رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

ایالات‌متحده در نشست گروه هفت منزوی شد

حمله کشورهای صنعتی به سیاست‌های تجاری ترامپ

روز گذشته در اجلاس هفت‌کشور صنعتی دو موضوع موردبررسی قرار گرفت: خروج آمریکا از برجام و تمدید تحریم‌های ایران توسط دونالد ترامپ، افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم. وزیران دارایی هفت‌کشور صنعتی در کانادا به سیاست آمریکا اعتراض کردند.

12 خرداد 1397
کد خبر : 13754
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته اجلاس هفت‌کشور صنعتی (G7) در کانادا برگزار شد؛ نشستی متفاوت از سال‌های دیگر. به گزارش «رویترز»، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا، در نشست گروه هفت، آماج حملات وزرای اقتصادی هفت‌کشور صنعتی و روسای بانک مرکزی کانادا قرار گرفت.

مهم‌ترین موضوعی که در اجلاس وزیران دارایی هفت‌کشور صنعتی در کانادا بررسی شد خروج آمریکا از برجام و تمدید تحریم‌های ایران توسط دونالد ترامپ، در کنار افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم بود.

از زمان خروج آمریکا از برجام در تاریخ هجدهم اردیبهشت‌ماه، کشورهای اروپایی و در رأس آن‌ها آلمان، فرانسه و بریتانیا در کنار اتحادیه اروپا خواستار پایبندی به برجام هستند. 10 روز بعد از خروج آمریکا از برجام «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد مقرراتی مشابه قانون ۱۹۹۶ را اجرایی کند که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌هایی که آمریکا قرار است علیه ایران وضع کند، شود. بعد از آن اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی در نشست بروکسل و صوفیه بر این همراهی تأکید کردند؛ روز گذشته، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم.

جنگ تعرفه آمریکا و اعتراض اروپا

اما موضوع دوم طرح تعرفه آمریکا بر روی فولاد و آلومینیوم بود که در این نشست موردبحث قرار گرفت و تبدیل شد به محل اختلاف اروپا و کانادا با آمریکا. از ساعت 24 پنج‌شنبه به‌وقت واشنگتن، تعرفه‌های گمرکی آمریکا روی فولاد و آلومینیوم اروپا اعمال شد. شب پنج‌شنبه به‌وقت واشنگتن، وزیر بازرگانی آمریکا از اعمال تعرفه روی واردات فلزات از اروپا، کانادا و مکزیک خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، «ویلبور رأس» وزیر بازرگانی آمریکا گفت که تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از ساعت ۲۴ پنجشنبه، به‌وقت واشنگتن اجرایی می‌شود. تصمیمی که انتقادهای زیادی را به همراه داشت. «سسیلیا مالم‌استروم»، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در واکنش به تعرفه‌های آمریکا روی فولاد و آلومینیوم، گفته که اتحادیه اروپا نیز تدابیر لازم را برای مقابل با آمریکا و حفاظت از بازار این اتحادیه، در نظر می‌گیرد. به گزارش اسپوتنیک، «ژان کلود یانکر»، رییس شورای اروپا هم تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه‌ها علیه اروپا را غیرقابل‌قبول خوانده و متعهد شد اتحادیه اروپا نیز طی ساعت‌های آتی تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود را اعلام می‌کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه واردات فلزات را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون گفت که از دیدگاه او، این اقدام «اشتباه» بوده است و با دامن زدن به «ملی‌گرایی اقتصادی» درنهایت همه را متضرر می‌کند. به گفته مکرون، تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است؛ چراکه برای رسیدگی به عدم توازن‌های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است. او معتقد است: ملی‌گرایی هم یعنی جنگ؛ این همان اتفاقی است که در دهه 30 رخ داد. سال 1930 زمانی است که کنگره آمریکا در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرده بود؛ اقدامی که به عقیده اقتصاددانان، اوضاع اقتصادی این کشور را حتی وخامت بیشتری بخشید. به دنبال اعلام تصمیم ترامپ، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از طرح‌هایی مقابله‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری حرکت کرده‌اند.

 اسفندماه بود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، تعرفه‌هایی ۱۰ درصدی را بر واردات فولاد و تعرفه‌هایی ۲۵ درصدی را بر واردات آلومینیوم اعمال کرد. آن زمان اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا برای مدتی از این تعرفه‌ها مستثنی شدند؛ اما اعتبار این گفته امروز، به پایان رسید و آن‌ها هم باید تعرفه اعمال‌شده را بپردازند.

 شکایت به سازمان تجارت جهانی

روز گذشته وزیران دارایی کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه با استیون منوچین، وزیر دارایی دولت ترامپ دیدار کردند. آن‌ها به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم حمله کرد. «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده، در نشست گروه هفت آماج حملات وزرای اقتصاد هفت‌کشور صنعتی و رؤسای بانک مرکزی کانادا قرار گرفت. «تارو آسو» وزیر اقتصاد ژاپن که تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم کشورش از ۲۳ مارس سال جاری تعرفه‌های گمرکی آمریکا را پرداخت می‌کنند، این اقدام واشنگتن را «عمیقاً تأسف‌آور» دانست. آسو گفت: «در این اجلاس گروه هفت همه در برابر آمریکا ایستاده بودند؛ اتفاقی که معمولاً در این نشست‌ها پیش نمی‌آید.» اتحادیه اروپا و کانادا از ایالات‌متحده به سازمان تجارت جهانی شکایت کردند.

«کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تعرفه‌ها «به بهانه بی‌جای حراست از امنیت ملی» اعمال‌شده‌اند. در این نشست «بیل مورنو» وزیر دارایی کانادا، درباره «مسخره بودن اتهام خطرناک بودن کانادا برای امنیت آمریکا» با استیون منوچین رایزنی کرد. «برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه هم گفت که آمریکا در موضوع تعرفه‌های گمرکی کاملاً منزوی شده و اجلاس فعلی هفت‌کشور صنعتی به «گروه شش به‌علاوه یک» تبدیل‌شده است، چراکه باقی کشورهای عضو از این اقدام آمریکا اظهار نارضایتی شدیدی کردند و آن را «کاملاً غیرقابل ‌درک» دانستند.

در همین رابطه