان رشته‌های مختلف، متناسب با نظام‌های آموزشی دنیا تغییر کند.

وی در خصوص فعالیت‌هایی که در اتاق انجام شده است، گفت: اتاق روی دو موضوع کار کرده‌است؛ اول، آموزش بر پایه مهارت و دیگری همکاری تشکل‌ها با آموزش عالی.

کلاهی تأکید کرد: تشکل‌های اتاق و دانشگاه می‌توانند با همکاری یکدیگر آموزش‌های لازم در حوزه اقتصادی و مهارت‌های شغلی را تبیین کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: همچنین تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی باید در مورد سرفصل‌های آموزشی با دانشگاه‌ها تعامل کنند تا آموزش‌ها به فراخور نیاز صنایع باشد.

وی این طرح را یک کار عملی به دور از شعار می‌داند و بر این باور است که با همکاری اتاق و دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نیروی کار ماهر در کشور تربیت می‌شود.

در این مراسم که با حضور ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بهمن افتخاری، عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری به منظور تربیت تکنسین‌های از سوی افشین کلاهی و ابراهیم صالحی عمران به امضا رسید.

پایلوت این طرح توسط اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران به نمایندگی بهمن افتخاری انجام می‌شود.

در همین رابطه