رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در کارگروه شورای گفت وگو انجام شد

بررسی مکانیسم عرضه و تعیین قیمت مواد اولیه صنایع تکمیلی

در نشست اخیر کارگروه کارشناسی شورای گفت وگو، اعتراض به مکانیسم عرضه و تعیین قیمت محصولات موردنیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی و اعتراض واحدهای تولیدی عایق‌های رطوبتی صادراتی نسبت به ارائه گواهی خرید از رینگ صادراتی بورس کالا و ارائه اصل گواهی خرید قیر از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مرجع در گمرک بررسی شد.

08 خرداد 1397
کد خبر : 13690
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارگروه تخصصی شورای گفت وگو در تازه‌ترین نشست به مشکلات ناشی از مکانیسم عرضه و تعیین قیمت محصولات موردنیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی و اعتراض واحدهای تولیدی عایق‌های رطوبتی صادراتی نسبت به ارائه گواهی خرید از رینگ صادراتی بورس کالا و ارائه اصل گواهی خرید قیر از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مرجع در گمرک، رسیدگی کرد.

بر اساس اظهارات مطرح شده در این نشست عدم برنامه‌ریزی صحیح نسبت به تولیدات گریدهای موردنیاز در فصول مختلف با توجه به پیک مصرف و عدم عرضه مقدار مناسب آن در بورس کالا، صادرات مواد اولیه قبل از تأمین نیاز داخلی، نوسانات نرخ ارز و پایین‌تر بودن قیمت محصولات صادراتی نسبت به داخل از عوامل بروز مشکلات برای صنایع تکمیلی پتروشیمی به شمار می‌آید.

از طرفی باید این نکته را در نظر گرفت که در حال حاضر به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و جذاب شدن صادرات از یک سو و همچنین کاهش عرضه و بالا رفتن میزان تقاضاهای ثبت شده در سامانه بهین یاب، افراد، محصول را از بورس خریداری و صادر می‌کنند و به همین دلیل مشکلاتی برای بازار تولید محصولات پتروشیمی ایجاد شده است.

در این نشست پیشنهاداتی هم مطرح شد که می‌تواند تا حدی شرایط را تغییر دهد هر چند اجرایی شدن هرکدام از آنها نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکاناتی است.

ضرورت ارائه گواهی خرید از رینگ صادراتی بورس کالا و ارائه اصل گواهی خرید قیر از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های مرجع در گمرک، مسئله دیگری بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طبق اظهارات واحدهای تولیدی عایق‌های رطوبتی، طی بخشنامه‌ای هر شخص که بخواهد عایق رطوبتی صادر کند، باید گواهی منشأ و گواهی رینگ صاراتی ارائه دهد. البته اگر قیر موردنیاز از بورس تهیه شود دیگر نیازی به گواهی منشأ نیست اما برخی گمرک‌ها این گواهی را مطالبه می‌کنند.

از طرف دیگر کارخانه‌های متعدد تولید قیر در کشور فعال هستند که تولیدکنندگان عایق رطوبتی، می‌توانند نیاز خود را از یکی از کارخانه‌های دارای پروانه بهره براری تهیه کرده و لزوماً نباید از طریق بورس اقدام کنند؛ زیرا قیمت بورس از بازار گران‌تر بوده و معاملات آن به صورت نقدی انجام می‌شود.

در ادامه ابعاد دیگر این مسئله نیز مطرح، بررسی و در نهایت مقرر شد مشکلات و پیشنهادات مربوط به دو موضوع در جلسات اصلی شورای گفت‌وگو و یا کمیته ماده 12 مطرح شود.

مشروح کامل این نشست را اینجا بخوانید.

در همین رابطه