رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

مرکز آمار ایران اعلام کرد

نرخ تورم اردیبهشت ۸ درصد شد

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به ۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۰.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

02 خرداد 1397
کد خبر : 13615
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۱۴.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۳ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۸.۳ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۳۹۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۷,۰ درصد) ۱.۳ واحد درصد افزایش یافته است.

بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به ۸,۰ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۸,۱ درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰,۸ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۱.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ برای این دو گروه به ترتیب ۱۰,۶ و ۷.۱ درصد است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۴.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۶ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ۸.۱ درصد است.

کاهش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۴.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۶ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها ۷,۹ درصد است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوشت گوسفند، موز، کاهو، کرفس و کشمش پلویی است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» اقلام طلای ۱۸ عیار، گوشی تلفن همراه، قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین کاهش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و خیار است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» کاهش قیمت محسوسی وجود نداشته است.

 درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۸.۳ درصد برای دهک چهارم تا ۷.۹ درصد برای دهک دهم است.

جزئیات و جداول مربوط به شاخص تورم اردیبهشت‌ماه را اینجا مشاهده کنید.

در همین رابطه