رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در دیدار با رئیس اتاق ایران

محصولات غیرنفتی از مصوبه ارزی 4200 تومانی مستثنی شود

اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درخواست خروج صادرات خشکبار از فشارهای ارزی و خریدوفروش این محصولات با نرخ توافقی را مطرح کردند. به باور صادرکنندگان خشکبار به دلیل افزایش هزینه تمام شده محصولات، ارائه ارز ناشی از صادرات در سامانه نیما با ارز 4200 تومان توجیه اقتصادی ندارد.

19 خرداد 1397
کد خبر : 13807
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با رئیس بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران دیدار کردند. آنها ضمن اشاره به برگزاری پنجاهمین سالگرد تأسیس اتحادیه، از مشکلات ارزی و سخت شدن شرایط صادرات گفتند و خواستار پیگیری مسائل از سوی اتاق ایران شدند.

به اعتقاد صادرکنندگان خشکبار کشور، باید این حوزه را از الزام فروش ارز با نرخ 4200 تومان رها کرد.

اسدالله عسگراولادی، نایب‌رئیس اتحادیه با تأکید بر بالا رفتن هزینه تمام شده تولید محصولات به ویژه در بخش کشاورزی، تصریح کرد: باید محدودیت‌های ارزی را از صادرات محصولات غیرنفتی برداریم و اجازه دهیم در صادرات خشکبار با نرخ توافقی حرکت کنیم. چراکه صادرکننده مجبور است به هنگام تولید، مواد اولیه خود را با نرخ بالاتر از 4200 تومان تهیه کند.

وی در ادامه به فعالیت‌های گسترده اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در سطح بین‌المللی اشاره کرد و با توجه به قدمت پنجاه‌ساله این اتحادیه از برگزاری جشنی به همین مناسبت در مهرماه سال جاری خبر داد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در مورد ارز و اقدامات اتاق در این رابطه، گفت: اتاق ایران کمیته ارزی را ایجاد کرده و این کمیته بعد از برگزاری جلسات متعدد به جمع‌بندی رسید و نتیجه را برای رئیس‌جمهور ارسال کرد. کمیته چند پیشنهاد را مطرح کرده و در حال پیگیری اجرایی شدن آن‌هاست.

وی ادامه داد: یک نظر این است که ارز 4200 تومان تنها برای کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته شود. البته از همان ابتدا هم اتاق ایران این نرخ را قبول نداشت چراکه مشخص نیست بر چه مبنایی 4200 تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی تصریح کرد: به باور ما این رقم از روی ناچاری تعیین شده و باید با آن کنار بیاییم. در این شرایط پیشنهاد دیگری نیز مطرح است؛ اینکه با توجه به اهمیت فوق‌العاده صادرات برای ایران، این بخش را از هرگونه محدودیت ارزی جدا کنیم. و یا اینکه 80 تا 85 درصد صادرات کشور که در اختیار دولت قرار دارد، مانند پتروشیمی‌ها و فولاد را کنار گذاشته و اجازه دهیم، حجم باقی مانده از صادرات با نرخ توافقی انجام شود.

شافعی یادآور شد: در حال حاضر اولویت بالاتری از صادرات در اقتصاد ایران وجود ندارد. بنابراین باید تمام تلاش خود را برای گسترده شدن آن انجام دهیم. از طرفی نباید بذر ناامیدی و نااطمینانی را در بین صادرکنندگان بپاشیم.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران، بخش قابل توجهی از تصمیمات کشور در فضاهایی دور از هم و منفصل از یکدیگر اتخاذ می‌شود، برای همین تعداد زیادی از این تصمیمات در تضاد با هم هستند و مشکل‌آفرین شده‌اند.

وی همچنین به پیشنهاد اتاق ایران در خصوص ایجاد نهادی فراقوه ای برای رفع این نقص مهم و انسجام بخشیدن به تصمیمات کلان کشور اشاره و از دستور رهبری طی روزهای اخیر در مورد ایجاد ستاد هماهنگی اقتصادی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این ستاد بتواند انسجام لازم را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

در همین رابطه