رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی خراسان شمالی تاکید شد

ایجاد ثبات اقتصادی مهمترین عامل در بهبود فضای کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در نشست اخیر شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در اتاق خراسان شمالی مهم ترین و اولین گام برای بهبود محیط کسب وکار، ایجاد ثبات اقتصادی اعلام کرد. محمد صمدی تاکید کرد: بهبود محیط کسب و کار در توانمند سازی مردم در برابر فقر و بیکاری نیز نقش موثری دارد.

03 خرداد 1397
کد خبر : 13631
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به برخی از مصوبات جلسه قبل این شورا، تشکیل کمیته صادرات و واردات، استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، برنامه ریزی و هدف گذاری اعزام و پذیرش هیات های تجاری به 15 کشور همسایه را از جمله مصوبات جلسه قبل عنوان کرد.

محمد صمدی در دومین جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی بر توانمند سازی بخش خصوصی در محیط کسب و کار تاکید کرد وافزود:بهبود و رونق فضای تولیدی ودرنتیجه رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

دبیر و سخنگوی شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی خراسان شمالی، رقابت پذیری تولید، بهره وری، حمایت از صادرات، پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان را ازجمله راهکاری پیشنهادی در راستای بهبود فضای کسب کار عنوان کرد.

صمدی با بیان این که فعالیت اقتصادی بیشتر موجب رشد سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ورفاه اجتماعی مردم می شود، گفت: بهبود محیط کسب و کار شکوفایی بیشتر اقتصاد کشور را به همراه دارد.

به عقیده او بهبود محیط کسب و کار در توانمند سازی مردم در برابر فقر و بیکاری نیز نقش موثری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی مهم ترین و اولین گام برای بهبود محیط کسب وکار، ایجاد ثبات اقتصادی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: دراین زمینه انتظار می رود حل مشکل اشتغال را با بهبود محیط کسب وکار به فعالان اقتصادی سپرده شود تا در جهت تسهیل تولید و رشد واحدهای تولیدی گام بردارند.

صمدی ادامه داد: زیرا اگر محیط کسب وکار بهبود یابد و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری مولد و اشتغال زا انگیزه پیدا کند، هم مشکل اشتغال را حل خواهد کرد.

استاندار خراسان شمالی نیز دراین جلسه به اعزام و پذیرش هیات های  تجاری ستان به کشورهای همسایه اشاره کرد وگفت: دراین زمینه باید نگاه ها را بیشتر به سمت وسوی کشور های پیشرفته و اقتصادی سوق داد.

محمد رضا صالحی افزود: بایستی به سمت کشورهای برویم که با فراز و نشیب های منطقه ای دچار آسیب نشوند  تابتوانیم ارتباط پایداری  با کشورهای پیشرفته و بزرگ داشته باشیم.

وی برضرورت فعالیت  مستقل بورس در سطح استان تاکید کرد و گفت: بورس در کاهش مشکلات بازار، تولید کنندگان و صنعتگران نقش بسزایی دارد.

استاندار خراسان شمالی همچنین به رتبه سی ام استان در شاخص های کسب وکار در سطح کشوراشاره کرد وگفت: دراین زمینه بایستی به سمت ارتقا شاخص های استان در فضای کسب وکار حرکت کنیم.

وی روش آمار گیری درکسب و کار را روش خوبی ندانست واظهار داشت: فضای کسب و کار در سطح کشور وضعیت خوبی ندارد بنابراین جلسات شورای گفتگو بیشتر باید به این سمت وسو حرکت کند.

وی افزود: دراین زمینه برخورد می کنیم با موانع قانونی و کسانی که چوپ لای چرخ تولید می گذارند و کسانی که حامی و کمک رسان تولید هستند باید مورد تشویق قرار گیرند.

صالحی درادامه بیان داشت: درقوانین، کارفرما و کارگر به جای این که مکمل یک دیگر معرفی شوندرقیب هم معرفی شده اند و همین مسئله بزرگترین معضل در قانون کار ایجادکرده و مشکلاتی را به بار آورده است.

استاندار خراسان شمالی به اهمیت برند سازی محصولات استان پرداخت وگفت: تا زمانی که برند سازی در استان صورت نگیرد و خام فروشی محصول و صادرات به استان ها و کشورهای مختلف داشته باشیم هیچ سود و درآمدی برای مردم و استان محقق نخواهد شد.

در ادامه این نشست، یکی از صادرکنندگان استان نیز  با بیان این که 85 درصد اشتغال کشور در بخش خصوصی و تعاونی ها خلاصه می شود، اظهارداشت: بنابراین  اشتغال بخش خصوصی  نقش تاثیر بسرایی در کشور دارد.

امرالله فیاض با بیان این که  نرخ ارز برای صادرات باید با کشورهای دیگر رقابتی باشد افزود: با تحکیم روابط اقتصادی با کشورهای همسایه باید بتوانیم حداقل 50 درصد صادرات به کشورهای همسایه را داشته باشیم و جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

حسن زاده دیگر صنعتگر استان نیز به بخشی ازمشکلات صادرکنندگان و صنعتگران استان اشاره کرد وگفت: جایگاه کارفرما  و کارگر برای مسئولین، نهاد و بانک ها باید مورد احترام وکرامت قرار گیرد و نباید مورد بی مهری قرار گیرد.

وی بر طبقه بندی فعالان بخش صنعت، کشاورزی به عنوان محور اصلی اقتصاد و توسعه کشور تاکید کرد واظهارداشت: باید سرمایه گذاری در بخش صنعت و کشاورزی با مابقی افراد مجزا باشد.

در همین رابطه