رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

کاهش 30 درصدی بارندگی پابرجاست

با وجود مساعد شدن وضعیت بارندگی‌های بهاری، هنوز میزان بارش‌های سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین دوره‌های درازمدت افت قابل‌توجهی دارد. آمارها نشان می‌دهد بارندگی‌ها در سال آبی جاری (اول مهر 96 تا دیروز) حدود 30 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و میانگین 49 سال اخیر بوده است.

04 خرداد 1397
کد خبر : 13636
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بارندگی‌های بهاری فراگیر کشور در دو ماه نخست سال جاری توانست لقب خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر را از سال آبی جاری بگیرد و بخشی از کسری بارش‌ها را جبران کند اما باوجوداین بارندگی‌ها هنوز هم کم‌آبی رفع نشده است.

تازه‌ترین آمارهای دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران نشان می‌دهد در 8 ماه سپری شدن از سال آبی جاری (اول مهر 96 تا 3خرداد 97) ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ‌بر ۱۶۰.۲ میلی‌متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۲۵.۴ میلی‌متر) حدود ۲۸.۹ درصد کاهش دارد.

بر اساس این آمارها، حجم کل بارش‌ها در این مدت بالغ‌بر 264 میلیارد و 14 میلیون مترمکعب بوده که البته نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت 49 سال اخیر (۲۳۱.۷ میلی‌متر) نیز ۳۰.۹ درصد کاهش را تجربه می‌کند.

بررسی بارندگی‌های کشور به تفکیک حوضه‌های آبریز اصلی حاکی از این است که در سال آبی 97-96، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با 41.5 درصد افزایش بارش نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل و 23.5 درصد رشد بارندگی نسبت به دوره‌های مشابه 49 سال اخیر، بهترین وضعیت را داشته است.

همچنین بارش‌ها در حوضه آبریز دریای خزر نیز در 8 ماه نخست سال جاری  7.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته اما بارندگی‌های این حوزه همچنان نسبت به متوسط بارش‌های 49 سال اخیر 2.7 درصد کاهش را تجربه می‌کند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو، وضعیت بارش‌های جوی در 4حوضه‌ آبریز اصلی باقی‌مانده کشور شامل حوضه‌های «خلیج‌فارس و دریای عمان»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» مساعد نیست و بارندگی در این حوضه‌ها از 23 تا 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و از 34 تا 60 درصد نسبت به میانگین دوره‌های درازمدت کاهش یافته است.

گفتنی است بارش‌های بهاری در روزهای اخیر که سبب بروز سیل و رانش زمین در بخشی از مناطق کشور شده، در برخی موارد به رفع مشکل کم‌آبی کشور تعبیر شده است درحالی‌که این بارش‌ها جزئی از روند طبیعی بارندگی در سال‌های گذشته بوده‌اند که فقط نوع و زمان بارش آنها تغییر کرده است.

بر همین اساس در کلان ماجرا، میزان آب حاصل از بارندگی در کشور، همچنان در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر است و همین مسئله در آستانه فصل تابستان، لزوم توجه به مصرف درست و منطقی آب را دوچندان می‌کند.

در همین رابطه