رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مکزیک از آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند

وزارت اقتصاد مکزیک اعلام کرد اختلاف‌های تجاری خود با آمریکا بر سر تعرفه‌های وارداتی روی فولاد و آلومینیوم را به سازمان تجارت جهانی ارجاع خواهد داد.

15 خرداد 1397
کد خبر : 13785
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزارت اقتصاد مکزیک می‌گوید اختلاف تجاری خود با آمریکا را به سازمان تجارت جهانی ارجاع می‌دهد. به باور این کشور، آمریکا با وضع تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم، قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض کرده است. به گزارش رویترز، آنها در بیانیه‌ای این وضعیت را تشریح کرده‌اند: «دولت مکزیک اطمینان می‌دهد اقداماتش در راستای تقویت حاکمیت قوانین تجارت بین‌الملل و متناسب با خساراتی باشد که این کشور متحمل شده است.»

هفته گذشته تعرفه‌های گمرکی آمریکا روی فولاد و آلومینیوم اروپا اعمال شد. ساعت 24 پنج‌شنبه، دهم خردادماه به وقت واشنگتن، وزیر بازرگانی آمریکا از اعمال تعرفه‌ روی واردات فلزات از اروپا، کانادا و مکزیک خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، «ویلبور راس» وزیر بازرگانی آمریکا گفت که تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از ساعت ۲۴ پنجشنبه، به وقت واشنگتن اجرایی می‌شود.

اسفندماه بود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، تعرفه‌هایی ۱۰ درصدی را بر واردات فولاد و تعرفه‌هایی ۲۵ درصدی را بر واردات آلومینیوم اعمال کرد. آن زمان اتحادیه اروپا ، مکزیک و کانادا برای مدتی از این تعرفه‌ها مستثنی شدند؛ اما اعتبار این گفته امروز، به پایان رسید و آنها هم باید تعرفه اعمال شده را بپردازند.

مکزیک پیش‌تر اعلام کرده بود دست به اقدامات متقابل در برابر وضع تعرفه‌های وارداتی از جانب آمریکا می‌زند و محصولات کشاورزی و صنعتی وارداتی از آمریکا را هدف قرار می‌دهد. کانادا و اتحادیه اروپا نیز وعده داده‌اند تعرفه‌های جدیدی بر طیف گسترده‌ای از محصولات آمریکایی اعمال خواهند کرد.

 به گفته یکی از مقامات سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا جمعه گذشته درخواست مشاوره بر سر تعرفه‌های آمریکا را ثبت کرد که نخستین گام برای حل مناقشات تجاری در این سازمان محسوب می‌شود.

تعرفه‌های اعمال شده، بخشی از تلاش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای محافظت از صنایع آمریکا در برابر آن چه که او آن را رقابت ناعادلانه بین‌المللی خوانده است، محسوب می شود و بر روابط با اتحادیه اروپا و همچنین مذاکرات تجارت آزاد با مکزیک و کانادا تاثیر گذاشته است.

در همین رابطه