رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق شهرکرد

کشت بادام را به عنوان یک محصول اقتصادی‌، حمایت کنیم

سید محمدرضا سید نبوی، رئیس اتاق شهرکرد می گوید شرایط آب و هوایی مناسب و وجود زمین‌های مستعد از ظرفیت‌های بالقوه برای تولید بادام در استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود. بادام به‌لحاظ کاربرد متنوع می‌تواند به عنوان یک محصول اقتصادی‌تر از نفت حمایت شود.

22 خرداد 1397
کد خبر : 13848
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دومین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان چهار محال و بختیاری در سال 97 با حضور استاندار وجمعی از مدیران دستگاههای اجرایی استان چهارمحال و بختیاری و مدیران بخش خصوصی در محل اتاق استان برگزار شد .

رئیس اتاق شهرکرد در این نشست با اشاره به مسائل اقتصادی استان بیان کرد: چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت ممتاز جغرافیایی در یکی از مساعدترین مناطق برای کشت، پرورش و تولید بادام قرار گرفته است. شرایط آب و هوایی مناسب و وجود زمین‌های مستعد از ظرفیت‌های بالقوه برای تولید بادام محسوب می‌شود.

سید محمدرضا سید نبوی برنامه ریزی در حوزه آب‌های کشاورزی را از مسئولان استان خواستار شد و اظهار کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان، بادام به‌لحاظ کاربرد متنوع در صنایع غذایی، دارویی و ارزش اقتصادی، می‌تواند به عنوان یک محصول اقتصادی‌تر از نفت حمایت شود. حمایت و برنامه‌ریزی از تولید و نیز صادرات این محصول علاوه بر کسب درآمد بیشتر می‌تواند به عنوان یک کالای ارزآور، علاوه به رونق صادرات به تولید ملی و ارزآوری کشور نیز کمک کند.

در ادامه این نشست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع با اشاره به اعتبارات روستایی اظهار کرد: پایان تیرماه آخرین فرصت جذب تسهیلات است. رویکرد دولت تدبیر و امید بر ایجاد اشتغال و حمایت همه جانبه از بخش خصوصی است. منابع مالی بسیاری نیز جهت رونق اقتصادی بویژه در مناطق روستایی و عشایری تامین شده که عزم جدی مدیران و مسولین استانی را جهت جذب این اعتبارات می طلبد.

قربانپور گفت: آگاهی بخشی و ارائه آموزشهای لازم و اطلاع رسانی به مردم جهت اطلاع از نحوه دریافت تسهیلات و حمایتهای مالی دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دستگاههای مرتبط باید با عزم تمام به این امر بپردازند.

وی با اشاره به بلاتکلیف بودن بخشی از طرح های سرمایه گذاری در استان گفت: مدیران دستگاههای اجرایی باید مشکلات و موانعی که باعث عدم اجرای طرح های سرمایه گذاری هستند را احصاء و نسبت به رفع آن راهکار ارائه کنند. مشکلات طرح های اشتغال و سرمایه گذاری موثر که امکان حل آن در استان نیست در سطح ملی مطرح و پیگیری های لازم جهت رفع آن به عمل خواهد آمد.

در ادامه این نشست استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تسهیلات اشتغالزای روستایی با نرخ شش درصد در استانی که بیشترین نرخ بیکاری را دارد، نباید برگشت داده شود. تسهیلات بانکی در بخش‌های مختلف روستایی و بافت فرسوده وجود دارد ولی با این وجود مشکل بیکاری حل نشده است.

عباسی ادامه داد: اگر مشکل در سطح استان است حل می شود و اگر در سطح ملی است باید توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط پیگیری شود. بایستی دستگاه‌های اجرایی متولی در زمینه ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی در روستاها حاضر شوند و آنان را راهنمایی کنند و برخی جلسات نیز در شهرستان‌ها و حتی روستاها برده شود تا سخنان روستائیان شنیده شود.

وی با بیان اینکه عدم جذب تسهیلات روستایی و عشایری قابل قبول نیست، تصریح کرد: در دو تا سه هفته آینده هر روز یک بانک با دستگاه‌های اجرایی، جلساتی را تشکیل دهند و طرح‌های اشتغالزای روستایی که توسط بانک، مصوب و عقد قرار داد می‌شود را ارائه دهند. همچنین طرح‌هایی که دستگاه اجرایی آن را پذیرفته اما بانک عامل آن را نپذیرفته، باید دلایل عدم پذیرش بانک‌های عامل بیان شود تا مشکلات حل شوند.

عباسی خاطرنشان کرد: با حضور دستگاه‌های اجرایی شامل صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی، اتاق بازرگانی و برنامه بودجه با بانک عامل در استان جلسه‌ای تشکیل شود و در آن جلسه طرح‌های اشتغالزا که برای ارائه تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی، اما رد شدند مورد بررسی قرار گیرند و دلایل عدم پذیرش هر پرونده مشخص شود.

موضوعات :
در همین رابطه