رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

پنج هدفی که مودی در سفر به ایران دنبال می‌کند

احتمالاً در این سفر پیمانی بسته می‌َشود که از طریق آن ایران به افغانستان و هند متصل می‌شود. این ارتباطات از طریق زاهدان در ایران به زرنج در جنوب غرب افغانستان می‌رسد

03 خرداد 1395
کد خبر : 1376
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
احتمالاً در این سفر پیمانی بسته می‌َشود که از طریق آن ایران به افغانستان و هند متصل می‌شود. این ارتباطات از طریق زاهدان در ایران به زرنج در جنوب غرب افغانستان  می‌رسد

استقبال رسمی حسن روحانی از نارندرا مودی نخست وزیر هند - عکس: ایرنا

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز گذشته سفر دو روزه خود را به ایران آغاز کرد. این نخستین سفر دو جانبه نخست‌وزیر هندی به ایران در 15 سال گذشته است. امروز (دوشنبه 3 خرداد) روز رسمی دیدار مودی با رهبر معظم انقلاب و همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران است. قرار است توافقات و قراردادهای مهمی در این دو روز بین طرفین به امضا برسد.

مودی به دعوت رئیس‌جمهوری ایران قدم به این کشور گذاشته و امروز در مجموعه سعدآباد با استقبال رسمی حسن روحانی همراه شد. نخست‌وزیر هند به همراه هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ایران آمده‌است. بناست در این سفر چندین سند همکاری میان تهران و دهلی به امضا برسد. اسناد و موافقتنامه‌هایی که قرار است در جریان این سفر به امضا برسند، عمدتاً در بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، تجاری، حمل‌ونقل و توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی است. علاوه بر آن امروز محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان نیز به تهران می‌آید تا در دیدار سه‌جانبه با همتایان ایرانی و هندی خود توافق‌نامه بندر ترانزیتی چابهار میان مقامات عالی سه کشور به امضا برسد.

در این دیدار بناست در روز سه‌شنبه 4 خرداد، همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و هند از سوی اتاق ایران و با حضور هیات 40نفره از شرکت‌های هندی به سرپرستی رئیس فدراسیون صادرکنندگان هند در بمبئی، ساعت 9:30 صبح در طبقه نهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد شد.

این دیدار مودی از ایران پس از دیدار با مقامات امارتی در امارات متحده عربی و همچنین دیدار از عربستان سعودی انجام شده‌است. او پس از ایران قرار است به قطر برود. این دیدارها در میانه آشوب در منطقه و همچنین هجوم به بازار ایرانِ پساتحریم در حال انجام شدن است. اکثر سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های مهیا شده در ایران هستند؛ ایران نیز به دنبال احیای وضعیت اقتصادی خودش است. بسیاری از کشورها که در گذشته به دلیل تحریم‌ها دست‌شان از ایران کوتاه شده بود نظیر هند، اکنون دوباره به ایران روی آورده‌اند تا از فرصت‌های اقتصادی موجود در این کشور بهره ببرند.

پیش از این ایران تنش‌هایی در روابط خود با عربستان سعودی داشت. علاوه بر آن به دنبال اعدام شیخ نمر، روابط دیپلماتیک ایران با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر دچار مشکل شد. اما اکنون این دیدارها شرایط را به نفع ایران تغییر می‌دهد.

ایران یک منبع انرژی بزرگ و مهم برای هند به شمار می‌آید. علاوه بر آن فاصله یان دو کشور نیز نسبتاً کوتاه است و در نتیجه این کشور می‌تواند به راحتی به منابع انرژی در ایران دسترسی پیدا کند.

اما در سفر دو روزه مودی باید در انتظار چه چیزهایی بود؟ پایگاه خبری لایومینت چند مورد را به عنوان مهم‌ترین موارد ذکر کرده‌است:

  1. پیمانی برای توسعه بندر چابهار: پروژه‌ای برای توسعه بندر چابهار در سال 2003 کلید خورد که مدت‌هاست به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بدون تحرک باقی مانده‌است. در حین سفر مودی قرار است هند، ایران و افغانستان معاهده‌ای را برای عملیاتی شدن توسعه بندر چابهار به امضا برسانند. در این پروژه دو پایانه و پنج لنگرگاه با ظرفیت‌های چندگانه ایجاد خواهد شد. هند قرار است در این پروژه سرمایه‌گذاری 200میلیون دلاری داشته باشد.
  2. معاهده‌ای برای ارتباطات بیشتر: احتمالاً در این سفر پیمانی بسته می‌َشود که از طریق آن ایران به افغانستان و هند متصل می‌شود. این ارتباطات از طریق زاهدان در ایران به زرنج در جنوب غرب افغانستان می‌رسد و به این ترتیب کوریدوری خلق می‌شود که نقشی مهم را در آسیا ایفا خواهد کرد.
  3. پروژه میدان گازی: دهلی سعی دارد پروژه‌ای را در میدان گازی فرزاد B در ایران آغاز کند. شرکت نفت هندی پیش‌تر حدود 100میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده بود. اما به دلیل برخی از مشکلات این پروژه به مرحله تولید نرسید.
  4. عرضه نفت: هند و ایران قرار است در مورد افزایش عرضه نفتِ ایران به هند مذاکراتی داشته باشند. هند به دلیل تحریم‌های نفتی ناچار شده بود میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش بدهد اما اکنون این فرصت مهیا شده که دوباره به وضعیت سابق خود باز گردد.
  5. مذاکراتی در مورد شرایط افغانستان: هند، ایران و روسیه همیشه جزو مخالفان گروه‌های تروریستی در افغانستان بوده‌اند و از این طریق به افغانستان کمک‌های بسیاری داشته‌اند. مذاکراتی در این زمینه میان ایران و هند انجام خواهد شد.
در همین رابطه