رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق اهواز خبرداد

سهم بالای شیلات در اشتغالزایی خوزستان

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می‌گوید، یکی از مهمترین تولیدات استان خوزستان در بخش آبزیان است که چرخه تولید تا صادرات را در بر می‌گیرد و اشتغال در این حوزه شامل 16 هزار و 628 نفر است.

27 خرداد 1397
کد خبر : 13907
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اهواز در بیست و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی گفت: یکی از مهمترین تولیدات استان  خوزستان در بخش آبزیان است که چرخه تولید تا صادرات را در بر می‌گیرد و اشتغال در این حوزه شامل 16 هزار و 628 نفر است.

شهلا عموری افزود: اشتغال در بخش آبزیان رقم قابل توجهی است و به ازای هر هکتار تقریبا 3 نفر مشغول به کار هستند. در بخش ماهیان گرمابی 14 هزار و 497 نفر، در بحث ماهیان سردابی 65 نفر، در بحث میگو و ماهی دریایی 250 نفر، خاویار 17 نفر، صیادی 1600 نفر و ماهیان زینتی 109 مشغول به کار هستند.

عموری افزود: هر کدام از بخش های تولید و صادرات مشکلات خاص خود را داشته که با توجه به اهمیت این موضوع ما کارگروهی را زیرمجموعه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی برای بحث آبزیان تشکیل دادیم؛ در این کارگروه چندین جلسه برگزار و مصوباتی داشتیم که از مهمترین موضوعات مطرح شده در این کارگروهها بحث آب بها بود.

عموری از صادرات ۳۹ هزار تن ماهی خوراکی‌تازه به کشورهای عراق، کویت و عمان در سال ۹۶ خبر داد و افزود: خوزستان در سال گذشته توانسته علاوه بر ارسال پنج تن ماهی خوراکی منجمد به تهران و بوشهر، در حدود ۷۲۰ تن میگوی‌ تازه و منجمد نیز به کشورهای کویت و قطر صادر کند. البته در فروردین‌ماه امسال خوزستان نه تنها ۹۰۶ تن ماهی خوراکی تازه به این کشورها صادر کرده بلکه در حدود ۳۰ تن هم صادرات میگو تازه به کشورهای کویت و قطر داشته‌است.

آب و برق خوزستان در خصوص پرورش ماهی دستورات ملی را اجرا کند

استاندار خوزستان در این جلسه گفت: آب و برق خوزستان باید در خصوص پرورش ماهی در قفس استان، دستورات ملی را اجرایی کند و به تعهدات خود درست عمل کند. اگر این طرح خوب نیست باید از استان های دیگر هم سلب شود در غیر این صورت یک بام و دوهوای این سازمان پذیرفتنی نبوده و شخصا از وزیر نیرو دستور را اخذ خواهم کرد.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه متأسفانه در برخی مواقع آب و برق خوزستان باعث عدم بهبود فضای کسب و کار در استان می‌شود، افزود: بر اساس قانون آئین نامه واضح اعلام شده اگر شوری آب در منابع آب های شور و لب شور سطحی بیش از ۱۰ گرم در لیتر باشد، شیلات هایی که پرورش آبزیان دریایی دارند از پرداخت حق آب پنج درصد معاف هستند.

شریعتی با اشاره به شوری بالای ۱۱ هزار آب رودخانه بهمنشیر، خطاب به معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: اگر آب شیرین تزریقی باعث کاهش شوری آب به زیر ۱۰ گرم در لیتر شود، پرورش دهندگان آبزیان دریایی باید حق آب پرداخت کنند ولی در غیر این صورت قانون به نفع آنها رأی نداده است.

استاندار خوزستان گفت: سازمان آب و برق خوزستان در خصوص صدور مجوز پرورش ماهی لجبازی می کند، اینکه این سازمان سرخود عمل کند اصلا منطقی نیست؛ باید سیاست های وزارت نیرو و کشور در زمینه پرورش ماهی اجرایی شود و نباید این فرصت اشتغالزایی را به دست خود از جوانان سلب کنیم.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه تمام توان و ظرفیت خود را برای اشتغالزایی در استان به کار گرفتیم، اظهار کرد: بیش از ۵۵ جلسه کارگروه کمیته فنی و ۲۷ جلسه کمیته اشتغال شهرستانی در استان برگزار شده است اما باید گفت اشتغالزایی جدید به ویژه در خوزستان سخت بوده و از این رو حمایت و حفظ اشتغال موجود کمک به استان است.

علی بحرینی مقدم در خصوص آبزی پروری در چوئبده بیان کرد: بر اساس قانون برای پرداخت آب بهای آبزی پروران شوری آب ملاک قرار داده شده و اگر شوری آب بالای ۱۰ ppt  باشد، مشمول پرداخت نمی شود که در حال حاضر عملا ۲.۵ برابر این میزان است؛ در چوئبده نظر بر این شده تا آب بهایی اخذ نشود و آب از دریا بگیرند.

بحرینی مقدم با اشاره به کاهش درخواست در مجتمع پرورش ماهی آزادگان و شهید احمدیان از ۵ درصد به یک درصد گفت: بر اساس قانون فعالیت های تکثیر و پرورش ماهی آبزیان دریایی و لب شور که از منابع آب های شور و لب شور سطحی با میزان شوری بیش از ۱۰ گرم در لیتر استفاده می کنند، از پرداخت آب بها و حق اشتراک معاف هستند.

بحرینی مقدم یادآور شد: افزایش تنوع گونه‌ای و پرورش گونه هایی مثل تیلاپیا، کپور هندی و سیپاس که البته اعتبارات اندک ۱۰۰ میلیون تومانی برای تحقیقات در خصوص این گونه ها تأمین نشد.

موضوعات :
در همین رابطه