رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مسکوت‌ماندن بررسی لایحه CFTدر مجلس

تعلیق لایحه تامین مالی تروریسم، خلاف خواست دولت بود

قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که دولت علاقه‌مند بود که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، هرچه زودتر به تصویب برسد، ولی متأسفانه برخلاف آنچه که خواسته ما بود، این موضوع با تأخیر مواجه شد.

22 خرداد 1397
کد خبر : 13853
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود به چرایی تعلیق دوماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) پاسخ داد. بهرام قاسمی، در مورد تصمیم مجلس مبنی‌بر مسکوت‌ماندن لایحه CFT گفت: «درخصوص این لایحه حدود دو سال کار کارشناسی در ارگان‌های ذی‌ربط، از جمله وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های اقتصادی مربوطه انجام شده بود، تدابیر و تفاهمات لازم در ارتباط با آن انجام شده بود و تصور بر این بود که این لایحه می‌تواند به تصویب برسد.»

او ادامه داد: «میدواریم در دو ماه آینده شرایط به‌گونه‌ای باشد که این لایحه بتواند به تصویب برسد؛ مزایای بسیاری برای ایران در تصویب این لایحه وجود دارد. ما امیدواریم که این لایحه تصویب شود و مشکل خاصی وجود نداشته باشد.»

بیستم خردادماه بود که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) بررسی شد و نتیجه این کار دو ماه بررسی تعلیق لایحه در مجلس بود.

روز یک‌شنبه به محض ورود مجلس به بررسی این لایحه نمایندگان عضو فراکسیون ولایی مجلس دست به کار شدند. آن‌ها با در دست داشتن پلاکار و پهن کردن چندین طومار در صحن فضای مجلس به بررسی این لایحه اعتراض کردند. کاری که علی لاریجانی، رئیس مجلس خطاب به نصرالله پژمانفر، یکی از نمایندگان فرکسیون ولایی گفت که این کار شما ایجاد تشنج و بی نظمی در مجلس است. همان روز صحن علنی مجلس با سخنان عباس عراقچی، درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم شروع شد. او درباره این لایحه گفت: «با پیوستن به CFT، هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود.»

او در این جلسه خطاب به نمایندگان مجلس و مخالفان این طرح، گفت: «با توجه به تحریم‌هایی که در حال برگشتن است و اقداماتی که ترامپ انجام می‌دهد نباید با دست خودمان تحریم‌های جدید را برای خودمان تحمیل کنیم. اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم و وارد مبارزه جدی نشویم و توسط دشمنان‌مان متهم به حمایت از تروریسم شویم، تحریم‌های جدید بر ما وضع می‌شود.» او تاکید کرد: ««در شرایط خطیری که ایران قرار دارد و تحریم‌های آمریکا در حال برگشتن است، به دست خودمان تحریم‌های جدید را وضع نکنیم چون کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم از نظر ما و همه دستگاه‌های امنیتی تمام تهدیدها را پوشش می‌دهد، باز هم اطمینان می‌دهم که هر لحظه احساس کنیم تهدیدی متوجه کشور است از کنوانسیون خارج می‌شویم. بدانید که حق حاکمیت ایران از هر چیزی بالاتر است و ما بر اساس صلاح خود تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.»

 اما همان روز و روزهای بعد، برخی از نمایندگان از جمله غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با «ایسنا» از همراهی دولت با این تصمیم و حمایت دولت از تعلیق دوماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) خبر داد.

خبری که روز گذشته قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه خلاف آن را بیان کرد. او در نشست خبری خود گفت: «دولت علاقه‌مند بود که این لایحه هرچه زودتر به تصویب برسد، ولی متأسفانه برخلاف آنچه که خواسته ما بود، این موضوع با تأخیر مواجه شد. مخالفت برخی از نمایندگان شرایط را برای تصویب این لایحه فراهم نکرد و در همین چارچوب تصمیم رئیس مجلس و دیگر نمایندگان بر این قرار گرفت که دو ماه این لایحه را مسکوت بگذارند.»

حالا قرار است دو ماه دیگر این لایحه بار دیگر در صحن علنی مجلس بررسی شود؛ باید منتظر شد و دید که نتیجه مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی درباره نحوه همکاری‌ها درباره برجام و حضور شرکت‌های ارو پایی در ایران چگونه خواهد بود و در نهایت نمایندگان مجلس بار دیگر چون دو بار گذشته با پیوشتن ایران به این لایحه مخالفت خواهند کرد یا نه؟

موضوعات :
در همین رابطه